سرویس سینمایی هنرآنلاین: "مکبث" (Macbeth) به کارگردانی جاستین کرتزل با بازی مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار در نقش‌های اصلی، روز شنبه به عنوان نوزدهمین و آخرین فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره کن به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد.

به گزارش اسوشیتدپرس، این فیلم که خیلی‌ها در کن مشتاق بودند آن را ببینند یک اقتباس بسیار غریزی از "مکبث" است. فاسبندر برای بازی در نقش جنگجوی اسکاتلندی این ایده را مبنا قرار داد که شخصیت مکبث دچار "اختلال تنش‌زای پس از حادثه" (PTSD) بوده است. او ارتباط موضوع فیلم با جنگ‌های دوران معاصر را به کرتزل نسبت داد.

فاسبندر در نشست مطبوعاتی "مکبث" که بخشی از آن در اسکاتلند فیلمبرداری شده است، به خبرنگاران گفت: این همه چیز را برای من عوض کرد. ما به واسطه سربازانی که امروز از عراق یا افغانستان بازمی‌گردند با "اختلال تنش‌زای پس از حادثه" آشنا هستیم و می‌دانیم آنها این توهمات را دارند. آنها می‌توانند اینجا در کروازت قدم بزنند و لحظه بعد در بصره باشند.

از سوی دیگر، کوتیار برای بازی در نقش لیدی مکبث با بیشترین تحسین روبرو شد. شخصیتی که او در "مکبث" ترسیم می‌کند نسخه ظریف و حساس لیدی مکبث است، نه آن اهریمن فریبکاری که اغلب در اقتباس‌ها از نمایشنامه شکسپیر می‌بینیم.

او گفت: عشق زیادی بین این دو شخصیت هست. آنها آن‌قدر آسیب دیده‌اند که نمی‌توانند به چیزی نورانی‌تر رو کنند.

بازی در یک نقش شکسپیری برای بازیگر فرانسوی یک چالش بزرگ بود. فاسبندر او را به عنوان "بهترین فرد فعال در حرفه سینما" و "بازیگری که به هر کاری که می‌کند وقار می‌بخشد" مورد تحسین قرار داد.

کوتیار در سال 2008 برای فیلم "زندگی به رنگ صورتی"‌ برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد و سال گذشته نیز برای بازی در فیلم بلژیکی "دو روز، یک شب" ساخته برادران داردن نامزد اسکار بهترین بازیگر زن بود.

او که به فرانسه صحبت می‌کرد، گفت: هیچ‌وقت تا این حد فشار بازی در یک نقش را حس نکرده بودم. برای اولین بار در یک فیلم فرو رفتن در قالب یک شخصیت برایم دشوار بود. اغلب، نقش شخصیت‌های دراماتیک را بازی می‌کنم، اما نه تا این حد. همه شخصیت‌هایی که پیش از این نقش آنها را ایفا کرده‌ام، پر از نو و تا حدی امیدوار بودند، اما در این مورد، همه‌اش تاریکی است.

مکبث‌ها در فیلم کرتزل بیش از آنکه یک زوج جاه‌طلب و تشنه قدرت باشند، یک زوج بدون فرزند و مستاصل و در سراشیبی سقوط هستند.

کرتزل به خبرنگاران گفت: تراژدی این زوج این است که آنها به اطراف خود نگاه می‌کنند و هر چه می ‌خواهند در مردم و خانواده‌های خود می‌بینند.

"مکبث" که شرکت واینستین قصد دارد آن را پاییز امسال روانه سینماها کند، مهم‌ترین اقتباس سینمایی از تراژدی شکسپیر در چند دهه اخیر است.

هرچند داستان سردار اسکاتلندی که به کمک همسرش و سه جادوگر حاکمیت بریتانیا را در دست می‌گیرد، به اندازه بعضی از دیگر آثار شکسپیر مورد توجه کارگردانان سینما نبوده است، اما مبنای چند اقتباس به‌یادماندنی بوده است، بخصوص "سریر خون" به کارگردانی آکی‌را کوروساوا در 1957 و "مکبث" ساخته رومن پولانسکی در 1971.

