سرویس سینمایی هنرآنلاین: جامعه بین‌المللی فیلم انیمیشن (ASIFA)، بانی جوایز سالانه انی، سه‌شنبه شب اسامی نامزدهای چهل و سومین دوره این جوایز را اعلام کرد.

به گزارش ورایتی، برای اولین بار شرکت پیکسار با دو فیلم پیشتاز نامزدهای این جوایز است. بلاک‌باستر خلاقانه "پشت رو" (Inside Out) تولید پیکسار انیمیشن استودیوز که تابستان امسال اکران شد، در 14 بخش نامزد شده است و "دایناسور خوب"، دیگر تولید این شرکت که از هفته پیش روی پرده سینماهای جهان رفته است، در 10 بخش بخت دریافت جوایز را دارد.

"پشت رو" و "دایناسور خوب" هر دو در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد هستند. فیلم استاپ-موشن "آنومالیزا" (Anomalisa) از پارامونت پیکچرز، "فیلم شان گوسفنده" (Shaun the Sheep Movie) از آردمن انیمیشنز که از روی مجموعه تلویزیونی محبوب بریتانیایی ساخته شده و فیلم سه‌بعدی "فیلم پیناتس" (The Peanuts Movie) از بلو اسکای استودیوز و فاکس قرن بیستم، دیگر نامزدهای این بخش هستند. هر سه فیلم هر یک در پنج بخش نامزد شده‌اند.

"پشت رو" که خیلی‌ها از همان ابتدای سال آن را فیلم محبوب فصل جوایز می‌دانستند، ممکن است با "دایناسور خوب" رقابت سختی داشته باشد، اما "آنومالیزا" نیز یک رقیب جدی است. این فیلم در در سی‌ و یکمین دوره جوایز سالانه اسپیریت نیز که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود، در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن مکمل نامزد شده است.

ASIFA امسال بخش فیلم بلند انیمیشن را به دو قسمت تقسیم کرده است. بخش دوم فیلم بلند انیمیشن-مستقل نام دارد. هدف از اعطای این جایزه توجه به فیلم‌هایی است که در حوزه محدود اکران شده‌اند. نامزدهای امسال "پسر و دنیا"، "پسر و جانور"، "پیامبر خلیل جبران" و "وقتی مارنی آنجا بود" هستند.

تمام فیلم‌های نامزدشده در این دو بخش جزو فیلم‌هایی هستند که برای حضور در فهرست نامزدهای بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن هشتاد و هشتمین جوایز اسکار رقابت می‌کنند.

در مجموع پیکسار با 25 نامزدی بیشترین نامزدی را در جوایز انی کسب کرده است.

چارلی کافمن و دوک جانسن برای "آنومالیزا"، رائول گارسیا برای "داستان‌های فوق‌العاده" (Extraordinary Tales)، پیت داکتر برای "پشت رو"، راجر آلرز برای "پیامبر خلیل جبران"، ریچارد استارزاک و مارک برتن برای "فیلم شان گوسفنده" و هیروماسا یونه‌بایاشی برای "وقتی مارنی آنجا بود" نامزدهای بخش کارگردانی هستند.

از سوی دیگر، "مینیون‌ها" از ایلومینیشن در هفت بخش بخت دریافت جایزه را دارد و "خانه" از دریم‌ورکس انیمیشن و "هتل ترانسیلوانیا 2" از سونی پیکچرز انیمیشن، هر یک در سه بخش نامزد هستند.

برندگان جوایز انی و اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن از سال 2001 تا 2006 یکی بودند، اما از آن به بعد اوضاع تغییر کرد. سال 2006 "پایکوبی" جایزه اسکار را برد، اما "ماشین‌ها" برنده جایزه انی شد. در چند سال اخیر نیز برنده‌های این دو جایزه تنها در مواردی یکی بوده‌اند. سال گذشته انیمیشن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2" تولید دریم‌ورکس انیمیشن برنده جایزه انی بهترین فیلم بلند انیمیشن شد، اما اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن به "قهرمان بزرگ 6" تولید دیزنی رسید. سال 2013 "یخ‌زده" تولید دیزنی هر دو جایزه را از آن خود کرد. سال 2012 "شجاع" تولید دیزنی برنده اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد، در حالی که "رِک-ایت رالف" فیلم پیروز جوایز انی بود. سال 2011 "رنگو" هر دو جایزه را برد. سال 2010 "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید" دریم‌ورکس انیمیشن جایزه انی را به خانه برد، اما "داستان اسباب‌بازی 3" برنده اسکار شد.

برندگان چهل و سومین دوره جوایز سالانه انی 6 فوریه 2016 (17 بهمن) در مراسمی در رویال هال دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس آنجلس معرفی می‌شوند.