سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره جشنواره کارلووی واری که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا و مهم‌ترین جشنواره سینمایی درجه الف در اروپای مرکزی و شرقی است، شنبه‌شب در مراسمی معرفی شدند.

در بخش مسابقه رسمی، فیلم آمریکایی "باب و درختان" (Bob and the Trees) که اولین فیلم بلند داستانی دیه‌گو اونگارو کارگردان فرانسوی فعال در ماساچوست است، جایزه بزرگ-گوی بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.

باب تاراسوک، مت گالاگر و پالی مکنتایر در این فیلم بازی می‌کنند که اولین بار در دنیا ژانویه پیش در جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد. "باب و درختان" به سبک سینما واریته فیلمبرداری شده و درباره یک چوب‌بر و کشاورز 50 ساله است.

شان بیکر کارگردان آمریکایی برای "نارنگی" (Tangerine) جایزه "فوروم مستقل" بخش مسابقه را برد. این جایزه را آلا تومانیان و میکی اوهاگان بازیگران اصلی فیلم به نمایندگی از بیکر دریافت کردند. جایزه ویژه داوران به پیتر برونر کارگردان اتریشی برای فیلم "آن‌ها که می‌افتند بال دارند" (Those Who Fall Have Wings) رسید. این فیلم که عنوان آن از شعر اینگه‌بورگ باخمان شاعر و نویسنده اتریشی گرفته شده درباره روبرو شدن با غم از دست دادن یک عزیز است.

فیلم "بابا" (Babai) به کارگردانی ویسار مورینا فیلمساز اهل کوزو که در آلمان زندگی می‌کند، جایزه بهترین کارگردان را برد. این فیلم که تولید مشترک آلمان، مقدونیه، کوزوو و فرانسه است، به تازگی در سی و سومین جشنواره فیلم مونیخ نیز برنده سه جایزه شامل جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (آستریت کاباشی و وال مالوکو) را برد. "بابا" درباره پسری 10 ساله به نام نوری است که پدرش برای کار از کوزوو به آلمان می‌رود. نوری که نمی‌خواهد ناپدید شدن ناگهانی پدرش را بپذیرد، به دنبال او به آلمان می‌رود.

بازیگران چک جوایز بازیگری را از آن خود کردند. آلنا میهولوا برای بازی در "مراقبت خانگی" (Home Care) اولین فیلم اسلاوک هوراک بازیگر معروف جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. این فیلم درباره یک پرستار متعهد است که با یک مانع بزرگ روبرو می‌شود. کریشتوف هادک برای بازی در یک فیلم چک دیگر، "برادران مار"‌ (The Snake Brothers) به کارگردانی یان پروسینوفسکی جایزه بهترین بازیگر مرد را به خانه برد. این فیلم درباره کبرا و وایپر است که در شهر کوچک خود با فلاکت روبرو هستند.


دیه‌گو اونگارو برای "باب و درختان" جایزه اصلی جشنواره فیلم کارلووی واری را دریافت کرد

داوران بخش مسابقه رسمی همچنین از فیلم "کوه جادویی" (The Magic Mountain) به کارگردانی آنکا دامیان تقدیر کردند. این فیلم تولید مشترک رومانی، فرانسه و لهستان درباره آدام جی. وینکلر کوه‌نورد و عکاس است که در دهه 1980 همراه مجاهدین افغان با شوروی سابق جنگید. دامیان داستان فیلم را با استفاده از یک کولاژ انیمیشنی روایت می‌کند.

دامیان یکی از دو کارگردان زن بود که امسال برای دریافت جایزه بزرگ یا گوی بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی واری رقابت کردند. "آهنگ آهنگ‌ها" (Song of Songs) به کارگردانی ایوا نیمان کارگردان اوکراینی فیلم دیگر بود. این فیلم درباره شهرک‌های یهودی‌نشین در اوایل قرن بیستم میلادی است.