فاسبندر گفت در میان فیلم‌های قبلی "مکبث" اقتباس کوروساوا را از همه بیشتر دوست دارد.

شان هریس، پدی کانسیدین و جک رینور از دیگر بازیگران نسخه جدید "مکبث" هستند که تولید مشترک بریتانیا، فرانسه و آمریکاست. گروهی بازیگر بریتانیایی نیز در نقش‌های مکمل ظاهر شده‌اند.

کرتزل، فاسبندر و کوتیار به قدری از همکاری با یکدیگر لذت برده‌اند که قرار است در فیلم "کیش آدمکش" (Assassin's Creed) بار دیگر کنار هم قرار بگیرند. این فیلم را شرکت نیو ریجنسی از روی بازی ویدیویی معروف یوبیسافت تولید می‌کند. این فیلم قرار است 21 دسامبر 2016 روی پرده برود.

روز جمعه نیز فیلم "وخیم" (Chronic) به کارگردانی میشل فرانکو کارگردان مکزیکی در بخش مسابقه نمایش داده شد و نقدهای مثبت دریافت کرد. این درام روان‌شناختی درباره یک پرستار خانگی است که می‌کوشد از بیمارانی که وضعیتی وخیم دارند حمایت کند و در عین حال با خانواده‌اش ارتباط برقرار کند. "وخیم" تنها فیلم ساخته یک کارگردان آمریکای لاتین است که در بخش مسابقه این دوره جشنواره کن حضور دارد.

به گزارش لاتین پست، "وخیم" تولید مشترک مکزیک و بریتانیاست. منتقدان از این فیلم به عنوان یک پرتره محترمانه یاد کردند. با این حال، گروهی اعتقاد دارند این فیلم به سختی می‌تواند پخش‌کننده پیدا کند. گروهی نیز آن را با "عشق" برنده نخل طلای جشنواره کن مقایسه کرده‌اند.

تیم راث نقش اصلی "وخیم" را بازی می‌کند. راث سال 2011 رئیس داوران بخش نوعی نگاه بود. آن سال فیلم "به دنبال لوسیا" به کارگردانی فرانکو جایزه اصلی این بخش را دریافت کرد.


ژرار دوپاردیو، گیوم نیکلو و ایزابل هوپر

فیلم فرانسوی "دره عشق" (Valley of Love) به کارگردانی گیوم نیکلو نیز جمعه در بخش مسابقه روی پرده رفت و با واکنش‌های متفاوت روبرو شد. هرچند منتقدان بازی ژرار دوپاردیو و ایزابل هوپر در این فیلم را تحسین کردند، اما اعتقاد دارند فیلم در بسیاری لحظه‌ها ناامیدکننده است.

"دره عشق" دوازدهمین فیلم بلند سینمایی نیکلو ("راهبه" و "ربودن میشل هولبک") است. داستان درباره زوجی است که پسر خود را شش ماه قبل از دست داده‌اند، اما او قبل از مرگ نامه‌ای برای پدر و مادرش نوشت و از آن‌ها دعوت کرد به دره مرگ در قلب آمریکا بیایند. با وجود نامعقول بودن موقعیت، پدر و مادر تصمیم می‌گیرند به دره مرگ بروند و در آنجا منتظر پسرشان بمانند.

دوپاردیو و هوپر دو تن از محترم‌ترین بازیگران سینمای فرانسه هستند. آنها آخرین بار سال 1980 در فیلم "Loulou" به کارگردانی موریس پیالا با هم کار کردند. هوپر امسال درام "پرسروصداتر از بمب‌ها" (Louder Than Bombs) به کارگردانی یواخیم تریر کارگردان نروژی را نیز در بخش مسابقه دارد.

در میان 19 فیلم بخش مسابقه، پنج فیلم "کارول" (Carol) تاد هینز، "آدمکش" (The Assassin) هو سیائو-سین، "کوه‌ها شاید حرکت کنند" (Mountains May Depart) جیا ژانکه، "مادرم" (Mia madre) نانی مورتی و "پسر شائول" (Son Of Saul) لاسلو نمش، بیش از همه مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌اند.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن یکشنبه 24 مه (3 خرداد) با معرفی برندگان بخش مسابقه به کار خود پایان می‌دهد.

علی افتخاری