سرویس سینمایی هنرآنلاین: خاطرات کامل‌نشده اورسن ولز فیلمساز پیشرو آمریکایی به آرشیو دانشگاه میشیگان اضافه شد.

این متن کامل‌نشده که به طور موقتی "اعترافات یک گروه تک‌نفره" نامیده شده، جزو یادگاری‌های داخل هشت جعبه بود که مدرسه آن آربور به تازگی از اویا کودار فیلمساز اهل کرواسی خریداری کرد. کودار 24 سال پیش از آنکه ولز در 1985 در 70 سالگی از دنیا برود، شریک و همکار او بود.

ولز کارگردان و راوی نمایش رادیویی "جنگ دنیاها" بود که در 1937 هزاران شنونده را به وحشت انداخت. او همچنین کارگردان و بازیگر فیلم تحسین‌شده "همشهری کین" است. ولز در دوران حضور خود در هالیوود اغلب درمورد کنترل فیلم‌هایی که ساخته بود و فیلم‌هایی که می‌خواست بسازد، با شرکت‌های فیلمسازی درگیر بود.

خاطرات ولز اکنون بخشی از "مجموعه تک‌روهای هنر سینما" دانشگاه میشیگان است. این دانشگاه همچنین آرشیوی از آثار جان سیلز و رابرت آلتمن را در اختیار دارد.

فیلیپ هالمن کیوریتور این مجموعه به اسوشیتدپرس، گفت: خاطرات 80 صفحه‌ای ولز شامل توضیحاتی است که او به متن اضافه کرده و در بخش‌هایی به پدر و مادرش، همسر دومش ریتا هیورث بازیگر، ارنست همینگوی رمان‌نویس و یکی از دوستانش و دیوید وارک. گریفیث کارگردان اشاره کرده است. ولز آشکارا قصد داشت کتاب زندگی‌نامه خود را منتشر کند. او عکس‌هایی را در پاکت قرار داده بود که می‌توانست در کتاب استفاده شود.

به گفته هالمن، دانشگاه میشیگان اکنون سه آرشیو اهداشده و دو آرشیو خریداری‌شده از ولز در اختیار دارد و شاید جامع‌ترین آرشیو مطالب نوشته‌شده درباره او را در اختیار داشته باشد. او به اسوشیتدپرس گفت: این مطالب آرشیوی در کنار هم ولز را در تمام ابعاد خود نشان می‌دهد.

سیدنی هاوکینز سخنگوی دانشگاه میشیگان هم گفت: آنچه به تازگی پیدا شده یادگاری‌هایی است که زندگی شخصی و عمومی ولز را نشان می‌دهد و شامل نامه‌های او به همسر اولش، عکس‌ها و نسخه‌های اصلی فیلمنامه‌های اوست، اما این خاطرات شخصی کامل‌نشده و منتشرنشده اوست که در مجموعه کودار بیش از همه اهمیت دارد.

کودار قرار است 7 تا 9 ژوئن همزمان با صدمین سال تولد ولز در یک سمپوزیوم در دانشگاه میشیگان شرکت کند. این برنامه شامل خواندن بخش‌هایی از خاطرات ولز و نمایشنامه "مقدار زیادی جانسن" او در موسسه هنر دیترویت و برگزاری میزگردهایی در آن آربور است.

ولز در 1938 با اقتباس از نمایشنامه "مقدار زیادی جانسن" فیلمی با بازی جورف کاتن ساخت که ناتمام ماند. این فیلم که تصور می‌شد از بین رفته است، اوت 2013 در ایتالیا پیدا شد. ولز در 1941 و در 25 سالگی اولین فیلم بلند داستانی خود "همشهری کین" را ساخت که پس از حدود 70 سال همچنان یکی از بهترین‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود. او در این فیلم به نقش چارلز فاستر کین غول روزنامه ظاهر شد. کاتن هم در این فیلم بازی کرد. ولز برای این فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان، بازیگر مرد و فیلمنامه شد و در نهایت جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

آوریل 2014 ده‌ها صفحه از چند نسخه فیلمنامه "همشهری کین" در حراجی هریتیج در نیویورک به قیمت 15 هزار دلار فروخته شد. در آن حراجی در مجموع 67 یادگاری ولز به قیمت 180 هزار دلار به فروش رسید.

امسال به مناسبت صدمین سال ولز، نسخه‌های ترمیم‌شده "همشهری کین"، "مرد سوم" ساخته کارول رید با بازی او، "بانویی از شانگهای" به کارگردانی او و دو فیلم مستند درباره او در بخش جنبی کلاسیک‌های کن روی پرده رفت. همچنین قرار است "سمت دیگر باد" (The Other Side of the Wind) آخرین فیلم ولز که دهه‌هاست ناتمام مانده است، همزمان با صدمین سال تولد او روی پرده سینماها برود که البته کارهای نهایی فیلم هنوز انجام نشده است. داستان "سمت دیگر باد" کاملا مشابه اتفاقاتی است که برای خود او افتاد. فیلم درباره یک کارگردان است که می‌کوشد یک شاهکار را به پایان ببرد و در همین حال با سیستم هالیوود رودررو می‌شود. "امبرسن‌های باشکوه"، "مکبث"، "اتللو"، "محاکمه" و "نشانی از شر" از دیگر ساخته‌های ولز است.

علی افتخاری