سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم هفتاد و سومین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب بامداد دوشنبه 21 دی در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا برگزار شد و برندگان دو بخش سینما و تلویزیون معرفی شدند.

در بخش سینما، "بازگشته" (The Revenant) به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو با دریافت سه جایزه فاتح این دوره جوایز گلدن گلوب شد. این فیلم در سه بخش بهترین فیلم درام، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد درام (لئوناردو دی‌کاپریو) جوایز گلدن گلوب را از آن خود کرد.

"بازگشته" از روی رمان "بازگشته: رمانی درباره یک انتقام" (2002) نوشته مایکل پانکی ساخته شده است. داستان در قرن نوزدهم روی می‌دهد و درباره یک صیاد به نام هیو گلاس (دی‌کاپریو) است که مورد حمله یک خرس قهوه‌ای قرار می‌گیرد و به شدت مجروح می‌شود. مردانی که در این شکار همراه گلاس بودند، او را مورد سرقت قرار می‌دهند و در سرما به حال خود رها می‌کنند. او جان سالم به در می‌برد و راهی سفری پرخطر می‌شود تا انتقام خود را بگیرد.


آلخاندرو گونزالس ایناریتو جایزه خود را از هریسن فورد گرفت

ایناریتو فیلمنامه را با همکاری مارک. آل. اسمیت نوشته است. تام هاردی، ویل پولتر و دانال گلیسن دیگر بازیگران "بازگشته" هستند که در سرزمین‌های وحشی آلبرتا در کانادا شده فیلمبرداری است. امانوئل لوبزکی فیلمبردار برنده دو جایزه اسکار مدیر فیلمبرداری این پروژه است.

سال گذشته نیز "بردمن" به کارگردانی ایناریتو در هفت بخش از جمله بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بهترین کارگردان نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب بود و در نهایت جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی (مایکل کیتن) را دریافت کرد. "بردمن" بعد در جوایز اسکار برنده چهار جایزه از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد. ایناریتو کارگردان فیلم‌های "آمورس پروس"، "بابل"‌، "21 گرم" و "بیوتیفول" است. این کارگردان مکزیکی برای "بابل" نیز نامزد اسکار بهترین کارگردانی بوده است.

دی‌کاپریو امسال برای سومین بار برنده جایزه گلدن گلوب شد. او پیش از این در 2005 برای "هوانورد" جایزه بهترین بازیگر مرد درام و در 2014 برای "گرگ وال استریت" جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی یا موزیکال را دریافت کرد. دی‌کاپریو تاکنون در مجموع 10 بار نامزد جایزه گلدن گلوب بوده است. او برای فیلم‌های "چه چیزی گیلبرت گریپ را می‌خورد"، "هوانورد"، "الماس خونین" و "گرگ وال استریت" نیز نامزد اسکار بوده است.

دو جایزه برای "مریخی"

"مریخی" به کارگردانی ریدلی اسکات دیگر فیلمی بود که در این دوره جوایز گلدن گلوب بیش از یک جایزه دریافت کرد. این فیلم برنده
جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شد و مت دیمن نیز جایزه بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی را گرفت. دیمن در "مریخی" نقش فضانوردی به نام مارک واتنی را بازی می‌کند که پس از یک حادثه در مریخ به حال خود رها می‌شود و باید برای بقاء مبارزه کند.

جسیکا چستین، کریستن ویگ، کیت مارا، مایکل پنا، جف دانیلز، چیوتل اجیوفور، مکنزی دیویس، شان بین، دانلد گلاور و نائومی اسکات دیگر بازیگران فیلم "مریخی" هستند که با بودجه‌ای حدود 108 میلیون دلار ساخته شده است. فیلمنامه را درو گدار ("دردویل" و "کلبه در جنگل") از روی رمان "مریخی" به قلم اندی ویر نوشته است.

در همین حال، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام به بری لارسن برای فیلم "اتاق" رسید. "اتاق" به کارگردانی لنی آبراهامسن تولید مشترک ایرلند و کانادا است و از روی رمانی به همین نام نوشته اما داناهیو ساخته شده است.

