سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم‌های بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن روز پنجشنبه در یک نشست خبری در پاریس معرفی شدند. پی‌یر لسکور رئیس و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره در این نشست حضور داشتند.

فیلم "وارونگی" ساخته بهنام بهزادی از ایران یکی از فیلم‌های بخش نوعی نگاه جشنواره کن 2016 است. فرمو هنگام معرفی این فیلم گفت سینمای ایران امسال فیلم‌های خیلی خوبی داشته است.

سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رؤیا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی و شیرین یزدان‌بخش در "وارونگی" بازی می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سهیل پس از چند سال نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه آن‌ها که در گذشته ناکام مانده، حالا در آستانه شکل‌گیری دوباره است. "تنها دو بار زندگی می‌کنیم" و "قاعده تصادف" دیگر ساخته‌های بهزادی هستند.

از سوی دیگر، در بخش مسابقه اصلی جشنواره تازه‌ترین آثار سینماگران صاحب‌نام چون پدرو آلمودوار، اولیویه آسایاس، لوک و ژان پی‌یر داردن، جیم جارموش، پل ورهوفن و... برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کنند.

در بخش خارج از مسابقه نیز تازه‌ترین ساخته‌های استیون اسپیلبرگ و جودی فاستر به نمایش درمی‌آیند.

اسپیلبرگ فیلم "بی‌اف‌جی" (یا "غول مهربان گنده") را به کن می‌آورد که با اقتباس از کتابی کودکانه به همین نام نوشته رولد دال ساخته شده است. اسپیلبرگ در این فیلم بار دیگر با ملیسا ماتیسن فیلمنامه‌نویس فقید "ئی. تی.: موجود ماورای زمینی" همکاری کرد. مارک رایلنس بازیگر برنده اسکار در "بی‌اف‌جی" نقش غول را بازی می‌کند. ربکا هال و بیل هدر از دیگر بازیگران این فیلم هستند که اول ژوئیه اکران می‌شود. اسپیلبرگ سال 2013 رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود. تاکنون چند فیلم او در کن به نمایش درآمده‌ است، از جمله اولین فیلمش "شوگرلند اکسپرس" که سال 1974 برنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره شد.

همان‌طور که قبلا اعلام شده بود فاستر با فیلم "هیولای پول" در این دوره جشنواره کن حضور دارد. جرج کلونی، جک اوکانل و جولیا رابرتز در این فیلم بازی می‌کنند. کلونی در "هیولای پول" نقش لی گیتس یک چهره تلویزیونی را بازی می‌کند که به واسطه توصیه‌هایش در زمینه سهام به یک فرد مطرح در وال استریت تبدیل شده است. وقتی جوانی کارگر به نام کایل بادول (با بازی اوکانل) با توصیه‌ای بد همه پول خانواده‌اش را از دست می‌دهد، لی و تمام برنامه‌اش (که نام فیلم از آن گرفته شده) را در حال اجرای زنده گروگان می‌گیرد و تهدید می‌کند در صورتی که تا پایان وقت، سهام مورد نظر او بالا نرود، لی را می‌کشد. فاستر 40 سال بعد از اولین نمایش جهانی "راننده تاکسی" در بخش مسابقه به کن بازمی‌گردد.

آمریکا در بخش مسابقه اصلی نیز حضوری پر رنگ دارد. شان پن با "آخرین چهره"، جیم جارموش با "پترسن" و جف نیکولز با "عاشقانه" در این بخش بخت دریافت جایزه نخل طلایی را دارند.

شارلیز ترون و خاویر باردم در تازه‌ترین تجربه کارگردانی شان پن، نقش دو مددکار را بازی می‌کنند که در پس‌زمینه لیبریای ویران‌شده در جنگ به هم دل می‌بازند. پن پیش از این با "دونده سرخپوست" (1991) اولین تجربه کارگردانی‌اش (در بخش دو هفته کارگردانان) و "قول" (2001، مسابقه) در جشنواره کن حضور داشته است. او سال 2008 رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.

آدام درایور بازیگر فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" ستاره "پترسن" فیلم جدید جیم جارموش است. او در این فیلم نقش یک راننده اتوبوس را بازی می‌کند که در شهری در نیوجرزی زندگی متوسطی دارد. او به تشویق همسرش (با بازی گلشیفته فراهانی) به شعر روی می‌آورد. جارموش آخرین بار سال 2013 با رمانس خون‌آشامی "فقط عشاق زنده ماندند" در بخش مسابقه اصلی حضور داشت. تاکنون شش فیلم او شانس دریافت جایزه نخل طلایی را داشته‌اند.

