سرویس سینمایی هنرآنلاین: کمیته انتخاب نماینده سینمای ایتالیا در جوایز اسکار روز دوشنبه فیلم "بد نباش" (Don't Be Bad) به کارگردانی کلاودیو کالیاری را که به تازگی درگذشت، به عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی انتخاب کرد.

این فیلم نگاهی پازولینی‌وار به زندگی پایین‌شهری در حومه شهر رم دارد. داستان در دهه 1990 در اوستیا در حومه رم و در دنیای مواد مخدر ترکیب، ماشین‌ها و باشگاه‌های شبانه روی می‌دهد. "بد نباش" به تازگی در جشنواره فیلم ونیز نمایش ویژه داشت.

فیلم بعد از نمایش در ونیز در ایتالیا اکران شد، اما فروش خیلی خوبی نداشت و در سه هفته زیر 300 هزار دلار فروخت.

کمیته انتخاب نماینده سینمای ایتالیا در جوایز اسکار که اعضای آن توسط "آنیکا"، انجمن فیلم ایتالیا انتخاب شدند، "بد نباش" را از میان 9 فیلم شامل "لئوپاردی" به کارگردانی ماریو مارتونه، "مادرم" به کارگردانی نانی مورتی، "نمی‌توانی به تنهایی خودت را نجات بدهی" به کارگردانی سرجو کاستلیتو، "خون خون من" به کارگردانی مارکو بلوکیو و... انتخاب کرد.

دو فیلم ایتالیایی مطرح دیگر، "جوانی" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "قصه قصه‌ها" به کارگردانی ماتیو گارونه که هر دو در کن نمایش داده شدند، به این خاطر که هر دو به زبان انگلیسی هستند، نتوانستند در رقابت بخش فیلم خارجی‌زبان شرکت کنند.

کلاودیو کالیاری کارگردان "بد نباش" ماه مه پیش در 67 سالگی بر اثر سرطان درگذشت. "بد نباش" سومین و آخرین فیلم بلند داستانی اوست. "عشق سمی" (1983) و "بوی شب" (1998) دو فیلم دیگر اوست که کار خود را به عنوان مستندساز آغاز کرد.

سال گذشته فیلم "سرمایه انسانی" به کارگردانی پائولو ویرزی نماینده ایتالیا در اسکار بود، اما نتوانست به فهرست نامزدها راه پیدا کند. این کشور آخرین بار سال 2013 با "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. پیش از "زیبایی بزرگ"، ایتالیا آخرین بار در 1998 با فیلم "زندگی زیباست" به کارگردانی روبرتو بنینی این جایزه را دریافت کرده بود. ایتالیا درمجموع با 11 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان، سه جایزه ویژه (در مجموع 14 بار پیروزی) و 31 بار نامزدی رکورددار جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان است.

در روزهای گذشته، کانادا، مالزی، مونته‌نگرو و اروگوئه نیز نمایندگان خود را در اسکار را معرفی کردند. "فیلیکس و میرا" به کارگردانی ماکسیم ژیرو نماینده کانادا در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2016 خواهد بود. این فیلم درباره میرا یک زن یهودی حسیدی که با یک مرد جوان فرانسوی‌زبان رابطه عاشقانه برقرار می‌کند.

فیلم مستقل "فیلیکس و میرا" اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد و بعد در بخش مسابقه جشنواره سن سباستین نیز روی پرده رفت. داستان سومین فیلم ژیرو در مونترال، بروکلین و ونیز روی می‌دهد. "فیلیکس و میرا" در جشنواره تورنتو برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی کانادایی شد و در جشنواره فیلم ویسلر هم چهار جایزه گرفت.

کانادا در شش سال اخیر برای فیلم‌های "آتش‌افروزان" دنی ویلنو، "آقای لازار" فیلیپ فالاردو، "جادوگر جنگ" کیم نگوین و "در تاریکی" آگنی‌یشکا هولاند، چهار بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار شده است. "مامان" به کارگردانی زاویه دولان سال گذشته نماینده این کشور در اسکار بود، اما نتوانست نامزد شود. درام مستقل "تهاجم بربرها" (2003) به کارگردانی دنی ارکان آخرین فیلم کانادایی است که برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شده است.

مالزی با فیلم "مردانی که دنیا را نجات می‌دهند" (Men Who Save the World) به کارگردانی لیو سنگ تات در اسکار شرکت می‌کند.

