سرویس سینمایی هنرآنلاین: درام هولوکاستی و تحسین‌شده "پسر شائول" (Son of Saul) به کارگردانی لاسلو نمش برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار شد.

"پسر شائول" که اولین فیلم بلند داستانی نمش است، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ را برد. داستان فیلم در 1944 در آشویتس روی می‌دهد و درباره شائول آوسلندر یک مجارستانی یهودی است که در کشتار جمعی نازی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند. شائول هنگام کار در مرده‌سوزگاه‌ها جنازه پسری را می‌بیند که باور دارد پسرش است. او تصمیم می‌گیرد کاری را انجام بدهد که به نظر غیرممکن می‌آید: اینکه تلاش کند جنازه را نجات بدهد و به خاک بسپرد.

"پسر شائول" در جشنواره کن جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را هم دریافت کرد. مهارت فنی و مضمون قوی فیلم با استقبال بسیار روبرو شد و تعدادی از پراحساس‌ترین نقدهای جشنواره را دریافت کرد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش "پسر شائول" در آمریکای شمالی را در اختیار دارد.

"پسر شائول" برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان، فیلم‌های آغوش مار" به کارگردانی سیرو گرا (کلمبیا)، "یک جنگ" به کارگردانی توبیاس لیندهولم (دانمارک)، "موستانگ" به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون (فرانسه) و "ذیب" به کارگردانی ناجی ابو نوار (اردن) را به عنوان رقیب پیش رو داشت. با توجه به موفقیت‌های پی‌در‌پی "پسر شائول" در فصل جوایز سینمایی، پیروزی این فیلم در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود.

مراسم هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار بامداد دوشنبه به ‌وقت ایران در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند سنتر در هالیوود برگزار شد.