سرویس سینمایی هنرآنلاین: در فاصله چند روز به آغاز فصل جوایز سینمایی در آمریکای شمالی، نویسندگان و منتقدان مجله فرانسوی معتبر کایه دو سینما بهترین‌های سال را انتخاب کردند.

به گزارش ایندی وایر، فیلم "مادرم" به کارگردانی نانی مورتی کارگردان ایتالیایی در صدر فهرست کایه دو سینما است.

این فیلم که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد، مرگ یک مادر را مورد کندوکاو قرار می‌دهد و در عین با تلفیقی از خنده و گریه، یادآور تمام فیلم‌های قبلی مورتی (از جمله "خاطرات عزیز"، "اتاق پسر" و "ما یک پاپ داریم!") است.

کارگردان 61 ساله رمی در کن گفت موضوع فیلم "مادرم" بحرانی است که مارگریتا فیلمساز (با بازی مارگریتا بویی بازیگر مورد علاقه مورتی) به دنبال بیماری مادرش تجربه می‌کند. "مادرم" بیانگر رنج‌های یک فیلمساز است که باید زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود را تطبیق دهد. او جدا از بیماری مادرش مشکلات دیگری هم دارد. مارگریتا از همسرش جدا شده و به تازگی معشوقه خود را هم ترک کرده است و دختری دارد که با بحران نوجوانی روبرو است. جان تورتورو بازیگر آمریکایی دیگر ستاره فیلم جدید مورتی است.

کایه دو سینما در حالی فیلم‌های برتر به انتخاب خود را انتخاب کرد که نشریه بریتانیایی سایت اند ساند نیز فهرست 20 فیلم برتر سال را منتشر کرده است. ( اینجا ) فهرست برترین‌های سال به انتخاب کایه دو سینما در مواردی با فهرست سایت اند ساند مشترک است. "گورستان شکوه" به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول کارگردان تایلندی دومین فیلم منتخب سال به انتخاب کایه دو سینما است. در حالی که 168 منتقد و نویسنده سایت اند ساند "گورستان شکوه" را به عنوان پنجمین فیلم برتر سال انتخاب کرده‌اند.

"شب‌های عربی" به کارگردانی میگل گومز کارگردان پرتغالی در فهرست کایه دو سینما فیلم هشتم و در فهرست سایت اند ساند فیلم چهارم است. "مکس دیوانه: جاده خشم" ساخته جرج میلر استرالیایی پنجمین فیلم برتر کایه دو سینما و سومین فیلم برتر سایت اند ساند است. "فساد ذاتی" پل تامس اندرسن کارگردان آمریکایی نیز در هر دو فهرست هست.

فهرست فیلم‌های برتر سال 2015 به انتخاب کایه دو سینما به شرح زیر است:

1- "مادرم" (Mia Madre)، نانی مورتی (ایتالیا/فرانسه)

2- گورستان شکوه" (Cemetery of Splendor)، آپیچاتپونگ ویراستاکول (فرانسه/بریتانیا/آلمان/مالزی/تایلند)

3- "در سایه زنان" (In the Shadow of Women)، فیلیپ گارل (فرانسه/سوئیس)

4- "بوی ما" (The Smell of Us)، لری کلارک (فرانسه)

5- "مکس دیوانه: جاده خشم" (Mad Max: Road Fury)، جرج میلر (استرالیا/آمریکا)

6- "Jauja"، لیساندرو آلونسو (آرژانتین/دانمارک/فرانسه/مکزیک/آمریکا/آلمان/برزیل/هلند)

7- "فساد ذاتی" (Inherent Vice)، پل تامس اندرسن (آمریکا)

8- "شب‌های عربی" (Arabian Nights)، میگل گومز (سوئیس/فرانسه/آلمان/پرتغال)

9- "تابستان سانگایله" (The Summer of Sangaile)، آلانته کاوایته (لیتوانی/فرانسه/هلند)

10- "سفر به ساحل" (Journey to the Shore)، کیوشی کوروساوا (ژاپن/فرانسه)

علی افتخاری