سرویس سینمایی هنرآنلاین: جادا پینکت اسمیت بازیگر و همسر ویل اسمیت این هفته اعلام کرد در اعتراض به نبود تنوع نژادی در میان نامزدهای اسکار، 28 فوریه (بامداد دوشنبه 10 اسفند به ‌وقت ایران) در مراسم این دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ورایتی، اکنون اسمیت که خودش امسال برای بازی در درام فوتبالی "ضربه مغزی" یکی از رقبای جدی بخش بهترین بازیگر مرد بود، اما نتوانست نامزد شد، در تحریم جوایز اسکار به همسرش پیوسته است. از پنجشنبه پیش که اسامی نامزدهای جوایز اسکار اعلام شد، آکادمی در مورد نبود تنوع بین نامزدها بسیار تحت فشار قرار گرفته است.

اسمیت روز پنجشنبه به رابین رابرتز گوینده خبر برنامه "صبح بخیر آمریکا" شبکه ای‌بی‌سی، گفت این وضعیت او را "معذب" کرده است. برای دومین سال پیاپی هر 20 نامزد بخش‌های بازیگری، سفیدپوست هستند. این در حالی است که خیلی‌ها انتظار داشتند اسمیت برای "ضربه مغزی" نامزد شود. به‌جز اسمیت، مایکل بی. جردن یا تسا تامپسن برای "کرید"، ایدریس البا برای "جانوران بدون کشور" و بازیگران "یک‌‌راست از کامپتن" نیز نادیده گرفته شده‌اند.

اسمیت گفت: همسرم در مراسم شرکت نمی‌کند. درست نیست مثلاً با شارلیز (ترون) در مراسم شرکت کنم. در این مورد بحث کردیم. ما بخشی از این اجتماع هستیم، اما در شرایط فعلی معذب هستیم که اینجا بایستیم و بگوییم اشکالی ندارد.

اسمیت پیش از این دو بار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده است: برای "علی" (2001) و "در جستجوی خوشبختی" (2006).

واکنش خشمگینانه به فهرست نامزدهای اسکار در چند روز اخیر بیشتر شده است. پینکت اسمیت اولین بازیگری بود که به این مسئله واکنش نشان داد. سپس، اسپایک لی کارگردان و فیلمنامه‌نویس به او ملحق شد و گفت جوایز اسکار را تحریم می‌کند. البته لی روز چهارشنبه به مجری برنامه "صبح بخیر آمریکا" گفت از دیگران نخواسته اسکار را تحریم کنند.

شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی که خود یک آمریکایی آفریقایی‌تبار است، سه‌شنبه این هفته در واکنش به اعتراض‌ها بیانیه‌ای صادر کردن و از تغییرات چشمگیر در روند عضوگیری آکادمی خبر داد.

او گفت از نبود تنوع نژادی بین نامزدها "دل‌شکسته و سرخورده" است و در عین حال تأکید کرد آکادمی قصد دارد برای تغییر آرایش اعضای خود گام‌های چشمگیر بردارد. به گفته شریل بون آیزاکس در آینده، جنبه‌های جنسیتی، نژادی، گرایش قومی و جنسی در روند عضوگیری لحاظ خواهد شد.