سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم هشت و هفتمین جوایز اسکار دوشنبه صبح در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار شد.

در بخش بهترین مستند بلند، "شهروندچهار" (Citizenfour) ساخته لورا پویتراس، ماتیلد بونفوا و درک ویلوتسکی برنده جایزه اسکار شد. "پیدا کردن ویوین مایر"، "آخرین روزها در ویتنام"، "نمک زمین" و "Virunga" دیگر نامزدهای این بخش بودند.

"شهروندچهار" به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی می‌پردازد. این فیلم از زمان اولین نمایش در جشنواره فیلم نیویورک مستند محبوب رسانه‌ها بود و جوایز بسیاری نیز از گروه‌های منتقدان سینما دریافت کرد. جایزه بهترین مستند از جوایز فیلم مستقل گاتام، جایزه بهترین مستند بلند از انجمن بین‌المللی مستند و جایزه بهترین مستند از انجمن کارگردانان آمریکا، از جوایز "شهروندچهار" در فصل جوایز سینمایی است.

نیمی از دو ساعت مدت زمان فیلم در اتاق یک هتل در هنگ کنگ روی می‌دهد، جایی که اسنودن برای هشت روز با گلن گرینوالد از روزنامه گاردین حرف می‌زد. پویتراس که آخرین بار سال 2010 مستند "سوگند" را کارگردانی کرد فقط یک فیلمساز نبود که از قضا در این دیدارها حضور داشته است. او عملا یکی از طرفین بحث است و اسنودن با او و گرینوالد درباره اینکه چه اطلاعاتی فاش شود و چه زمان هویت خود را فاش کند، مشورت می‌کند.