سرویس سینمایی هنرآنلاین: برتران تاورنیه به خاطر فیلم‌های انسانی چون "یکشنبه در بیرون شهر"، "Round Midnight" و "در مه الکتریکی" شهرت دارد.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز از او به عنوان "یک چهره شاخص در سینمای فرانسه" یاد کرد.

سینماگر 73 ساله همچنین رئیس افتخاری بخش کلاسیک‌های ونیز دوره بعدی جشنواره ونیز خواهد بود که به نمایش مجموعه‌ای از فیلم‌های نادر، فراموش‌شده یا دست‌کم‌گرفته‌شده اختصاص دارد. تاورنیه که کار خود را به عنوان یک منتقد فیلم شروع کرد، فیلم‌های این بخش را معرفی می‌کند.

او تاکنون دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره ونیز داشته است: "Round Midnight" در 1986 (که برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی و نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد برای دکستر گوردون شد) و فیلم کارآگاهی "ال. 627" در 1992.

تاورنیه برای "ساعت‌ساز سن پل" (1974) اولین فیلم بلند داستانی خود که از روی رمانی نوشته ژرژ سیمنون نویسنده نوآر فرانسوی ساخته شد، جایزه خرس نقره‌ای ویژه داوران جشنواره برلین را دریافت کرد و در 1995 برای فیلم کارآگاهی "طعمه تازه" برنده جایزه خرس طلای این جشنواره شد. تاورنیه در 1984 نیز برای درام خانوادگی "یکشنبه در بیرون شهر" جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را برد.

"قاضی و قاتل"، "زندگی و دیگر هیچ" و "پرنسس مونپانسیه" از دیگر ساخته‌های اوست.

تاورنیه این روزها در حال تهیه و کارگردانی فیلمی مستند است که سینمای فرانسه را از دهه 1930 تا اوایل دهه 1970 مورد کندوکار قرار می‌دهد. این مستند "سفر به قلب سینمای فرانسه" نام دارد و با الهام از دو از مستند "سفر شخصی از میان فیلم‌های آمریکایی" (1995) و "سفر من به سینمای ایتالیا" (1999) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ساخته می‌شود. این مستند سال 2016 در قالب یک فیلم سه ساعته به نمایش درمی‌آید. هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر برگزار می‌شود.

ورایتی / 10 مارس