سرویس سینمایی هنرآنلاین: دادگاه رسیدگی به تقاضای ایالات متحده درمورد استرداد رومن پولانسکی کارگردان سینما در ارتباط با محکومیت او در پرونده اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در سال 1977، روز جمعه در کراکوف، لهستان برگزار شد و قاضی با درخواست مقامات آمریکایی مخالفت کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، قاضی داریوش مازور گفت این درخواست "غیر قابل قبول" است. پولانسکی در دادگاه حضور نداشت. دادیاران هفت روز فرصت دارند به این حکم اعتراض کنند.

این حکم تنها چند روز بعد از پیروزی حزب قانون و عدالت لهستان (PiS) در انتخابات پارلمانی این کشور و در شرایطی صادر شد که یاروسلاف کاچینسکی رهبر این حزب پیش از اعلام نتایج انتخابات، گفته بود: این بحث مطرح است که او نباید مسئولیت اعمالش را به عهده بگیرد، چرا که یک فیلمساز برجسته و جهانی است. ما کاملاً با این دیدگاه مخالفیم. پولانسکی در 1977 به خاطر ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در یک عکاسی مدلینگ که با مشروبات الکلی و مواد مخدر همراه بود، مجرم شناخته شد. او در قالب بخشی از معامله اتهام، 42 روز را در زندان گذراند و تحت آزمایش‌های روانی قرار گرفت، اما سال بعد، پیش از کامل شدن پرونده از این کشور گریخت، برای اینکه فکر می‌کرد قاضی دادگاه او را سال‌ها به زندان محکوم می‌کند.

پولانسکی دیگر هیچگاه به لس آنجلس بازنگشت، شهری که که شارون تیت همسر باردارش سال 1969 به دست پیروان چارلز مانسن به قتل رسید. او در سال 2009 در حالی که قرار بود جایزه افتخاری جشنواره فیلم زوریخ در سوییس را دریافت کند، به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده در فرودگاه این شهر بازداشت شد تا پس از استرداد به آمریکا محاکمه شود.

او پس از بازداشت حدود دو ماه را در زندان گذراند و سپس بیش از شش ماه در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد، در حبس خانگی بود تا مقامات سوییس درمورد استرداد او به آمریکا تصمیم بگیرند. پولانسکی در نهایت در 2010 به دنبال مخالفت دولت سوییس با استرداد او آزاد شد. پولانسکی 82 ساله در فرانسه زندگی می‌کند، اما تابعیت لهستانی نیز دارد. او با حکم اینترپل اجازه سفر به 188 کشور را ندارد، اما آزادانه بین سوییس، فرانسه و لهستان سفر می‌کند. او اکتبر پیش برای شرکت در مراسم افتتاح یک موزه یادبود در ورشو که به 1000 سال تاریخ زندگی یهودیان لهستان اختصاص دارد، به این کشور سفر کرد. پولانسکی بعداً به کراکوف رفت، شهری که در آغاز جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد. همان زمان مقامات قضایی لهستان به درخواست همتایان آمریکایی خود از او بازجویی کردند و سخنگوی دادیاران دادستانی کراکوف اعلام کرد او برای تحقیقات بیشتر در دسترس خواهد بود. پولانسکی در سطح بین‌المللی با فیلم‌هایی چون "محله چینی‌ها" و "پیانیست" مشهور است. او برای "پیانیست" برنده اسکار شد، اما هریسن فورد بجای او جایزه را گرفت.

پولانسکی قصد دارد در لهستان از روی رمانی نوشته رابرت هریس فیلمی بر مبنای ماجرای دریفوس بسازد که یک رسوایی سیاسی بود و بیش از یک قرن پیش فرانسه را شوکه کرد.

انتهای پیام/