سرویس سینمایی هنرآنلاین:فیلم ˝نگهبان شب˝ به کارگردانی پی‌یر ژولی‌وه کارگردان فرانسوی جایزه جام طلای بهترین فیلم بلند داستانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای را از آن خود کرد.

این دوره جشنواره فیلم شانگهای یکشنبه بعد از 9 روز به کار خود پایان داد و برندگان جوایز جام طلایی معرفی شدند.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست آندری زویاگینتسف کارگردان روس ("لویاتان ") جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را به "نگهبان شب" (The Night Watchman) به کارگردانی پی‌یر ژولی‌وه اعطاء کردند. "نگهبان شب" با بازی اولیویه گورمه، مارک زینگا و والری بونتون تولید مشترک فرانسه و بلژیک است. داستان درباره یک کارگر ماهر است که اکنون به‌عنوان نگهبان یک مرکز خرید سخت کار می‌کند و زندگی‌اش کاملاً به هم ریخته است. او از یک فرصت استفاده می‌کند تا کنترل زندگی‌اش را بار دیگر در دست بگیرد.

از سوی دیگر، فیلم لهستانی "Carte Blanche" به کارگردانی یاچک لوسینسکی جایزه بزرگ داوران جشنواره را دریافت کرد. فیلم چینی "بن‌بست" (The Dead End) به کارگردانی کائو بائوپینگ با دریافت جایزه بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد که به سه بازیگر فیلم رسید، دیگر فیلم پیروز این دوره جشنواره شانگهای بود.

کریستا کوشونن برای بازی در فیلم "قابله" (The Midwife) به کارگردانی آنتی یوکینن جایزه بهترین بازیگر زن را برد. این فیلم تولید مشترک فنلاند و لیتوانی است.

پاتریک توبین برای فیلم آمریکایی "کیک" (Cake) به کارگردانی دانیل بارنز جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. ولادیسلاو اوپلیانتس برای فیلم "آفتاب‌زدگی" (Sunstroke) تازه‌ترین ساخته نیکیتا میخالکوف کارگردان روس جایزه بهترین فیلمبرداری را گرفت.

فیلم کره‌ای "بی‌شرم" (Shameless) به کارگردانی او سیونگ-اوک جایزه دستاورد هنری چشمگیر را از آن خود کرد. "آوای دریا" (Song Of The Sea) به کارگردانی تام مور تولید مشترک ایرلند، بلژیک، دانمارک، فرانسه و لوکزامبورگ جایزه بهترین فیلم انیمیشن را به خانه برد و فیلم چینی "شعر ما" (The Verse Of Us) به کارگردانی وو فیوئه و کین شیاویو بهترین فیلم مستند شناخته شد. امسال 391 فیلم در 45 سالن سینما در 17 منطقه شانگهای روی پرده رفت. تعداد تماشاگران جشنواره بیش از 300 هزار نفر بود.

روز جمعه فیلم "سیزده" به کارگردانی هومن سیدی از ایران جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری بخش استعداد نو آسیایی را آن خود کرد که دیگر بخش مسابقه جشنواره شانگهای است. این فیلم بر تنهایی و خشم یک پسربچه 13 ساله متمرکز است که پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند.

اسکرین دیلی / 21 ژوئن