سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم مراکش روز دوشنبه اعلام کردند فرانسیس فورد کوپولا رئیس داوران دوره بعدی جشنواره است. به‌این‌ترتیب، کوپولا پا جای پای چهره‌هایی چون ایزابل هوپر و مارتین اسکورسیزی می‌گذارد که پیش از این رئیس داوران این جشنواره آفریقایی بوده‌اند.

به گزارش ورایتی، کوپولا گفت: پادشاهی مراکش جزو محبوب‌ترین مکان‌ها روی زمین از نظر من است. بنابراین شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش باعث خوشحالی است.

او اضافه کرد: مادربزرگ پدری من متولد آفریقای شمالی (تونس) است و من قصه‌هایی را که او تعریف می‌کرد خوب به یاد دارم. تمام آن تاریخ شخصی به‌اضافه این نکته که مراکش اولین کشوری بود که مستعمره‌های آمریکایی را به‌عنوان ملت مستقل به رسمیت شناخت، باعث می‌شود حس بسیار خوبی داشته باشم.

کوپولا پیش از این در 2002 در جشنواره مراکش تقدیر شد.

برگزارکنندگان جشنواره مراکش از فیلم‌های "پاتن"، "پدرخوانده" و "اینک آخرالزمان" به کارگردانی کوپولا به‌عنوان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد و اضافه کردند شرکت فیلمسازی او "امریکن زوتروپ" سازنده فیلم‌هایی بوده که 70 نامزدی اسکار به همراه داشته‌اند.

آن‌ها گفتند: او به‌عنوان نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و پیشگام فنی آثاری خلق کرد که به شکل دادن به سینمای معاصر آمریکا کمک کرد.

کوپولا 76 ساله بیش از همه با سه‌گانه "پدرخوانده" شهرت دارد و یکی از فیلمسازان شاخص موج نو فیلمسازی در هالیوود به حساب می‌آید.

او به‌عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه فیلم "پاتن"‌ (1970) برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد، اما فیلمی که نامش را در سطح بین‌المللی مطرح کرد "پدرخوانده" (1972) بود که انقلابی در ژانر گانگستری به پا کرد. "پدرخوانده" با تحسین منتقدان و تماشاگران روبرو شد و سه جایزه اسکار شامل جایزه بهترین فیلم را برد و کوپولا دومین اسکار (بهترین فیلمنامه اقتباسی) خود را دریافت کرد.

"پدرخوانده قسمت 2"‌ (1974) اولین دنباله سینمایی بود که جایزه اسکار بهترین فیلم را گرفت. این فیلم سه اسکار دیگر شامل بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین کارگردان و بهترین فیلم برای کوپولا به همراه داشت. کوپولا همچنین یکی از هشت فیلمسازی است که دو بار برنده نخل طلای کن شده است.

"مکالمه"، "اینک آخرالزمان"، "از صمیم قلب"، "ماهی پر جنب و جوش"، "کاتن کلاب"، "پگی سو ازدواج کرد"، "باغ‌های سنگ"، "پدرخوانده: قسمت 3"، "دراکولای برام استوکر"، "جک"، "باران‌ساز" و "جوانی بدون جوانی" از دیگر آثار این کارگردان متولد سال 1939 در میشیگان است.

پانزدهمین جشنواره فیلم مراکش 4 تا 12 دسامبر (13 تا 21 آذر) برگزار می‌شود.