سرویس سینمایی هنرآنلاین: ویلیام فریدکین که علاقه‌مندان سینما او را بیش از همه با فیلم‌های "جن‌گیر" و "رابط فرانسوی" می‌شناسند، چهارشنبه 18 مه (29 اردیبهشت) در بونوئل تیه‌تر کلاس پیشرفته فیلمسازی برگزار می‌کند.

سایت رسمی جشنواره کن با اعلام این خبر نوشت میشل سیمان منتقد فیلم مجری این برنامه است.

فریدکین 81 ساله با برگزاری کلاس پیشرفته فیلمسازی در کن، پا جای پای سینماگرانی چون مارتین اسکورسیزی، نانی مورتی، وونگ کار-وای، کوئنتین تارانتینو، مارکو بلوکیو، فیلیپ کافمن و ژاک اودیار می‌گذارد.

او گفت: باعث افتخار است که می‌توانم تفکرات و ایده‌های خود را در کن که خانه سینمای جهان است، با تماشاگران در میان بگذارم. آینده سینمای جهان بیش از هم زمان دیگری با چالش روبروست. روند تولید و توزیع با تغییرات عظیمی روبرو شده است، بیش از هر چه در بیش از پنجاه سال تجربه کرده‌ام.

ویلیام فریدکین یکی از چهره‌های شاخص سینمای نو آمریکا بود که از اواخر دهه 1960 شروع و به "هالیوود نو" معروف شد. او برای فیلم "رابط فرانسوی" (1971) برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و برای فیلم موفق "جن‌گیر" (1973) بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردان شد.

"ساحر"‌، "گشت‌زنی"، "معامله قرن"، "نگهبان"، "بازیکنان نویدبخش"، "زیستن و مردن در لس آنجلس"، "قواعد جنگ"، "بی‌بند‌و‌بار"، "تحت تعقیب"، "حشره" و "جو قاتل" از دیگر ساخته‌های این فیلمساز شیکاگویی است.

به تازگی کتاب خاطرات فریدکین با عنوان "رابط فریدکین: یک خاطره" منتشر شده است.

او سال 2013 در هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت کرد. آن سال یک نسخه ترمیم‌شده از تریلر "ساحر" که فریدکین سال 1977 ساخت، برای اولین بار به دنیا به نمایش درآمد.

فریدکین در ونیز توصیه‌ای هم برای فیلمسازان جوان داشت: اگر در مدرسه فیلمسازی درس می‌خوانید، همین الان آنجا را رها کنید. بروید یک دوربین کوچک پیدا کنید، فیلمتان را بسازید، در خانه تدوین کنید، روی یک وبسایت بگذارید، و خودتان این کار را بکنید. نگران نقدها نباشید، فقط بگذارید تماشاگران فیلم شما را ببینند. خود را از ارزیابی‌های انتقادی راحت کنید.

فریدکین ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند به شما یاد بدهد چطور فیلم بسازید. این کار را انجام دادن و دیدن یاد می‌گیرید، سینما، سینما را به همراه دارد. فیلم‌های من قابل قبول هستند، چون حاصل چیزهایی هستند که در کارهای دیگر دیدم. تنها کاری که یک جوان باید انجام بدهد تا فیلمسازی را یاد بگیرد، دیدن فیلم‌های آلفرد هیچکاک است. جرج میلر کارگردان سری فیلم‌های "مکس دیوانه" رئیس داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن است که 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود. "کافه سوسایتی" به کارگردانی وودی آلن با بازی کریستن استوارت و جسی آیزنبرگ آغازگر این دوره جشنواره فیلم کن است.