چند ماه بعد از اولین نمایش جهانی "ویژه نیمه‌شب" در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین، "عاشقانه"، تازه‌ترین فیلم جف نیکولز در جشنواره کن به نمایش درمی‌آید. داستان این فیلم در 1958 در ویرجینیا روی می‌دهد و درباره زوجی بین‌نژادی با بازی جوئل اجرتن و روث نگا است. نیکولز پیش از این دو بار در کن حضور داشته است. "پناه بگیر" به کارگردانی او در 2011 در مورد استقبال فراوان قرار گرفت و جایزه بزرگ هفته منتقدان جشنواره را از آن خود کرد. نیکولز در 2012 فیلم "ماد" با بازی متیو مکاناهی را در بخش مسابقه اصلی داشت.

پدرو آلمودوار کارگردان کهنه‌کار اسپانیایی با "خولی‌یتا" در این دوره جشنواره کن حضور دارد. او فیلم جدید خود را با الهام از سه داستان آلیس مونرو ساخته است. اما سوارز و آریادنا اوگارته در "خولی‌یتا" بازی می‌کنند که یک درام زنانه متمرکز بر سرنوشت و پیچیدگی گناه است. "خولی‌یتا" (با نام قبلی "سکوت") سی سال از زندگی خولی‌یتا را به تصویر می‌کشد. داستان از 1985 آغاز می‌شود، زمانی که به نظر می‌رسد اوضاع خیلی بهتر از زمان حال است، 2015، زمانی که انگار دیگر نمی‌توان چیزی را درست کرد و او در آستانه جنون قرار دارد. آلمودوار برای چهارمین بار به کن می‌آید. مثل همیشه شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش فیلم آلمودوار در آمریکای شمالی را در اختیار دارد. آلمودوار در سال 1999 برای "همه چیز درباره مادرم" جایزه بهترین کارگردان را از جشنواره کن دریافت کرد و سال 2006 برای "بازگشت" برنده جایزه بهترین فیلمنامه از این جشنواره شد.

کن لوچ کارگردان بریتانیایی با "من، دانیل بلیک" بخت دریافت جایزه نخل طلای کن را دارد. برای شانزدهمین بار است فیلمی از لوچ در کن نمایش داده می‌شود. هرچند به اشتباه گفته شد که "جیمی هال" آخرین فیلم لوچ خواهد بود، اما کارگردان 79 ساله همچنان فعال است. او در "من، دانیل بلیک" بار دیگر با پل لاورتی همکار فیلمنامه‌نویس خود همکاری کرده است. این فیلم درباره یک نجار زخمی و مادر اوست که می‌کوشند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. لوچ در 2006 برای "باد بر مرغزار می‌وزد" جایزه نخل طلا را دریافت کرد. او که فیلم‌هایش بیشتر با مسائل اجتماعی سر و کار دارد، اولین بار در 1970 با فیلم "قوش" در کن حضور داشت. لوچ در 1990 برای "دستور کار پنهان"، در 1993 برای "بارش سنگ‌ها" و در 2012 برای "سهم فرشتگان" جایزه هیئت داوران این جشنواره را برد.

لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی امسال با فیلم "دختر ناشناس" به کن می‌آیند. این فیلم با بازی اَدِل اینِل ("عشق در نگاه اول") داستان یک پزشک جوان است که درمورد هویت یک بیمار که به تازگی از دنیا رفته است، تحقیق می‌کند. ژرمی رنیه و اولیویه گورمه دیگر بازیگران "دختر ناشناس" هستند. برادران داردن پیش از این برای "رزتا" (1999) و "کودک" (2005) دو بار برنده نخل طلا شده‌اند. آن‌ها همچنین برای "سکوت لورنا" جایزه بهترین فیلمنامه را از این جشنواره گرفتند و برای "پسری با دوچرخه" جایزه بزرگ هیئت داوران را به خانه بردند. دو سال پیش نیز فیلم "دو روز، یک شب" به کارگردانی آن‌ها با بازی ماریون کوتیار در بخش مسابقه اصلی کن نمایش داده شد.

