سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک پنجشنبه بعد از ظهر به وقت ایران در بریسبین در استرالیا برگزار شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، آپیچاتپونگ ویراستاکول کارگردان افسانه‌ای تایلندی که سال 2010 برای فیلم "عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌های‌ گذشته خود را به یاد بیاورد" برنده جایزه نخل طلا شد، برای فیلم جدید خود "گورستان شکوه" (Cemetery of Splendor) بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد.

کیم دونگ-هو موسس جشنواره فیلم پوسان و رئیس هیئت داوران بخش بین‌الملل این دوره جوایز آسیا پاسیفیک از "گورستان شکوه" به عنوان "بهترین بهترین‌ها" یاد کرد.

این فیلم درباره یک زن خانه‌دار میانسال در کان گن است که مجذوب یک سربازِ دچار بیماری بی‌خوابی می‌شود. "گورستان شکوه" اولین بار ماه مه پیش در بحش نوعی نگاه این دوره جشنواره کن به نمایش درآمد. ویراستاکول فیلم خود را نامه‌ای عاشقانه به شهر زادگاهش کان گن تامل درباره تایلند کشور تب‌آلود می‌داند.


فاطمه معتمدآریا

در بخش بهترین بازیگر زن، فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم "بهمن" به کارگردانی مرتضی فرشباف تقدیر شد. این جایزه را نگار جواهریان دیگر بازیگر ایرانی و یکی از داوران بخش بین‌الملل به معتمدآریا اعطاء کرد.

"بهمن" داستان پرستاری به نام هما است که به او پیشنهاد می‌شود پرستاری از یک پیرزن را در شیفت شب برعهده بگیرد. هما در طول این 15 شب، دچار بی‌خوابی می‌شود و... معتمدآریا در این فیلم مقابل احمد حامد همسرش در دنیای واقعی نقش‌آفرینی کرده است. او تنها نماینده سینمایی ایران در میان نامزدهای این دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک بود.

کیرین کیکی بازیگر ژاپنی برای بازی در فیلم "An" تولید مشترک ژاپن، فرانسه و آلمان جایزه بهترین بازیگر زن را برد. او اولین بازیگر زن ژاپنی است که این جایزه را دریافت می‌کند.

جانگ جائه-یونگ بازیگر کره‌ای برای فیلم "الان درست، بعداً غلط" به کارگردانی به کارگردانی هونگ سانگ-سو برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. او ماه اوت نیز در شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو این جایزه را گرفت، ضمن اینکه فیلم برنده جایزه یوزپلنگ طلایی لوکارنو شد. "الان درست، بعداً غلط" مکاشفه‌ای درمورد وقار اجتماعی و فرصت‌های ازدست‌رفته است که در آن یک سناریو رمانتیک دو بار با نتایج کاملاً متفاوت روایت می‌شود.

در مجموع 39 فیلم از 22 کشور منطقه آسیا پاسیفیک برای دریافت جوایز این دوره رقابت کردند و فیلم‌هایی از تایلند، روسیه، ترکیه، چین، ژاپن، ایران، فلسطین، کره جنوبی، تایوان و استرالیا جایزه گرفتند.


نگار جواهریان در میان داوران جشنواره

مصطفی سرور فروکی نویسنده و کارگردان بنگلادشی، ژانگ شیامین کارگردان، نویسنده، کیورتیور، تهیه‌کننده و استاد آکادمی فیلم پکن از چین، یو-وی بن حاجی‌سری نویسنده و کارگردان مالزیایی و الکسی پوپوگربسکی نویسنده و کارگردان روسی دیگر داوران بخش بین‌الملل بودند.

آنتونی چن کارگردان سنگاپوری که دو سال پیش با فیلم "Ilo Ilo" جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره کن را برد و سوفی فورمیکا مجری شبکه 7 تلویزیون استرالیا اجرای این مراسم را به عهده داشتند.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) سال 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تاسیس شد و اکنون حدود 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند.

این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است. سینمای ایران از اولین دوره تاسیس جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک تاکنون حضوری پررنگ در این جوایز داشته است.

سال گذشته "قصه‌ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد برنده جایزه بزرگ داوران شد. نیما جاویدی برای "ملبورن" جایزه بهترین فیلمنامه را برد و مریلا زارعی برای "شیار 143" در بخش بهترین بازیگر زن تقدیر شد و رضا درمیشیان برای "عصبانی نیستم!" جایزه تحول نتپک آکادمی APSA را دریافت کرد.

سال گذشته جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به فیلم روسی "لویاتان" به کارگردانی آندری زویاگینتسف رسید.

اسامی برندگان نهمین دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "گورستان شکوه" به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول (تایلند، مالزی، فرانسه، آلمان، بریتانیا)

جایزه بزرگ داوران: پارک جانگبام برای نوشتن، کارگردانی و بازی در "زنده" (کره جنوبی)

دومین جایزه بزرگ داوران: امین الپر برای نوشتن و کارگردانی "جنون" (ترکیه، قطر و فرانسه)

بهترین دستاورد کارگردانی: الکسی گرمن جونیر برای "زیر ابرهای الکتریکی" (روسیه، اوکراین و لهستان)

بهترین بازیگر مرد: جانگ جائه-یونگ برای "الان درست، بعداً غلط" (کره جنوبی)

بهترین بازیگر زن: کیرین کیکی در "An" (ژاپن، فرانسه، آلمان)
تقدیر: فاطمه معتمدآریا برای "بهمن" (ایران)

بهترین فیلمنامه: صنم توزن برای "سرزمین مادری" (ترکیه و یونان)

بهترین دستاورد فیلمبرداری: مارک لی پینگ-بینگ برای "آدمکش" (تایوان)
تقدیر: لو سونگی برای "Tharlo" (چین)

بهترین فیلم بلند جوانان: "رودخانه"‌ به کارگردانی سونتار جیال (چین)

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "خانم هوکوسای" به کارگردانی کیچی هارا (ژاپن)

بهترین مستند بلند: "شهردار چینی" به کارگردانی هائو ژو (چین)

جایزه یونسکو APSA: هانی ابو-اسعد برای "بت" (فلسطین، قطر، امارات متحده عربی، بریتانیا و هلند)
تقدیر: استفن پیج برای "نیزه" (استرالیا)

جایزه دستاورد چشمگیر فیاپف: اسعاد یونس (مصر)

جایزه تحول نتپک آکادمی APSA: میرلان عبدیکایکوف برای "چادرنشین آسمانی" (قرقیزستان)

علی افتخاری