سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان چهل و یکمین دوره جوایز سزار که از آن به عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود، جمعه شب در مراسمی در پاریس معرفی شدند و "فاطمه" (Fatima) به کارگردانی فیلیپ فوکون جایزه بهترین فیلم سال را از آن خود کرد.

به گزارش ورایتی، این فیلم در بخش‌های بهترین بازیگر زن تازه‌کار (زیتا هانرو) و بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز پیروز شد.

هرچند پیروزی "فاطمه" در جوایز سزار امسال غیرمنتظره بود، اما انتخاب آن تا حد زیادی بازتاب شکاف فعلی در فرانسه است و توجه به نسل‌های دوم و سوم پناهجویان آفریقای شمالی در فرانسه است.

این فیلم روایتی مهرآمیز از یک مادر مجردِ فداکار مراکشی است که در فرانسه زندگی می‌کند. "فاطمه" که اولین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد، به مضامین معاصر چون وضعیت اقتصادی و اجتماعی مهاجران مقیم فرانسه می‌پردازد. شخصیت اصلی فیلم زنی میانسال با بازی ثریا زروال است که به عنوان یک خدمتکار کار می‌کند و می‌کوشد برای بزرگ کردن دو فرزند نوجوان خود پول کافی به دست بیاورد.

فوکون کارگردان مؤلف و تحسین‌شده فرانسوی، اغلب در فیلم‌های خود با بهره بردن از داستان‌های صمیمی، مضامین جامعه‌شناختی معاصر را مورد توجه قرار می‌دهد. او پیش از این نیز این کار را در فیلم "La desintegration" انجام داد که یکی از اولین و تنها فیلم‌هایی است که موضوع افراطی‌گری جوانان فرانسوی وابسته به طبقه محروم و گرایش آن‌ها به تروریسم را مورد توجه قرار می‌دهد. "فاطمه" دسامبر پیش جایزه لویی دلوک بهترین فیلم فرانسوی سال را نیز دریافت کرد.

ثریا زروال بازیگر اصلی "فاطمه" در بخش جایزه سزار بهترین بازیگر زن نامزد بود، اما جایزه این بخش را به کاترین فرو برای بازی در "مارگریت" (Margerite) به کارگردانی زاویه جانولی واگذار کرد.

"مارگریت" که با نامزدی در 11 بخش به همراه "روزهای طلایی من" (My Golden Days) به کارگردانی آرنو دپلشان، پیشتاز نامزدهای این دوره جوایز سزار بود، جوایز بهترین طراحی لباس، طراح صحنه و صدا را هم گرفت. داستان این فیلم در سال‌های پرتلاطم دهه 1920 روی می‌دهد و درباره زنی ثروتمند (با بازی فرو) است که با وجود استعداد محدود خود در خوانندگی می‌کوشد یک خواننده اپرا شود. "مارگریت" اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. "روزهای طلایی من" تنها جایزه بهترین کارگردان را برد. ماتیو آمالریک در این فیلم نقش یک پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی را بازی می‌کند که قصد بازگشت به وطنش فرانسه را دارد و خاطرات سال‌های اقامت در مسکو، پاریس و... را مرور می‌کند.

"موستانگ" (Mustang) به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون کارگردان ترکیه‌ای که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است، چهار جایزه سزار بهترین فیلم اول، فیلمنامه غیراقتباسی، موسیقی و تدوین را از آن خود کرد. اولین فیلم بلند داستانی ارگوون داستان پنج دختر در یک دهکده دورافتاده در ترکیه را به تصویر می‌کشد که می‌کوشند با وجود رسم و رسوم خانوادگی و اجتماعی خود را با دنیای مدرن تطبیق بدهند. "موستانگ" در جشنواره کن جایزه سینمای اروپا را گرفت که به بهترین فیلم اروپایی بخش دو هفته کارگردانان می‌رسد. این فیلم همچنین برنده جایزه لوکس 2015 پارلمان اروپا شد. "موستانگ" در مجموع در 9 بخش نامزد دریافت جایزه سزار بود.

