سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره جوایز سالانه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) شنبه شب (صبح یکشنبه به وقت ایران) در هتل سنچری پلازا در لس آنجلس معرفی شدند و برخلاف انتظار کمدی-درام "کسری بزرگ" (The Big Short) به کارگردانی آدام مکی جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را از آن خود کرد.

به گزارش ورایتی، جرمی کلاینر و دده گاردنر تهیه‌کنندگان این فیلم آشکارا از دریافت جایزه اصلی انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا غافلگیر شدند و به نظر می‌رسید برای سخنرانی بعد از دریافت جایزه از قبل آماده نبودند. برد پیت دیگر تهیه‌کننده "کسری بزرگ" در مراسم حضور نداشت.

گاردنر گفت: ما باید داستان‌هایی را تعریف کنیم که بازتاب دنیای ما در هر گوشه خیابان هستند. رایان گاسلینگ، استیو کارل و کریستین بیل در "کسری بزرگ" بازی می‌کنند که داستان آن در دوران بحران مالی در فاصله سال‌های 2007 تا 2010 روی می‌دهد و درباره گروهی است که بانک‌های بزرگ و بازار مسکن را به هم می‌ریزند. مارگو روبی، برد پیت، ماریسا تومی و ملیسا لئو از دیگر بازیگران این فیلم هستند که نامزد اسکار بهترین فیلم هم هست.

"کسری بزرگ" در حالی جایزه اصلی PGA را به خود اختصاص داد که رقبایی سرسخت چون "بازگشته" آلخاندرو گونزالس ایناریتو، "مرکز توجه" تام مکارتی، "مکس دیوانه: جاده خشم" جرج میلر، "پل جاسوس‌ها" استیون اسپیلبرگ، "بروکلین" جان کراولی، "اکس ماکینا" الکس گارلند، "مریخی" ریدلی اسکات، "قاتل حرفه‌ای" (Sicario) دنی ویلنو و "یک‌ راست از کامپتن" را پیش رو داشت.

در بخش فیلم‌های انیمیشن، "پشت رو" به کارگردانی پیت داکتر و تهیه‌کنندگی جوناس ریورا پیروز شد. داستان این فیلم در ذهن یک دختر جوان به نام رایلی اتفاق می‌افتد. پنج احساس - خشم، ترس، نفرت، غم و شادی - می‌کوشند هدایت او را در زندگی به عهده بگیرند. "پشت رو" تولید پیکسار اخیراً برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشن هم شد و یک رقیب جدی برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن نیز هست. این فیلم در چهل و سومین دوره جوایز انی در 14 بخش نامزد است.

"آنومالیزا" چارلی کافمن و دوک جانسن، "دایناسور خوب" پیتر زون، "مینیون‌ها" پی‌یر کوفن و کایل بالدا و "فیلم پیناتس" استیو مارتینو، رقبای "پشت رو" در بخش بهترین انیمیشن بودند.

"ایمی" (Amy) به کارگردانی آصف کاپادیا و تهیه‌کنندگی جیمز جایزه بهترین مستند را از آن خود کرد. این فیلم روایتی از زندگی و دوران کاری ایمی واینهاوس خواننده بریتانیایی است که به یک ستاره بین‌المللی موسیقی سول تبدیل شد، اما بعداً در الکل و مواد مخدر فرو رفت و سال 2011 در 27 سالگی درگذشت. "The Hunting Ground" کربی دیک، "شمایل سکوت" جاشوا اوپنهایمر، "مِرو" جیمی چین و الیزابت چای واسارهلی و "چیز بهتری در پیش است" هانا پولاک، رقبای "ایمی" در بخش مستند جوایز PGA بودند.

در بخش آثار تلویزیونی، فصل پنجم سریال "بازی تاج و تخت" تولید شبکه اچ‌بی‌او جایزه نورمن فلتن بهترین سریال درام را از آن خود کرد. "Better Call Saul" (فصل 1)، "هوملند" (فصل 4)، "خانه پوشالی" (فصل 3) و "مد من" (فصل 7) دیگر نامزدهای این بخش بودند. فصل اول سریال "شفاف" (Transparent) نیز برنده جایزه دنی تامس بهترین سریال کمدی شد. "درون امی شومر" (فصل 3)، "خانواده مدرن" (فصل 6)، "سیلیکن ولی" (فصل 2) و "ویپ" (فصل 4)، رقبای "شفاف" در این بخش بودند. فصل دوم سریال "فارگو" تولید شبکه اف‌ایکس نیز جایزه دیوید ال. وولپر سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را از آن خود کرد. "جنایت آمریکایی" (فصل 1)، "داستان ترسناک آمریکایی: هتل" (فصل 5)، "کارآگاه واقعی" (فصل 2) و "A Very Murray Christmas" دیگر رقبای این بخش بودند.

یک شاخص قابل اعتماد برای پیش‌بینی برنده اسکار بهترین فیلم

جوایز انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا با بیش از 6700 عضو شاخصی پرقدرت برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جوایز اسکار است. از 26 برنده قبلی انجمن تهیه‌کنندگان 19 برنده، اسکار بهترین فیلم را هم برده‌‌اند.

در هشت سال گذشته برنده‌های PGA و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی - "پیرمردها کشوری ندارند"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "قفسه درد"، "گفتار پادشاه"، "هنرمند"، "آرگو"، "12 سال بردگی" و "بردمن" - یکی بوده‌اند.

آخرین باری که انتخاب انجمن تهیه‌کنندگان و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی متفاوت بود سال 2006 بود. در آن سال این انجمن "لیتل میس سانشاین" را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد، اما آکادمی اسکار بهترین فیلم را به "مردگان" داد.

شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی که تقریباً تمام آن‌ها عضو انجمن تهیه‌کنندگان هستند، حدود هشت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.