سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم لوکارنو در سوئیس روز چهارشنبه اعلام کردند شصت و هشتمین دوره این رویداد سینمایی ماه آینده با اولین نمایش جهانی کمدی-درام "ریکی و فلش"‌ (Ricki and the Flash) به کارگردانی جاناتان دمی آغاز می‌شود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، مریل استریپ در این فیلم نقش زنی به نام ریکی رنداتزو را بازی می‌کند که خانواده‌اش را ترک می‌کند تا یک ستاره راک باشد و بعد این فرصت را به دست می‌آورد که همه‌چیز را سر جای اولش برگرداند.

استریپ در "ریکی و فلش" برای سومین بار با میمی گامر دخترش در دنیای واقعی همبازی شده است. کوین کلاین، سباستین استن، ریک اسپرینگفیلد، اودرا مکدانلد و بن پلات دیگر بازیگران این فیلم هستند که 7 اوت (16 مرداد) در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

کلاین در "ریکی و فلش" نقش همسر سابق ریکی را بازی می‌کند. کلاین و استریپ پیش از این در فیلم‌های "انتخاب سوفی" و "همراهان خانه‌ای در علفزار" همبازی بوده‌اند. گامر نقش دختر ریکی و استن نقش پسر او را ایفاء می‌کنند.

فیلمنامه "ریکی و فلش" را دیابلو کدی نوشته است. کدی برای فیلم "جونو" (2007) برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.

استریپ که سه جایزه اسکار در کارنامه دارد پیش از این در فیلم‌های "ماما میا!" و "در جنگل" استعداد خود در زمینه موسیقی را نشان داده است.

جاناتان دمی کارگردان "ریکی و فلش" برای فیلم "سکوت بره‌ها" (1991) اسکار بهترین کارگردان را دریافت کرد. "ملوین و هوارد"، "چیزی وحشی"، "فیلادلفیا"، "کاندیدای منچوری" و "ریچل ازدواج می‌کند" از دیگر فیلم‌های اوست.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد ادوارد نورتن بازیگر آمریکایی 5 اوت (14 مرداد) در افتتاحیه این دوره جشنواره جایزه برتری لوکارنو را دریافت می‌کند.

سینمای آمریکا امسال در لوکارنو حضوری پررنگ دارد و از 16 فیلمی که در میدان پیاتزا گرانده به نمایش درمی‌آید، پنج فیلم آمریکایی هستند. کمدی "افتضاح" (Trainwreck) به کارگردانی جاد آپاتو با بازی امی شومر و بیل هیدر، "مشت‌زن چپ‌دست" (Southpaw) به کارگردانی آنتوان فوکوا با بازی جیک جیلنهال و "من و ارل و دختر در حال مرگ" (Me and Earl and the Dying Girl) به کارگردانی آلفونسو گومز-رخون، از جمله این فیلم‌ هستند.

برگزارکنندگان جشنواره لوکارنو همچنین با اعطای جایزه یوزپلنگ افتخاری از مایکل چیمینو کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده کم‌کار آمریکایی تقدیر می‌کنند. چیمینو جایزه خود را 9 اوت (18 مرداد) در مراسمی در پیاتزا گرانده دریافت خواهد کرد. یک بخش مرور آثار نیز برای او در نظر گرفته شده است. مارکو بلوکیو کارگردان ایتالیایی، والتر مرچ تدوین‌گر و طراح صدا برنده اسکار و اندی گارسیا بازیگر آمریکایی کوبایی‌الاصل دیگر سینماگرانی هستند که در جشنواره لوکارنو تقدیر می‌شوند.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل شامل جری شاتزبرگ کارگردان آمریکایی، مون سو-ری بازیگر کره‌ای، ناداو لاپید کارگردان اسرائیلی، اودو کی‌یر بازیگر آلمانی و دانیلا میشل مدیر جشنواره مورلیا در مکزیک هستند. تازه‌ترین ساخته‌های هونگ سانگ-سو فیلمساز اهل کره جنوبی و آندری زولاوسکی فیلمساز لهستانی که هر دو از سینماگران مؤلف معروف هستند، برای اولین بار در دنیا در لوکارنو روی پرده می‌روند. سانگ-سو که به او لقب "وودی آلن کره" داده‌اند، فیلم شوخی‌آمیز "الان درست، بعداً غلط" (Right Now, Wrong Then) را به لوکارنو می‌برد. فیلم جدید او درباره برخوردهای تصادفی بین مردان و زنان است. زولاوسکی که به خاطر هرج‌ومرج خلاقانه فیلم‌هایش شهرت دارد، با "کیهان" (Cosmos) در جشنواره شرکت می‌کند. این فیلم نوآر متافیزیکی از روی رمانی به همین نام نوشته ویتولد گومبروویچ ساخته شده و تولید مشترک فرانسه و پرتغال است. سابین آزما بازیگر فرانسوی که امسال رئیس داوران دوربین طلایی جشنواره کن بود و بازیگر بسیاری از فیلم‌های آلن رنه کارگردان فقید است، نقش اصلی "کیهان" را بازی می‌کند. سانگ-سو و زولاوسکی هر دو در جشنواره سوییسی شرکت می‌کنند.

یک بخش مرور آثار نیز به سام پکین‌پا کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و سازنده فیلم‌هایی چون "این گروه خشن" و "سگ‌های پوشالی" اختصاص دارد که شامل 37 نمایش فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی اوست.

شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو 5 تا 15 اوت (14 تا 24 مرداد) برگزار می‌شود.