سرویس سینمایی هنرآنلاین: ماه گذشته قاضی دادگاهی در کراکوف در لهستان با درخواست ایالات متحده درمورد استرداد رومن پولانسکی کارگردان سینما در ارتباط با محکومیت او در پرونده اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در سال 1977 مخالفت کرد.

به گزارش گاردین، قاضی داریوش مازور درخواست مقامات آمریکایی را "غیر قابل قبول" دانست. دادیارانی که به نمایندگی از آمریکا در پی دریافت حکم استرداد رومن پولانسکی به این کشور بودند، فرصت داشتند به این حکم اعتراض کنند، اما روز جمعه دفتر دادیار ناظر بر این پرونده در کراکوف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حکم دادگاه "درست" است و آن‌ها دلیلی برای مخالفت با این حکم پیدا نکردند. ‌

به این ترتیب پرونده پولانسکی در لهستان بسته شد و این به آن معنی است که او اکنون می‌تواند مانند گذشته آزادانه در لهستان رفت و آمد و کار کند.

پولانسکی 82 ساله در فرانسه زندگی می‌کند، اما تابعیت لهستانی نیز دارد. او اکتبر پیش برای شرکت در مراسم افتتاح یک موزه یادبود در ورشو که به 1000 سال تاریخ زندگی یهودیان لهستان اختصاص دارد، به این کشور سفر کرد. پولانسکی بعداً به کراکوف رفت، شهری که در آغاز جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد. همان زمان مقامات قضایی لهستان به درخواست همتایان آمریکایی خود از او بازجویی کردند و سخنگوی دادیاران دادستانی کراکوف اعلام کرد او برای تحقیقات بیشتر در دسترس خواهد بود. پولانسکی در سطح بین‌المللی با فیلم‌هایی چون "محله چینی‌ها" و "پیانیست" مشهور است. او برای "پیانیست" برنده اسکار شد، اما هریسن فورد بجای او جایزه را گرفت.

پولانسکی قصد دارد در لهستان از روی رمانی نوشته رابرت هریس فیلمی بر مبنای ماجرای دریفوس بسازد که یک رسوایی سیاسی بود و بیش از یک قرن پیش فرانسه را شوکه کرد.