داستان این فیلم که تولید مشترک مالزی، هلند، آلمان و فرانسه است، در یک دهکده خواب‌آلود و دور از هیاهوی شهر روی می‌دهد. آنجا یک خانه متروک هست که محلی‌ها به خاطر سفید بودن رنگش در روزهایی که تازه ساخته شده بود، به آن لقب "خانه آمریکایی" داده‌اند. اکنون این خانه درب و داغان شده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. پاک آوانگ صاحب خانه برای تعمیر خانه نقشه‌های بزرگی دارد و می‌خواهد آن را به عنوان هدیه عروسی به تنها دخترش بدهد، اما در حالی که مردان ده به فکر جابجایی خانه به مکان جدید هستند، این خانه یک مهمان غیرمنتظره پیدا می‌کند. سالومن مهاجر نیجریه‌ای از خیابان‌های پایین شهر کوالالامپور گریخته و به این ده آمده است. او از خانه به عنوان مخفی‌گاه استفاده می‌کند. هیچ‌یک از اهالی ده عملاً سالومن را نمی‌بینند، اما نشانه‌های بودن او باعث ترس و وحشت آن‌ها می‌شود. آن‌ها فکر می‌کنند که خانه پاک روح دارد و...

"مردانی که دنیا را نجات می‌دهند" در جشنواره‌های تورنتو، ونکوور، پوسان، لوکارنو، سنگاپور، اسب طلایی، کلکته، روتردام و گوته‌بورگ روی پرده رفت و امسال در بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز حضور داشت. لیو سنگ تات متولد کوالالامپور است. او در رشته انیمیشن سه‌بعدی در دانشگاه چند‌رسانه‌ای مالزی درس خواند. تات کار در سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاه شروع کرد و سال 2007 اولین فیلم بلند داستانی خود "گل در جیب" را کارگردانی کرد. "مردانی که دنیا را نجات می‌دهند" دومین فیلم بلند داستانی لیو سنگ تات است.

"تو مرا می‌بری" (You Carry Me) اولین فیلم بلند داستانی ایوونا یوکا نویسنده و کارگردان کروات نماینده مونته‌نگرو در اسکار خواهد بود. داستان این فیلم که سبک آن یادآور فیلم‌هایی چون "تصادف" و "21 گرم" است، در یکی از زمستان‌های زاگرب پایتخت کرواسی روی می‌دهد و مطالعه‌ای درباره چهار شخصیت است که زندگی آن‌ها در جریان تصویربرداری یک سریال تلویزیونی به نام "زندانیان خوشبختی" با هم برخورد می‌کند.

"تو مرا می‌بری" امسال در جشنواره فیلم کارلووی واری در بخش "شرق غرب" حضور داشت و در جشنواره‌های پولا و سارایوو نیز نمایش داده شده است.

اروگوئه نیز با فیلم "یک شب بدون ماه" (A Moonless Night) اولین فیلم بلند داستانی هرمان تی‌یرا در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم زوریخ برنده جایزه چشم طلایی شد و در جشنواره‌های سن سباستین، پالم اسپرینگز و مونیخ نیز حضور داشته است. تی‌یرا یکی از نویسندگان انیمیشن تحسین‌شده "آنینا" بود که در هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار نماینده اروگوئه بود.

داستان "یک شب بدون ماه" در شب سال نو روی می‌دهد و درباره سه شخصیت تنهاست که به یک شهر کوچک گمشده در مناطق روستایی اروگوئه سفر می‌کنند.

اروگوئه تاکنون برنده اسکار نشده است. این کشور در 1993 برای فیلم "جایی در دنیا" نامزد شد، اما بعد آکادمی به نتیجه رسید عوامل اروگوئه‌ای در خلق این فیلم کمتر از آرژانتینی‌ها نقش داشتند و فیلم را از فهرست نامزدها خارج کرد. ایران، هند، دانمارک، بنگلادش، بلژیک، فرانسه، لهستان، قرقیزستان، تایلند، روسیه، افغانستان، آلبانی، هنگ کنگ، فیلیپین، آفریقای جنوبی، اسلواکی، کامبوج، کلمبیا، جمهوری چک، استونی، گرجستان، ایرلند، لتونی، لبنان، لیتوانی، مراکش، مقدونیه، مکزیک، نپال، پاکستان، پرو، اسلوونی، ترکیه، اتریش، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کرواسی، جمهوری دومینیکن، فنلاند، آلمان، یونان، گواتمالا، اسرائیل، مجارستان، ایسلند، عراق، ژاپن، اردن، قزاقستان، کوزوو، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، فلسطین، پاناما، پاراگوئه، پرتغال، رومانی، صربستان، کره جنوبی، سوئد، سوییس، تایوان و ونزوئلا دیگر کشورهایی هستند که تاکنون نمایندگان خود در اسکار را معرفی کرده‌اند.

تاکنون نمایندگان 72 کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان مشخص شده‌اند. مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان 1 اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد. پس از پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 14 ژانویه (24 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار 28 فوریه 2016 (بامداد دوشنبه 10 اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

سال گذشته 83 کشور نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید در تاریخ جوایز آکادمی بود. فیلم لهستانی "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

انتهای پیام/

علی افتخاری