این فیلم با بازی لارسن، جون آلن، ویلیام اچ. میسی، شان بریجرز و جیکاب ترمبلی درباره زنی جوان و پسر پنج ساله‌اش است که در انبار یک باغ اسیر می‌شوند و... "اتاق" سپتامبر پیش در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو جایزه اول جشنواره یا همان جایزه انتخاب مردم را دریافت کرد.

جنیفر لارنس برای بازی در فیلم "جوی" به کارگردانی دیوید اوراسل جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی را از آن خود کرد.

"جوی" از روی داستانی واقعی ساخته شده و درباره جوی مانگانو مخترع "زمین‌شور معجزه" (Miracle Mop) است. مانگانو اهل لانگ آیلند، پیش از آنکه وارد دنیای تجارت شود، مادری مجرد بود. او پس از اختراع یک زمین‌شور پلاستیکی - که با آن می‌توان بدون آلوده شدن دست‌ها کار کرد - یک امپراتوری درست کرد.

جنیفر لارنس در صحنه‌ای از فیلم جوی

فیلمنامه "جوی" را انی مامولو یکی از نویسندگان فیلم پرفروش "ساقدوش‌ها" نوشته است. راسل و لارنس پیش از این در دو فیلم "کتاب بارقه امید" و "حقه‌بازی آمریکایی" همکاری کرده‌اند. لارنس برای هر دو فیلم برنده جایزه گلدن گلوب شد. او همچنین برای فیلم اول برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد و برای فیلم دوم نامزد اسکار بود.

جایزه بهترین بازیگر زن مکمل به کیت وینسلت برای بازی در فیلم "استیو جابز" به کارگردانی دنی بویل رسید. او در این فیلم نقش جونا هافمن رئیس پیشین بخش بازاریابی مکینتاش و مشاور قابل اعتماد استیو جابز (با بازی مایکل فاسبندر) مؤسس و مدیر اجرایی پیشین شرکت اپل را بازی می‌کند.

"استیو جابز" جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. آرون سورکین فیلمنامه را از روی کتاب زندگی‌نامه‌ای پرفروش والتر آیزاکسن درباره استیو جابز نوشته است. ست روگن و جف دانیلز از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سیلوستر استالونه برای فیلم "کرید" به کارگردانی رایان کوگلر جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد مکمل را برد. او در این فیلم که با الهام از سری فیلم‌های "راکی"‌ ساخته می‌شود، بار دیگر در نقش راکی بالبوا مشت‌زن فیلادلفیایی ظاهر شده است. این بار او مربی آدونیس جانسن پسر آپولو کرید قهرمان بوکس می‌شود.


سیلوستر استالونه

جایزه بهترین موسیقی برای انیو موریکونه

انیو موریکونه آهنگساز افسانه‌ای برای فیلم "هشت نفرت‌انگیز" به کارگردانی کوئنتین تارانتینو جایزه بهترین موسیقی را برد. این اولین وسترن موریکونه بعد از 40 سال است. آهنگساز ایتالیایی بیش از همه به خاطر ساخت موسیقی متن وسترن‌های اسپاگتی سرجیو لئونه کارگردان ایتالیایی شامل "به خاطر یک مشت دلار"، "به خاطر چند دلار بیشتر"، "خوب، بد، زشت" و "روزی روزگاری در غرب" مشهور است.

موریکونه ساخت موسیقی بیش از 500 فیلم سینمایی و تلویزیونی را به عهده داشته و برای فیلم‌های "روزهای بهشت"، "مأموریت مذهبی"، "تسخیرناپذیران"، "باگزی" و "مالنا" نامزد اسکار بوده است. او سال 2007 یک جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد. "1900"، "حرفه‌ای"، "مالنا" و "لولیتا" از دیگر ساخته‌های موریکونه است.

"نوشتن روی دیوار" از فیلم جیمز باندی "اسپکتر" جایزه گلدن گلوب بهترین بهترین ترانه را گرفت. این ترانه را سام اسمیت خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی برنده جایزه گرمی نوشته و ضبط کرده است. "نوشتن روی دیوار" پس از ترانه‌ای که تام جونز در 1965 برای فیلم "تاندربال" ضبط کرد، این اولین ترانه‌ اصلی فیلمی از جیمز باند است که یک هنرمند بریتانیایی به تنهایی نوشته است.

