سرویس سینمایی هنرآنلاین: "رویای دم صبح" به کارگردانی مهرداد اسکویی از ایران که امسال در بخش نسل 14plus جشنواره فیلم برلین حضور داشت، جایزه جنبی فیلم عفو بین‌الملل را به طور مشترک با "آتش در دریا" به کارگردانی جانفرانکو رزی (ایتالیا/فرانسه) دریافت کرد.

این جایزه را شعبه سازمان عفو بین‌الملل در آلمان اعطاء می‌کند و با جایزه نقدی به مبلغ پنج هزار یورو همراه است.

هیئت داوران جایزه فیلم عفو بین‌الملل برنده این جایزه را از میان آثار بخش‌های مسابقه، پانوراما، فورم و نسل انتخاب می‌کند و برای انتخاب توجه ویژه‌ای به فیلم‌های مستند دارد. هدف از اعطای جایزه فیلم عفو بین‌الملل جلب توجه تماشاگران و سینماگران به مضمون حقوق بشر و تشویق فیلمسازان به پرداختن به این موضوع است.

"رویاهای دم صبح" سومین قسمت از مستندهای سه‌گانه مهرداد اسکویی با نام‌های "روزهای بی‌تقویم" و ‌آخرین روزهای زمستان‌" است. این سه گانه درباره کودکان زیر 18 سال است که در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تحت نظارت هستند. "رویاهای دم صبح" در نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند، بهترین تصویربرداری و بهترین موسیقی را دریافت کرد و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین پنجشنبه 11 فوریه (22 بهمن) با اولین نمایش بین‌المللی فیلم "درود بر سزار!" به کارگردانی جوئل و ایتن کوئن آغاز شد و یکشنبه به پایان می‌رسد.

مراسم اختتامیه بخش مسابقه بین‌الملل و معرفی برندگان جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای شنبه شب برگزار می‌شود. "اژدها وارد می‌شود!" به کارگردانی مانی حقیقی از ایران یکی از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل است.

"لانتوری" به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش پانوراما و "والدراما‌ به کارگردانی عباس امینی در بخش "نسل"، دیگر نمایندگان سینمای ایران در جشنواره برلین بودند.

پیش از مراسم اختتامیه تعدادی از برندگان دیگر بخش‌های جشنواره معرفی شدند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است.

بخش نسل 14plus (هیئت داوران جوان)

خرس بلورین بهترین فیلم بلند: "Mellow Mud" به کارگردانی رنارس ویمبا (لتونی)

تقدیر: "Plants" به کارگردانی روبرتو دوبریس (شیلی)

خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: "بالکن" به کارگردانی توبی فل-هولدن (بریتانیا)

تقدیر: "بدن یک جای تنهاست" به کارگردانی ایدا لیندگرن (سوئد)

بخش نسل 14plus (هیئت داوران بین‌الملل)

جایزه بزرگ بهترین فیلم بلند: "Plants" به کارگردانی روبرتو دوبریس (شیلی)

تقدیر: "Zhaleika" به کارگردانی الیزا پتکووا (آلمان)

جایزه ویژه بهترین فیلم کوتاه: "یک شب در توکوریکی" به کارگردانی رکسانا استروی (رومانی)

تقدیر: "بدن یک جای تنهاست" به کارگردانی ایدا لیندگرن (سوئد)

جوایز هیئت داوران کلیسای جهانی

بخش مسابقه بین‌الملل 2016: "آتش در دریا" به کارگردانی جانفرانکو رزی (ایتالیا/فرانسه) بخش پانوراما 2016: "اولین، آخرین" به کارگردانی بولی لارنس (بلژیک/فرانسه) بخش فورم 2016: "برکت با برکت ملاقات می‌کند" به کارگردانی محمود صباغ (عربستان سعودی) و "آن‌ها که می‌پرند" به کارگردانی ابوبکر سیدیبه، استفان واگنر و موریتز سیبرت (دانمارک)

جوایز هیئت داوران فیپرشی

بخش مسابقه بین‌الملل: "مرگ در سارایوو" به کارگردانی دنیس تانوویچ (فرانسه/بوسنی و هرزگوین) بخش پانوراما 2016: "آلویس" به کارگردانی توبیاس نوله (سوئیس/فرانسه) بخش فورم 2016: "انقلاب از تلویزیون پخش نمی‌شود" به کارگردانی راما تیاو (سنگال)

جایزه سینماهای هنری CICAE

بخش پانوراما 2016: "فوکوشیما، عشق من" به کارگردانی دوریس دوری (آلمان)

بخش فورم 2016: "نامشروع" به کارگردانی آدریان سیتارو (رومانی/لهستان/فرانسه)

جایزه سینماهای اروپا 2016: "اولین، آخرین" به کارگردانی بولی لارنس (بلژیک/فرانسه)

تقدیر: "سوی دیگر" به کارگردانی زرینکو اوگرستا (کرواسی)

تقدیر: "ناگهان" به کارگردانی اصلی اوزگه (آلمان/هلند/فرانسه)

جایزه فیلم صلح: "یک خدمتکار برای هر کس" به کارگردانی ماهر ابی سمرا (لبنان/فرانسه/نروژ/امارات متحده عربی)

جایزه تماشاگران پانوراما

برنده جایزه فیلم‌ داستانی: "انشعاب 48" به کارگردانی اودی آلونی (اسرائیل/آلمان/آمریکا)

برنده جایزه فیلم مستند: "چه کسی قرار است الان من را دوست داشته باشد؟" به کارگردانی باراک هیمن و تومر هیمن (اسرائیل/بریتانیا)

جایزه فیلم عفو بین‌الملل: "آتش در دریا" به کارگردانی جانفرانکو رزی (ایتالیا/فرانسه) و "رویای دم صبح" به کارگردانی مهرداد اسکویی (ایران)