سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم هشت و هفتمین جوایز اسکار از بامداد دوشنبه در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار شد.

در بخش فیلم خارجی‌زبان، فیلم "ایدا" ساخته پاول پاولیکوفسکی از لهستان برنده جایزه اسکار شد.

"ایدا" برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، فیلم‌های "لویاتان" ساخته آندری زویاگینتسف از روسیه، "نارنگی‌ها" به کارگردانی زازا اوروشادزه از استونی، "تیمبوکتو" به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو از موریتانی و "قصه‌های وحشی" ساخته دامیان زیفرون از آرژانتین را به عنوان رقیب پیش رو داشت.

فیلم سیاه و سفید "ایدا" داستان یک راهبه جوان در لهستان دهه 1960 است که پس از ملاقات با تنها خویشاوندی که برایش باقی مانده، با گذشته خانواده از دست رفته‌اش آشنا می‌شود، گذشته‌ای که به سال‌های اشغال لهستان توسط آلمان نازی بازمی‌گردد.

فیلم پاولیکوفسکی کارگردان بریتانیایی متولد ورشو، اخیرا در جوایز بفتا جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و دسامبر پیش نیز در بیست و هفتمین دوره جوایز فیلم اروپا برنده پنج جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم و کارگردان شد. "ایدا" روز گذشته نیز در سی‌امین دوره جوایز سالانه اسپیریت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را برد.

جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن، جایزه بزرگ جشنواره ورشو، جایزه فیپرشی جشنواره تورنتو و جایزه اصلی جشنواره گدینیا، از دیگر جوایز فیلم "ایدا" تولید مشترک لهستان، بریتانیا و دانمارک است.

پاولیکوفسکی فیلمسازی را با ساخت آثار مستند آغاز کرد و برای «تابستان عشق من» (2004) برنده جایزه بهترین فیلم بریتانیایی از جوایز بفتا شد. لهستان تا پیش از "ایدا" 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود، اما برنده نشده بود.