یک پیروزی دیگر برای "پسر شائول"

فیلم "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان شد.

داستان "پسر شائول" در 1944 در آشویتس روی می‌دهد و درباره شائول آوسلندر یک مجارستانی یهودی است که در کشتار جمعی نازی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند. شائول هنگام کار در مرده‌سوزگاه‌ها جنازه پسری را می‌بیند که باور دارد پسرش است. او تصمیم می‌گیرد کاری را انجام بدهد که به نظر غیرممکن می‌آید: اینکه تلاش کند جنازه را نجات بدهد و به خاک بسپرد.

اولین فیلم بلند داستانی نمش اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ را برد. "پسر شائول" در جشنواره کن جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را هم دریافت کرد.

پسر شائول

خیلی از گروه‌های منتقدان سینما در آمریکای شمالی نیز از آغاز فصل جوایز سینمایی "پسر شائول" را به عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان سال 2015 انتخاب کرده‌اند. "پسر شائول" همچنین یکی از 9 فیلم راه‌یافته فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار است.

در همین حال، فیلم انیمیشن "پشت رو" تولید پیکسار جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشن را دریافت کرد. داستان این فیلم به کارگردانی پیت داکتر در ذهن یک دختر جوان به نام رایلی اتفاق می‌افتد. پنج احساس - خشم، ترس، نفرت، غم و شادی - می‌کوشند هدایت او را در زندگی به عهده بگیرند.


"پشت رو"

"پشت رو" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش خارج از مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم در چهل و سومین دوره جوایز انی در 14 بخش نامزد است. پیت داکتر کارگردان "پشت رو" سازنده انیمیشن‌های موفق "شرکت هیولاها" و "بالا" است.

فیلم‌های ناکام

فیلم عاشقانه "کارول" به کارگردانی تاد هینز که با نامزدی در پنج بخش پیشتاز نامزدها بود، مراسم را دست خالی ترک کرد. همین‌طور کمدی با موضوع بحران مالی "The Big Short" که در چهار بخش بخت دریافت جوایز گلدن گلوب را داشت. "مکس دیوانه: جاده خشم" به کارگردانی جرج میلر و "مرکز توجه" به کارگردانی تام مکارتی نیز که هر دو جزو رقبای مطرح فصل جوایز سینمایی هستند، در جوایز گلدن گلوب امسال هیچ جایزه‌ای نگرفتند.

تقدیر از دنزل واشنگتن

دنزل واشنگتن بازیگر برنده دو جایزه اسکار در این دوره جوایز گلدن گلوب جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت کرد. واشنگتن هفت بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده و برای فیلم‌های "شکوه" (1989) و "هاریکین" (1999) برنده شده است.

این بازیگر 60 ساله که مونت ورنون در نیویورک است، برای فیلم "شکوه" برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل و برای "روز آموزش" (2001) برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او برای فیلم‌های "فریاد آزادی"، "مالکوم ایکس"، "هاریکین" و "پرواز"‌ نیز نامزد اسکار بوده است. واشنگتن یک جایزه تونی، یک جایزه بفتا و یک جایزه گرمی هم در کارنامه دارد و دو بار نامزد دریافت جایزه امی بوده است.

باربرا استرایسند، آل پاچینو، هریسن فورد، جین هکمن، مایکل داگلاس، رابین ویلیامز، آنتونی هاپکینز، وارن بیتی، استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو، مورگان فریمن، جودی فاستر، وودی آلن و جرج کلونی، از جمله کسانی هستند که در سال‌های گذشته جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت کرده‌اند.

ریکی جرویس امسال برای چهارمین بار اجرای مراسم گلدن را به عهده داشت.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA)، بانی جوایز گلدن گلوب است. حدود 85 خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد عضو این انجمن هستند. گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی سال در آمریکاست. این جوایز هر سال دستاوردها در دو بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می‌دهد.