کوتیار امسال با فیلم "فقط پایان دنیاست" به کارگردانی زاویه دولان در بخش مسابقه اصلی حضور دارد. او در فیلم جدید کارگردان جوان کانادایی با لیا سیدو و ونسال کاسل همبازی است. این فیلم با الهام از نمایشنامه "Juste la fin du monde" نوشته ژان-لوک لاگارس ساخته شده و درباره نویسنده‌ای است که به خانه بازمی‌گردد تا خبر مرگ قریب‌الوقوع خود را به خانواده اعلام کند. دولان در 2014 با درام خانوادگی "مامان" (Mommy) به طور مشترک با "خداحافظی با زبان" ساخته ژان لوک-گدار جایزه داوران جشنواره کن را برد و فیلم او نماینده کانادا در اسکار فیلم خارجی‌زبان بود. کارگردان 26 ساله در 2009 با اولین فیلم خود، "من مادرم را کشتم" برنده سه جایزه هفته منتقدان کن شد و با دو فیلم "ضربان قلب" و "Laurence Anyways" نیز در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. دولان سال گذشته داور بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.

کوتیار امسال فیلم فرانسوی "از سرزمین ماه" به کارگردانی نیکول گارسیا را نیز در بخش مسابقه اصلی دارد. داستان این فیلم که از روی رمانی ایتالیایی نوشته میلنا آگوس ساخته شده است، بین 1943 تا اواسط دهه 1960 روی می‌دهد و درباره روابط عاشقانه زنی جوان است.

دو کارگردان رومانیایی شانس دریافت جایزه نخل طلایی را دارند: کریستیان مونجیو برنده قبلی این جایزه با "فارغ‌التحصیل" باز می‌گردد و کریستی پویو با فیلم "سی‌یرانوادا" رقابت می‌کند.

قهرمان "فارغ‌التحصیل" پزشک یک شهر کوچک (با بازی آدریان تیتینی) است. کریستیان مونجیو در 2007 با درام مخوف "چهار ماه، سه هفته و دو روز" با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شد. او در 2012 نیز فیلم "آن طرف تپه‌ها" را در بخش مسابقه اصلی کن داشت و برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. "آن طرف تپه‌ها" درباره دو زن جوان است که می‌کوشند در یک دنیای خصمانه با تکیه بر حمایت هم به راه خود ادامه بدهند.

کریستی پویو که یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان رومانیایی است، تا پیش از این در بخش مسابقه اصلی کن حضور نداشته است. دو فیلم "مرگ آقای لازارسکو" و "Aurora" به کارگردانی او در بخش نوعی نگاه رقابت کردند. "سی‌یرا-نوادا" فیلم جدید پویو درباره خانواده‌ای است که برای یادبود بزرگ خانواده که به تازگی از دنیا رفته است، دور هم جمع می‌شوند.


کریستن استوارت در صحنه‌ای از "خریدار خصوصی"

اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی با فیلم "خریدار خصوصی" به کن باز می‌گردد. او در این فیلم بار دیگر با کریستن استوارت بازیگر آمریکایی همکاری کرده است. استوارت برای بازی در "ابرهای سیلس ماریا"، فیلم قبلی آسایاس بسیار مورد تحسین قرار گرفت و جایزه سزار بهترین بازیگر زن مکمل را برد. او در "مشتری خصوصی" نقش زنی آمریکایی را بازی می‌کند که به عنوان یک خریدار خصوصی برای یک فرد معروف کار می‌کند.

"خلیج اسلک" به کارگردانی برونو دومون در کنار "خریدار خصوصی"، "از سرزمین ماه" و "عمودی ماندن" به کارگردانی آلن ژیرودی، یکی از چهار فیلم فرانسوی حاضر در بخش مسابقه اصلی است.

کمدی "خلیج اسلک" بعد از "L'Humanite" و "Flanders" سومین فیلم دومون است که در این بخش نمایش داده می‌شود. فابریس لوکینی و ژولیت بینوش در این فیلم بازی می‌کنند که داستان آن تابستان 1910 جایی در شمال فرانسه روی می‌دهد. دومون سال گذشته با کمدی "لیل کَنکَن" بسیار مورد توجه قرار گرفت و منتقدان مجله کایه دو سینما فیلم او را به عنوان بهترین فیلم سال 2014 انتخاب کردند. نسخه 200 دقیقه‌ای "لیل کنکن" اولین بار سال پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد و با استقبال فراوان منتقدان روبرو شد.

