سرویس سینمایی هنرآنلاین: بازیگر برنده اسکار سال 2007 یک جمجمه تیرانوساروس باتار را خرید، بی‌آنکه بداند این جمجمه نایاب دزدی بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات دولت مغولستان اعلام کردند نیکلاس کیج بعد از آنکه متوجه شرایط شد، پذیرفت این جمجمه را داوطلبانه برگرداند.

بازیگر 51 ساله کالیفرنیایی این جمجمه را به قیمت 276 هزار دلار از یک گالری در بورلی هیلز خریده بود. گالری همراه جمجمه یک شناسنامه اثر نیز به او داده بود. گزارش شده است که آن زمان لئوناردو دی‌کاپریو دیگر ستاره هالیوود نیز قصد خرید آن را داشت، اما کیج با قیمت بیشتر آن را از آن خود کرد.

هیچ اتهامی متوجه کیج و گالری نیست. الکس شاک یکی از مدیران تبلیغات کیج گفت وزارت امنیت داخلی آمریکا سال 2014 با او تماس گرفت و اعلام کرد این جمجمه احتمالاً مسروقه است. وقتی مأموران تحقیق متوجه شدند که جمجمه به طور غیر قانونی از مغولستان خارج شده است، کیج پذیرفت آن را برگرداند. او جمجمه را به مقامات آمریکایی تحویل داد و آن‌ها نیز را به مقامات مغولستان برگرداندند.

پریت بهارارا وکیل آمریکایی در منهتن هفته پیش با تنظیم یک شکوائیه خواستار آن شد که جمجمه تیرانوساروس باتار به او تحویل داده شود. دفتر بهارارا از سال 2012 تاکنون ده‌ها فسیل مغولی شامل سه اسکلت کامل تیرانوساروس باتار را به طور قانونی پس گرفته است.

اریک پروکوپی خریدار فسیل که تابعیت آمریکایی دارد، در سال 2014 به جرم قاچاق استخوان‌های دایناسور از مغولستان، شامل همان اسکلت‌های تیرانوساروس باتار به سه ماه زندان محکوم شد. دادیاران در نیویورک از او به عنوان "عامل اصلی بازار سیاه فسیل‌های ماقبل تاریخ" یاد کردند.

مشخص نیست آیا جمجمه دایناسور کیج با پرونده پروکوپی مرتبط است یا خیر.

تیرانوساروس باتار از خانواده تیرانوساروس رکس است که حدود 70 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. بقایای این دایناسور تنها در مغولستان کشف شده است.

کیج که برادرزاده فرانسیس فورد کوپولا فیلمساز آمریکایی است، در 1996 برای فیلم "ترک کردن لاس وگاس" برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد و در 2003 برای فیلم "اقتباس" نامزد دریافت این جایزه بود.

او در چند سال اخیر در کنار بازی در فیلم‌های ناموفق مانند "فصل جادوگر"، "با خشم بران"، "درصدد انتقام"، "ورود غیرمجاز" و "گوست رایدر: روح انتقام" در فیلم‌های موفق چون "خانواده کرود"، "زمین یخزده" و "جو" نیز حضور داشته است. "تغییر چهره"، "هواپیمای محکومین" و "مرکز تجارت جهانی" از دیگر فیلم‌های کیج است.

انتهای پیام/