جدایی راه دو جایزه مهم

گلدن گلوب زمانی یک شاخص مهم برای اسکار بود، اما در سال‌های اخیر متفاوت با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی عمل کرده است.

از 1991 تا 2001 در 87 درصد موارد یکی از دو فیلم برنده جایزه اصلی گلدن گلوب جایزه اسکار بهترین فیلم را هم می‌برد. از 2002 تاکنون این درصد خیلی کم شده است. در 10 سال گذشته تنها چهار برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را هم برده‌اند، از جمله در 2014 که "12 سال بردگی" در گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم درام را برد و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم هم شد.

سال گذشته "بچگی" برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام و "هتل بزرگ بوداپست" برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شد، اما "بردمن" جایزه اسکار بهترین فیلم را برد. در مورد نامزدها هم انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی تا حدی از هم فاصله گرفته‌اند.

اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نیستند، بنابراین انتخاب‌های آن‌ها لزوماً بازتاب برنده‌های اسکار نیست.

فهرست برندگان بخش سینمایی هفتاد و سومین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب به این شرح است:

بهترین فیلم درام: "بازگشته"
دیگر نامزدها: کارول / "مکس دیوانه: جاده خشم" / "اتاق" / "مرکز توجه"

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: "مریخی"
دیگر نامزدها: "The Big Short" / "جوی" / "جاسوس" / "افتضاح" (Trainwreck)

بهترین کارگردان: آلخاندرو گونزالس ایناریتو، "بازگشته"
دیگر نامزدها: تاد هینز، "کارول" / تام مکارتی، "مرکز توجه" / جرج میلر، "مکس دیوانه: جاده خشم" / ریدلی اسکات "مریخی"

بهترین بازیگر مرد درام: لئوناردو دی‌کاپریو، "بازگشته"
دیگر نامزدها: برایان کرانستن، "ترومبو" / مایکل فاسبندر، "استیو جابز" / ادی ردمین، "دختر دانمارکی" / ویل اسمیت، "ضربه مغزی"

بهترین بازیگر زن درام: بری لارسن، "اتاق"
دیگر نامزدها: کیت بلانشت، "کارول" / رونی مارا، "کارول" / سرشا رونان، "بروکلین" / آلیسیا ویکاندر، "دختر دانمارکی"

بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی: مت دیمن، "مریخی"
دیگر نامزدها: کریستین بیل، "The Big Short" / استیو کارل، "The Big Short" / آل پاچینو، "دنی کالینز" / مارک روفالو، "بی‌نهایت خرس قطبی"

بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: جنیفر لارنس، "جوی"
دیگر نامزدها: ملیسا مکارتی، "جاسوس" / امی شومر، "افتضاح" / مگی اسمیت، "بانوی در ون" / لیلی تاملین، "مامان بزرگ"

بهترین بازیگر مرد مکمل: سیلوستر استالونه، "کرید"
دیگر نامزدها: پل دانو، "عشق و بخشش" / ایدریس البا، "جانوران بدون کشور" / مارک رایلنس، "پل جاسوس‌ها" / مایکل شانون، "99 خانه"

بهترین بازیگر زن مکمل: کیت وینسلت، "استیو جابز"
دیگر نامزدها: جین فوندا، "جوانی" / جنیفر جیسن لی، "هشت نفرت‌انگیز" / هلن میرن، "ترومبو" / آلیسیا ویکاندر، "اکس ماکینا"

بهترین فیلمنامه: آرون سورکین، "استیو جابز"
دیگر نامزدها: اما داناهی، "اتاق" / تام مکارتی، جاش سینگر، "مرکز توجه" / چارلز راندولف، آدام مکی، "The Big Short" / کوئنتین تارانتینو، "هشت نفرت‌انگیز"

بهترین موسیقی: انیو موریکونه، "هشت نفرت‌انگیز"
دیگر نامزدها: کارتر برول، "کارول" / الکساندر دپلا، "دختر دانمارکی" / دانیل پمبرتن، "استیو جابز" / ریوئیچی ساکاموتو و آلوا نوتو، "بازگشته"