"عمودی ماندن" تازه‌ترین ساخته آلن ژیرودی درباره یک کارگردان سینماست که به تنهایی پسر خود را بزرگ می‌کند. ژیرودی سه سال پیش با فیلم جسورانه "غریبه کنار دریاچه" بسیار تحسین شد. فیلم او جایزه بهترین کارگردان بخش نوعی نگاه را برایش به همراه داشت و بعدا به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2013 به انتخاب نشریه بریتانیایی سایت اند ساند انتخاب شد.

آندرا آرنولد فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی، فیلم "عزیز آمریکایی" را به کن می‌آورد. "جاده سرخ" اولین تجربه کارگردانی آرنولد و "مخزن ماهی" دومین فیلم او، هر دو پیش از این برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن شدند و او خودش در 2012 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی بود. تازه‌ترین فیلم آرنولد که اولین فیلم آمریکایی کارنامه‌اش هم هست، درباره چند جوان است که در کشور می‌گردند تا اشتراک مجله بفروشند، اما دائم دردسر درست می‌کنند. ساشا لین، شایا لابوف و رایلی کیو در "عزیز آمریکایی" بازی می‌کنند.

پل ورهوفن کارگردان کهنه‌کار هلندی، برای اولین بار بعد از "غریزه اصلی" در 1992 در بخش رسمی جشنواره کن شرکت می‌کند. "او" اولین فیلمی است که ورهوفن در فرانسه ساخته است. ایزابل هوپر رئیس پیشین داوران جشنواره کن در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند.


ایزابل هوپر در صحنه‌ای از "او"

"شیطان نئون" به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی، دیگر رقیب جایزه نخل طلایی است. ال فانینگ در این فیلم ترسناک نقش یک مدل جوان را دارد که رقبای حسودش برای او دردسر درست می‌کنند. ویندینگ رفن در 2011 برای "راندن" در کن برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در 2013 با "فقط خدا می‌بخشد" در بخش مسابقه اصلی حضور داشت.

"کنیز" تازه‌ترین ساخته پارک چان-ووک فیلمسار کره‌ای نیز در بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن رقابت می‌کند. کارگردان فیلم "پیرپسر" (برنده جایزه بزرگ جشنواره کن در 2004)، آخرین بار در 2009 با فیلم "تشنگی" در کن حضور داشت. چان-ووک فیلم جدیدش را با الهام از " Fingersmith" نوشته سارا واترز ساخته است. داستان درباره یک جیب‌بر زن است که با مردی کلاه‌بردار همراه می‌شود تا یک وارثه ژاپنی را فریب بدهد و سرش کلاه بگذارد.

"Aquarius" به کارگردانی کلبر مندوسا فیلیو از برزیل، "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده از آلمان و "Ma' Rosa" به کارگردانی بریلانته مندوزا از فیلیپین، فهرست فیلم‌های بخش مسابقه اصلی را کامل می‌کنند.

سونیا براگا ("بوسه زن عنکبوتی") در "Aquarius" نقش یک موزیسین بازنشسته و بیوه را دارد که در زمان سفر می‌کند. کلبر مندوسا فیلیو کارگردان فیلم تحسین‌شده "صداهای نزدیک" (2012) است.

مارن آدی یکی از تنها سه کارگردان زن بخش مسابقه و اولین آلمانی است که بعد از سال‌ها در این بخش رقابت می‌کند. آدی برای "هر کس دیگر" جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را گرفت. "Ma' Rosa" سومین فیلم بلند داستانی اوست. داستان درباره پدری است که باور دارد دخترش حس شوخ‌طبعی خود را از دست داده است، برای همین او را در بخارست رها می‌کند و چند شوخی برایش ترتیب می‌بیند.

اطلاعات زیادی درمورد فیلم جدید بریلانته مندوزا در دسترس نیست. کارگردان پرکار فیلیپینی سال گذشته با فیلم "تله" در بخش نوعی نگاه حضور داشت. او با فیلم‌های "Kinatay" تولید 2009 برنده جایزه هیئت داوران شد و در 2008 با "Serbis" در بخش مسابقه اصلی رقابت کرد.

جرج میلر کارگردان سری فیلم‌های "مکس دیوانه" رئیس داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن است که 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود. "کافه سوسایتی" به کارگردانی وودی آلن با بازی کریستن استوارت و جسی آیزنبرگ آغازگر این دوره جشنواره است.

