سرویس سینمایی هنرآنلاین: وزیر فرهنگ روسیه روز پنجشنبه سازندگان فیلم "بچه 44" (Child 44) را به "تحریف وقایع تاریخی" درباره شوروی سابق و نشان دادن روسیه مانند جایی مثل "موردور" در قصه‌های تالکین متهم کرد.

"بچه 44"‌ به کارگردانی دانیل اسپینوزا از روی رمانی نوشته تام راب اسمیت ساخته شده و درباره یک عضو بدنام پلیس است که در دوران استالین در مورد مجموعه‌ای از قتل بچه‌ها تحقیق می‌کند. گری اولدمن، نومی راپاس و یوئل کینامان دیگر بازیگران این فیلم هستند که از جمعه در دنیا اکران می‌شود.

ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه یک روز پیش از آغاز اکران "بچه 44" گفت این فیلم شهروندان روسی را به لحاظ فیزیکی و اخلاقی، مادون انسان تصویر کرده است؛ یک توده خونی از اورک‌ها و غول‌ها.

مدینسکی گفت: "بچه 44" روسیه را نه یک کشور بلکه موردور تصویر کرده است.

نزدیکی تاریخ اکران فیلم با هفتادمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در 9 مه یک عامل مهم در تصمیم روسیه برای ممنوعین نمایش "بچه 44" بوده است. حداقل 27 میلیون سرباز و شهروند شوروی سابق در جنگ جهانی دوم که در روسیه به "جنگ میهن‌پرستانه بزرگ" معروف است، جان خود را از دست دادند.

مدینسکی در بیانیه‌ای نوشت: کشور ما همان کشوری که در جنگ بزرگ به پیروزی رسید، یکی از رهبران دنیا شد و اولین انسان را به فضا فرستاد، در این فیلم چنین تصویر شده است.

او گفت: روس‌ها نباید تسلیم تصویر منفی غربی‌ها از تاریخ روسیه بشوند. اکنون وقت آن است که ما به عنوان وارثان تمدن بزرگ و منحصر به فرد روسی، نگاه‌ خود نسبت به خودمان را شکل بدهیم. در غیر این صورت، آنها ما را از بین می‌برند.

مدینسکی تاکید کرد این فیلم هیچگاه در روسیه اجازه نمایش نخواهد داشت. او گفت: فیلم‌های مثل این نباید در سینماهای کشور ما اکران شود، از سینماروها پول درآورد، نه در هفتادمین سالگرد پیروزی ما نه هیچ‌وقت دیگر.

ورایتی / 16 آوریل