سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی نامزدهای این دوره جوایز اسکار پنجشنبه اعلام شد نامزدهای 24 بخش مشخص شدند. در ادامه به چند رکوردشکنی و اتفاقات عجیب و غریب در فهرست نامزدها اشاره می‌کنیم.

1- امسال در جوایز اسکار دو فیلم بیشترین نامزدی را کسب کرده‌اند: "بازگشته" (با 12 نامزدی) و "مکس دیوانه: جاده خشم" (با 10 نامزدی). به گزارش ورایتی، تام هاردی در هر دو فیلم بازی می‌کنند و برای فیلم اول برای اولین بار نامزد اسکار شده است.

2- جنیفر لارنس 25 ساله با فیلم "جوی" برای چهارمین بار نامزد اسکار شد. او اکنون جوان‌ترین بازیگری است - مرد یا زن - که چهار بار نامزد اسکار شده است.

3- "مکس دیوانه: جاده خشم" ماه مه پیش اکران شد و تنها فیلم بخش اسکار بهترین فیلم امسال است که در سه ماه چهارم سال 2015 اکران نشد. سه فیلم در ماه اکتبر اکران شدند ("مریخی"، "پل جاسوس‌ها" و "اتاق")، دو فیلم در ماه نوامبر ("بروکلین" و "مرکز توجه") و دو فیلم دیگر در ماه دسامبر ("The Big Short" و "بازگشته"). از هشت فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم، "بازگشته" آلخاندرو گونزالس ایناریتو تنها فیلمی است که در اولین نمایش آن در یک جشنواره سینمایی نبوده است.

4- "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" با پنج نامزدی اسکار تعداد نامزدی اسکار مجموعه سینمایی "جنگ‌های ستاره‌ای" را به 30 رساند که از این جهت با مجموعه سینمایی "ارباب حلقه‌ها" برابر است.

5- برای اولین در بخش بهترین ترانه دو فیلم مستند نامزد اسکار شده‌اند: "Manta Ray" از فیلم "انقضای نسل" (موسیقی از جی. رالف و شعر از آنتونی هگارتی) و "تا برایت اتفاق بیفتد" از فیلم "شکارگاه" (The Hunting Ground) (موسیقی و شعر از دایان وارن و لیدی گاگا). دایان وارن برای هشتمین بار نامزد اسکار شده است. پیش از این، چهار فیلم مستند در بخش ترانه نامزد شده‌اند. تنها برنده ترانه "باید از خواب بیدار شوم" از ملیسا اثریج از فیلم "یک حقیقت ناخوشایند".

6- جرج میلر در چهارمین بخش خود نامزد اسکار شده است. او امسال در مقام تهیه‌کننده و کارگردان "مکس دیوانه: جاده خشم" نامزد شده است. میلر پیش از این برای "پایکوبی" (Happy Feet) در بخش‌های بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد اسکار بوده و برنده شده است.

7- به‌جز جرج میلر، دیگر کسانی که امسال دو نامزدی اسکار کسب کرده‌اند عبارت‌اند از استیو گولین برای دو فیلم "مرکز توجه" و "بازگشته"، سندی پوئل برای طراحی لباس دو فیلم "سیندرلا" و "کارول". تعدادی نیز دو نامزدی کسب کرده‌اند، اما برای یک فیلم: آلخاندرو گونزالس ایناریتو ("بازگشته")، پیت داکتر ("پشت رو")، آدام مکی ("The Big Short") و تام مکارتی ("مرکز توجه"). آرنون میلکان به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان "بازگشته" رسماً نامزد اسکار شده است. او یکی از چهار تهیه‌کننده "The Big Short" هم هست، اما اسمش در فهرست آکادمی نبود.

8- سیلوستر استالونه برای بازی در نقش راکی بالبوا در فیلم "کرید" نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد. او دومین بار است برای بازی در نقش راکی نامزد می‌شود. پیش از این، پنج بازیگر دیگر برای بازی در یک نقش دو بار نامزد اسکار شده‌اند: بینگ کرازبی (پدر اومالی در "راه خودم را می‌روم" و "زنگ‌های سینت مری")، پل نیومن (ادی فلسن در "بیلیاردباز" و "رنگ پول")، پیتر اوتول (هنری دوم در "بکت" و "شیر در زمستان")، آل پاچینو (مایکل کورلیونه در دو فیلم "پدرخوانده") و کیت بلانشت (برای دو فیلم "الیزابت"). کرازبی و نیومن برنده اسکار شدند.


سیلوستر استالونه در فیلم "کرید"

9- جان ویلیامز اکنون 50 نامزدی اسکار در کارنامه دارد و همچنین رکورد بیشترین نامزدی اسکار یک فرد در قید حیات را در اختیار دارد. او 45 بار در بخش بهترین موسیقی (از جمله امسال برای "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود") و پنج بار در بخش ترانه نامزد اسکار شده است. والت دیزنی کاریکاتوریست و انیماتور و خالق شخصیت‌های کارتونی ماندگار مانند میکی ماوس، در دوران کاری خود که حدود نیم قرن ادامه داشت، درمجموع 59 بار نامزد جایزه اسکار شد و 22 بار این جایزه را به خانه برد که از این جهت رکورددار است. او در 1954 چهار جایزه اسکار گرفت که از این لحاظ هم رکورددار است.

10- 9 نفر از 20 نامزد بخش بازیگری آمریکایی هستند. دیگر نامزدها استرالیایی، کانادایی، ایرلندی، سوئدی و بریتانیایی هستند و میشائل (مایکل) فاسبندر هم آلمانی است و هم ایرلندی.

11- اندی نلسن برای "پل جاسوس‌ها" و "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" در بخش بهترین صداگذاری دو نامزدی اسکار کرده است. او اکنون با 20 نامزدی در این بخش به طور مشترک با کوین اوکانل رکورددار است.

12- راجر دیکنز در بخش فیلمبرداری برای سیزدهمین بار نامزد شده است که بیشترین تعداد نامزدی یک فرد در قید حیات در این بخش است. چارلز بی. لانگ و لئون شامروی، هر یک با 18 نامزدی رکورددار هستند. سندی پوئل با 12 نامزدی رکورددار بیشترین تعداد نامزدی یک فرد در قید حیات در بخش بهترین طراحی لباس است. ادیت هد با 35 نامزدی در این بخش رکورددار است.


"ذیب"

13- سه فیلم بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان از اروپا هستند ("یک جنگ" / دانمارگ، "موستانگ" / فرانسه و "پسر شائول" / مجارستان)، یک فیلم از آمریکای جنوبی (کلمبیا / "آغوش مار") و یک فیلم از خاورمیانه (اردن / "ذیب") نامزد شده‌اند. کلمبیا و اردن به ترتیب در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شده‌اند.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار 28 فوریه (بامداد دوشنبه 10 اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایل‌اند سنتر در هالیوود برگزار می‌شود. این مراسم از شبکه ای‌بی‌سی به طور زنده از بیش از 225 کشور/منطقه در سراسر جهان پخش می‌شود.

علی افتخاری