سال گذشته فیلم فرانسوی"دیپان" به کارگردانی ژاک اودیار جایزه نخل طلای شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

فهرست فیلم‌های بخش رسمی به این شرح است:

بخش مسابقه

"تونی اردمان" (Toni Erdmann)، مارن آده (آلمان)

"خولی‌یتا" (Julieta)، پدرو آلمودوار (اسپانیا)

"عزیز آمریکایی" (American Honey)، آندرا آرنولد (بریتانیا)

"خریدار خصوصی" (Personal Shopper)، اولیویه آسایاس (فرانسه)

"دختر ناشناس" (The Unknown Girl)، لوک و ژان پی‌یر داردن (بلژیک)

"فقط پایان دنیاست" (It's Only the End of the World)، زاویه دولان (کانادا)

"خلیج اسلک" (Slack Bay)، برونو دومون (فرانسه)

"پترسن" (Paterson)، جیم جارموش (آمریکا)

"عمودی ماندن" (Staying Vertical)، آلن ژیرودی (فرانسه)

"Aquarius"، کلبر مندوسا فیلیو (برزیل)

"از سرزمین ماه" (From the Land of the Moon)، نیکول گارسیا (فرانسه)

"من، دانیل بلیک" (I, Daniel Blake)، کن لوچ (بریتانیا)

"Ma' Rosa"، بریلانته مندوزا (فیلیپین)

"فارغ‌التحصیل" (Graduated)، کریستیان مونجیو (رومانی)

"عاشقانه" (Loving)، جف نیکولز (آمریکا)

"کنیز" (The Handmaiden)، پارک چان-ووک (کره جنوبی)

"آخرین چهره" (The Last Face)، شان پن (آمریکا)

"سی‌یرانوادا" (Sierranevada)، کریستی پویو (رومانی)

"او" (Elle)، پل ورهوفن (هلند)

"شیطان نئون" (The Neon Demon)، نیکلاس ویندینگ رفن (دانمارک)

بخش نوعی نگاه

"وارونگی"، بهنام بهزادی (ایران)

"شاگرد" (Apprentice)، بو جانفنگ (سنگاپور)

"توقف" (Voir du pays)، دلفین و موری‌یل کولن (فرانسه)

"رقصنده" (La Danseuse)، استفانی دی جوستو (فرانسه)

"برخورد" (Eshetebak)، محمد دیاب (مصر)

"لاک‌پشت قرمز" (The Red Turtle)، میخائیل دودوک دی ویت (هلند)

"هارمونیوم" (Fuchi Ni Tastu)، فوکودا کوجی (ژاپن)

"روابط شخصی" (Omor Shakhsiya)، ماها حاج (اسرائیل)

"پشت کوه‌ها و تپه‌ها" (Me'ever Laharim Vehagvaot)، اران کولیرین (اسرائیل)

"بعد از توفان" (After the Storm)، هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

"شادترین روز زندگی اولی ماکی" (Hymyileva Mies)، یوهو کوسمانن (فنلاند)

"شب طولانی فرانسیسکو سانکتیس" (The Long Night of Francisco Sanctis)، فرانسیسکو مارکز و آندرا تستا (آرژانتین)

"سگ‌ها" (Dogs)، بوگدان میریکا (رومانی)

"Pericle il Nero"، استفانو موردینی (ایتالیا)

"شکفتگی" (The Transfiguration)، مایکل اوشی (آمریکا)

"Captain Fantastic"، مت راس (آمریکا)

"شاگرد" (Uchenik)، کیریل سربرنیکوف (روسیه)

بخش خارج از مسابقه

"کافه سوسایتی" (Cafe Society)، وودی آلن (آمریکا) / (فیلم افتتاحیه)

"بی‌اف‌جی" (The BFG)، استیون اسپیلبرگ (آمریکا)

"Goksung"، نا هونگ-جین (کره جنوبی)

"هیولای پول" (Money Monster)، جودی فاستر (آمریکا)

"آدم‌های خوب" (The Nice Guys)، شین بلک (آمریکا)

نمایش‌های نیمه‌شب

"Gimme Danger"، جیم جارموش (آمریکا)

"قطار بوسان" (Bu-San-Haeng)، یئون سانگ-هو (کره جنوبی)

نمایش‌های ویژه

"آخرین تفریحگاه" (L'ultima Spiaggia)، تانوس آناستوپولوس و داویده دل دگان (ایتالیا)

"Hissein Habre"، محمد صالح هارون (چاد)

"آخرین روزهای لویی چهاردهم" (Last Days of Louis XIV)، آلبر سرا (اسپانیا)

"Le Cancre"، پل وکیالی (فرانسه)

"Exil"، ریتی پان (کامبوج)

علی افتخاری