بهترین بهترین ترانه: "نوشتن روی دیوار"، "اسپکتر"
دیگر نامزدها: "همین طور که هست دوستم داشته باش" از فیلم "50 طیف خاکستری" / "یک عشق نمونه" از فیلم "عشق و بخشش" / "دوباره می‌بینمت" از فیلم "خشمگین 7" / "آهنگ ساده شماره 3‌" از فیلم "جوانی"

بهترین فیلم انیمیشن: "پشت رو"
دیگر نامزدها: "آنومالیزا" / "دایناسور خوب" / "فیلم پیناتس" / "فیلمشان گوسفنده"

بهترین فیلم خارجی‌‌زبان: "پسر شائول"، لاسلو نمش (مجارستان)
دیگر نامزدها: "عهد خیلی جدید"، ژاکو وان دورمل (بلژیک) / "کلوب"، پابلو لارین (شیلی) / "شمشیر‌باز"، کلاوس هارو (فنلاند) / "موستانگ"، دنیز غمزه ارگوون (فرانسه)

========
فهرست برندگان بخش تلویزیونی هفتاد و سومین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب به این شرح است:

بهترین سریال درام: "آقای روبات"
دیگر نامزدها: "Empire" / "بازی تاج و تخت" / "Narcos" / "Outlander"

بهترین سریال موزیکال یا کمدی: "موتزارت در جنگل"
دیگر نامزدها: "Casual" / "نارنجی، سیاه جدید است" / "Silicon Valley" / "شفاف" (Transparent) / "ویپ"

بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: "تالار گرگ"
دیگر نامزدها: "جنایت آمریکایی" / "داستان وحشت آمریکایی: هتل" / "فارگو" / "گوشت و استخوان"

بهترین بازیگر مرد سریال درام: جان هام، "مد من"
دیگر نامزدها: رامی مالک، "آقای روبات" / واگنر مورا، "Narcos" / باب اودنکرک، "Better Call Saul" / لئو شرایبر، "ری داناوان"

بهترین بازیگر زن سریال درام: تاراجی پی. هنسن، "Empire"
دیگر نامزدها: کاتریانا بالفه، "Outlander" / وایولا دیویس، "How to Get Away With Murder" / ایوا گرین، " Penny Dreadful " / رابین رایت، "خانه پوشالی"

بهترین بازیگر مرد سریال موزیکال یا کمدی: گائل گارسیا برنال، "موتزارت در جنگل"
دیگر نامزدها: عزیز انصاری، "استاد هیچی" / راب لو، "The Grinder" / پاتریک استوارت، "Blunt" / جفری تامبور، "شفاف"

بهترین بازیگر زن سریال موزیکال یا کمدی: ریچل بلوم، "دوست دختر سابق دیوانه"
دیگر نامزدها: جیمی لی کرتیس، "ملکه‌های جیغ" / جولیا لوئیس-دریفوس، "ویپ" / جینا رودریگز، "جین باکره" / لیلی تاملین، "گریس و فرانکی"

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: اسکار آیزاکس، "یک قهرمان به من نشان بده"
دیگر نامزدها: ایدریس البا، "لوتر" / دیوید اویلوئو، "نایتینگیل" / مارک رایلنس، "تالار گرگ" / پاتریک ویلسن، "فارگو"

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: لیدی گاگا، "داستان وحشت آمریکایی: هتل"
دیگر نامزدها: کریستین دانست، "فارگو" / سارا هی، "گوشت و استخوان" / فلیسیتی هافمن، "جنایت آمریکایی" / کویین لطیفه، "بسی"

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: کریستین اسلیتر، "آقای روبات"
دیگر نامزدها: آلن کامینگ، "همسر خوب" / دامین لوییس، "تالار گرگ" / بن مندلسن، "Bloodline" / توبیاس منزیز، "Outlander"

بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: مورا تیرنی، "رابطه"
دیگر نامزدها: اوزو آدوبا، "نارنجی، سیاه جدید است" / جوان فروگات، "دانتن ابی" / رجینا کینگ، "جنایت آمریکایی" / جودیت لایت، "شفاف"

علی افتخاری