سرویس سینمایی هنرآنلاین: جرج میلر کارگردان "مکس دیوانه: جاده خشم" (Max Max: Fury Road) جایزه بزرگ فیپرشی را در شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین که 18 تا 26 سپتامبر (27 شهریور تا 4 مهر) برگزار می‌شود، دریافت خواهد کرد.

به گزارش اسکرین دیلی، برنده جایزه بزرگ فیپرشی در سال 2015 با مشارکت 493 عضو فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم انتخاب شد. آن‌ها به فیلم‌هایی که بعد از اول ژوئیه 2014 روی پرده سینماها رفتند، رأی دادند.

"مکس دیوانه: جاده خشم" یکی از چهار فیلم فینالیست به انتخاب فیپرشی بود. سه فیلم دیگر "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش، "آدمکش" به کارگردانی هو سیائو-سین و "تاکسی" به کارگردانی جعفر پناهی بودند.

"مکس دیوانه: جاده خشم" ماه مه پیش در بخش رسمی - خارج از مسابقه جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

میلر در واکنش به دریافت جایزه بزرگ فیپرشی گفت: شگفت‌زده شدم. فوق‌العاده است که این گروه بزرگ از منتقدان کار ما را تأیید کرده‌اند.

"جاده خشم" در مراسم افتتاحیه جشنواره سن سباستین یک نمایش ویژه دارد و کارگردان استرالیایی جایزه خود را در همان مراسم دریافت می‌کند.

جایزه بزرگ فیپرشی سال 1999 راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون به کارگردانانی چون میشائل هانکه، پل تامس اندرسن، جعفر پناهی، پدرو آلمودوار، ژان-لوک گدار و نوری بیلگه جیلان اعطاء شده است. سال گذشته "بچگی" به کارگردانی ریچارد لینکلیتر این جایزه را برد.

"جاده خشم" که با بودجه‌ای حدود 150 میلیون دلار ساخته شده است، از 15 مه در سینماهای جهان اکران عمومی شد. این فیلم در آمریکای شمالی 153 میلیون دلار و در بازار بین‌المللی 221.1 میلیون دلار فروخت و فروش جهانی آن در مجموع 374.1 میلیون دلار شد.

"جاده خشم" چهارمین فیلم مجموعه اکشن و آخرالزمانی "مکس دیوانه" است. هر چهار فیلم را میلر کارگردانی کرده است.

این بار تام هاردی بازیگر بریتانیایی نقش مکس راکاتانسکی را بازی می‌کند. داستان در دورترین نقطه زمین در یک چشم‌انداز بیابانی خشک و بی‌روح روی می‌دهد، جایی که انسانیت از بین رفته و همه باید برای تأمین مایحتاج خود بجنگند. در این دنیای سرشار از آتش و خون، دو شورشی فراری هستند که شاید بتوانند بار دیگر نظم را برقرار کنند: مکس مرد کم‌حرف که پس از مرگ همسر و فرزندش می‌کوشد به آرامش ذهنی برسد و زنی به نام فوریوسا (با بازی شارلیز ترون) که باور دارد تنها راه نجات او گذر از صحرا و بازگشت به سرزمین زادگاهش است.

نیکلاس هولت، هیو کیز-برن، ناتان جونز و زویی کراویتز از دیگر بازیگران "جاده خشم" هستند.

سری فیلم‌های "مکس دیوانه" از سال 1979 با فیلمی به همین نام با بازی مل گیبسن در نقش مکس آغاز شد. موفقیت این فیلم باعث شد دو دنباله بر آن ساخته شود: "مکس دیوانه 2: جنگجوی جاده" (1981) و "مکس دیوانه فراتر از تاندردام" (1985). موفقیت این فیلم‌ها گیبسن را به مقام یک ستاره رساند و تأثیر زیادی بر فیلم‌های پساآخرالزمانی داشت.