"دیپان" (Dheepan) ساخته ژاک اودیار کارگردان کهنه‌کار فرانسوی که ماه پیش برنده جایزه نخل طلای شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن شد، جوایز سزار را دست خالی ترک کرد. "دیپان" در 9 بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و... بخت دریافت جایزه را داشت.

"حد یک مرد" (The Measure Of A Man) به کارگردانی استفان بریز، "پادشاه من" (Mon Roi) به کارگردانی مای‌ون و "سر بالا" (Standing Tall) به کارگردانی امانوئل برکو، دیگر نامزدهای جایزه سزار بهترین فیلم بودند. ونسان لیندون برای بازی در "حد یک مرد" برنده جایزه بهترین جایزه سزار بازیگر مرد شد. او در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که وقتی کار خود در کارخانه را از دست می‌دهد می‌کوشد همچنان از خانواده‌اش حمایت کند. لیندون 55 ساله بیش از 30 سال است در دنیای سینما فعالیت دارد. لیندون برای کار خود در این فیلم امسال در جشنواره کن نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

جایزه سزار بهترین فیلم خارجی به "بردمن" به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو اعطاء شد. "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش، "مادرم" به کارگردانی نانی مورتی، "من مرده‌ام اما دوستانی دارم" به کارگردانی گیوم مالاندرن و استفان مالاندرن، "تاکسی" به کارگردانی جعفر پناهی، "جوانی" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "عهد خیلی جدید" به کارگردانی ژاکو وان دورمل، دیگر نامزدهای این بخش بودند. مایکل داگلاس بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی در این دوره جوایز سزار یک جایزه سزار افتخاری دریافت کرد. او در سخنرانی خود به چهره‌های معروف سینمای فرانسه چون لویی مال، ژان-لویی ترینتینیان، فرانسوا تروفو، آلن دلون، ژان مورو و ژان-پل بلموندو ادای احترام کرد.

برندگان جوایز سزار با رأی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه انتخاب می‌شوند. آکادمی سزار سال 1976 تأسیس شد و با بیش از چهار هزار عضو شامل دست‌اندرکاران سینمای فرانسه، پس از آکادمی اسکار بزرگ‌ترین آکادمی سینمایی دنیاست.

فهرست برندگان جوایز سزار 2016 به این شرح است: بهترین فیلم: "فاطمه"، فیلیپ فوکون

بهترین کارگردان: آرنو دپلشان، "روزهای طلایی من"

بهترین بازیگر مرد: ونسان لیندون، "حد یک مرد"

بهترین بازیگر زن: کاترین فرو، "مارگریت"

بهترین بازیگر مرد مکمل: بنوا ماژیمل، "سر بالا"

بهترین بازیگر زن مکمل: سیسه بابت کنودسن، " Courted"

بهترین بازیگر مرد تازه‌کار: رود پاردو، "سر بالا"

بهترین بازیگر زن تازه‌کار: زیتا هانرو، "فاطمه"

بهترین فیلم اول: "موستانگ"، دنیز گامزه ارگوون

بهترین فیلمبرداری: کریستوف اوفنشتاین، "دره عشق"

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: فیلیپ فوکون، "فاطمه"

بهترین فیلمنامه اقتباسی: دنیز گامزه ارگوون و آلیس وینوکور، "موستانگ"

بهترین طراحی صحنه: مارتین کورل، "مارگریت" بهترین طراحی لباس: پی‌یر-ژان لاروک، "مارگریت"

بهترین موسیقی: وارن آلیس، "موستانگ"

بهترین تدوین: ماتیلده فان دی مورتل، "موستانگ"

بهترین صدا: فرانسوا موزی و گابریل هافنر، "مارگریت"

بهترین فیلم خارجی: "بردمن"، آلخاندرو گونزالس ایناریتو

بهترین فیلم انیمیشن: "شازده کوچولو"، مارک آزبورن

علی افتخاری