فلورین شربان فیلمساز رومانیایی پنج سال پس از موفقیت در جشنواره برلین با "اگر ‌بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم"، با فیلم "بوکس" (Box) در بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی واری حضور داشت. فیلم او درباره یک مشت‌زن 19 ساله بااستعداد و یک مادر سی‌وچندساله است. شربان در 2010 با "اگر ‌بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم" جایزه داوران بخش اصلی جشنواره برلین به ریاست ورنر هرتسوگ فیلمساز آلمانی را برد و همچنین برنده جایزه آلفرد بائر شد.

کمدی انتقادی "درود" (Heil) تازه‌ترین ساخته دیتریش بروگمان کارگردان آلمانی که بر نئونازی‌ها متمرکز است، "عنکبوت سرخ" (The Red Spider) اولین فیلم بلند داستانی مارچین کوشالکا مستندساز لهستانی که با الهام از اتفاقاتی واقعی در دهه 1950 ساخته شده است، "ساحل طلایی"‌ (Gold Coast) اولین فیلم بلند داستانی دانیل دنچیک مستندساز دانمارکی درباره یک آرمان‌گرای مخالف استعمارگری که تصمیم می‌گیرد در گینه دانمارکی یک مزرعه قهوه راه‌اندازی کند، "آنتونیا" (Antonia) اولین فیلم بلند داستانی فردیناندو سیتو فیلومارینو کارگردان ایتالیایی درباره آنتونیا پوتزی (1938-1912) شاعر ایتالیایی و "آوای درختان" (The Sound of Trees) اولین فیلم بلند داستانی فرانسوا پلوکن کارگردان کانادایی که داستانی درباره بلوغ را در چشم‌انداز کبک به تصویر می‌کشد، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه رسمی این دوره جشنواره کارلووی واری بودند.

جایزه تماشاگران برای "جوانی"

هاروی کایتل بازیگر کهنه‌کار آمریکایی در مراسم اختتامیه جایزه تماشاگران را به نمایندگی از فیلم "جوانی" (Youth) به کارگردانی پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی دریافت کرد. کایتل در این فیلم که درباره هنرمندان پا‌به‌سن‌گذاشته است، در کنار مایکل کین نقش‌آفرینی کرده است.

پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری 3 ژوئیه (12 تیر) با نمایش فیلم "زمان دور از ذهن" (Time Out Of Mind) به کارگردانی اورن موورمن با بازی ریچارد گیر آغاز شد. گیر در این فیلم نقش مردی بی‌خانمان در نیویورک امروز را بازی می‌کند که تنها امیدش پیدا کردن راهی برای آشتی با دخترش است. گیر همچنین در مراسم افتتاحیه جایزه گوی بلورین یک عمر دستاورد جشنواره را دریافت کرد. این جایزه به خاطر نقش هنری چشمگیر این بازیگر آمریکایی در سینمای جهان به او اعطاء شد.

او در مراسم افتتاحیه به دالایی لاما رهبر دینی بودایی‌های تبت ادای احترام کرد. گیر اشاره کرد که امسال هشتادمین سال تولد دالایی لاما است. بازیگر 65 ساله فیلادلفیایی به مردم چک برای داشتن رهبرانی چون واسلاو هاول رئیس‌جمهور پیش این کشور تبریک گفت. به گفته گیر در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی دنیا از ترس چین که کنترل تبت را به عهده دارد، حاضر به پذیرش دالایی لاما نیستند، در چک پذیرای رهبر معنوی تبت شد.

این دوره جشنواره شنبه 11 ژوئیه (20 تیر) پس از برگزاری مراسم اختتامیه با "خوابیدن با دیگر مردم" (Sleeping with Other People) به کارگردانی لسلی هدلاند به پایان رسید. امسال در مجموع 223 فیلم در کارلووی واری به نمایش درآمد که شامل 35 اولین نمایش جهانی بود.

علی افتخاری