سرویس سینمایی هنرآنلاین: در شبی که اتفاقات غیرمنتظره چندانی روی نداد، درام/کمدی "بردمن" در دو بخش که پیش‌بینی برنده آن در فصل جوایز سینمایی دشوار بود، پیروز شد.

فیلم آلخاندرو گونزالس ایناریتو در جوایز اسپیریت که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود، با کنار زدن فیلم‌های "بچگی"، "عشق عجیب است"، "سلما" و "ضربه شلاق" برنده جایزه اسپیریت بهترین فیلم بلند داستانی شد و مایکل کیتن ستاره فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

کیتن در "بردمن" نقش بازیگری میانسال را بازی می‌کند که زمانی به خاطر بازی در نقش یک ابرقهرمان به نام بردمن شهرت داشته است و اکنون به امید بازگرداندن آن روزهای طلایی قصد نمایشی را در برادوی به صحنه ببرد.

ایناریتو که یکی از فیلمنامه‌نویسان "بردمن" نیز هست، پس از دریافت جایزه گفت: این فیلم بدون مایکل کیتن ساخته نمی‌شد. کیتن هم پس از دریافت جایزه گفت: این یک سینمای جسورانه است، سینمایی که بازی را عوض می‌کند.

"بردمن" در بخش بهترین فیلمبرداری (امانوئل لوبزکی) نیز برنده جایزه اسپیریت شد.

جولین مور برای بازی در نقش یک بیمار مبتلا به آلزایمر در فیلم "همچنان آلیس" جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

او گفت: ما این فیلم را در 23 روز با چهار میلیون دلار ساختیم. خودم غذا می‌بردم سر صحنه. کار کردن در این فیلم باعث افتخار بود.

"بچگی" ساخته ریچارد لینکلیتر دیگر فیلم موفق سی‌امین دوره جوایز سالانه اسپیریت بود که شنبه شب (بامداد یکشنبه به وقت ایران)، یک روز پیش از برگزاری جوایز اسکار در سانتا مونیکا در کالیفرنیا برگزار شد.

لینکلیتر برای این فیلم که در مدت 12 سال ساخته شد، جایزه اسپیریت بهترین کارگردان را برد. لینکلیتر در حالی برنده جایزه بهترین کارگردان شد که ایناریتو دو هفته پیش جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را دریافت کرد. از این رو، پیش‌بینی اینکه بامداد فردا دوشنبه، جایزه اسکار بهترین کارگردانی به کدام یک از این دو می‌رسد، کار دشواری است.

لینکلیتر در مراسم حضور نداشت و ایتن هاوک یکی از بازیگران اصلی "بچگی" جایزه را از طرف او دریافت کرد.

"بچگی" در بخش بهترین بازیگر زن مکمل نیز پیروز شد و پاتریشیا آرکت برای بازی در نقش یک مادر پیچیده و آسیب‌پذیر این جایزه را از آن خود کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل، جی. کی. سیمونز برای بازی در نقش یک معلم موسیقی سختگیر در فیلم "ضربه شلاق" برنده شد.

دنی گیلروی برای فیلمنامه فیلم تلخ "شبگرد" جایزه بهترین فیلمنامه همین‌طور جایزه بهترین فیلم بلند اول داستانی را دریافت کرد. اسکات الکساندر و لری کاراشفسکی برای "چشمان بزرگ"، جی.سی. شاندور برای جی. سی. شاندور، جیم جارموش برای "فقط عشاق زنده ماندند" و ایرا ساکس و موریسیو زاکریاس برای "عشق عجیب است"، رقبای گیلروی در بخش بهترین فیلمنامه بودند.

گیلروی پس از دریافت جایزه گفت: فیلم مستقل و همه اینجا مخالف سونامی فیلم‌های ابرقهرمانی هستند.

لورا پویتراس برای "شهروندچهار" جایزه بهترین مستند را برد. این فیلم به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی می‌پردازد.

درام لهستانی "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را برد. فیلم درباره دختری یتیم به نام آیدا است که در صومعه بزرگ شده است. او پس از ملاقات با تنها خویشاوندی که برایش باقی مانده با گذشته خانواده از دست رفته‌اش آشنا می‌شود که به سال‌های اشغال لهستان توسط آلمان نازی بازمی‌گردد.

"لویاتان" ساخته آندری زویاگینتسف از روسیه، فیلم سوئدی "فورس ماژور" به کارگردانی روبن اوستلوند، فیلم بریتانیایی "زیر پوست" ساخته جاناتان گلیزر و "نورت، پایان تاریخ" به کارگردانی لاو دیاز از فیلیپین دیگر رقبای بخش بهترین فیلم بین‌المللی بودند.

پاولیکوفسکی پس از دریافت جایزه گفت: این یک بخش بسیار قوی بود. برای همین ممنونم که باختید!

برندگان جوایز اسپیریت با رای اعضای "فیلم مستقل" انتخاب می‌شوند. این جوایز از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که در ایالات متحده با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده باشند. سال گذشته "12 سال بردگی" جایزه اسپیریت بهترین فیلم بلند داستانی را برد و یک روز بعد برنده اسکار بهترین فیلم هم شد. سه سال پیش نیز این اتفاق درباره فیلم "هنرمند" افتاد.

فهرست برندگان سی‌امین دوره جوایز سالانه اسپیریت به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: بردمن"

بهترین کارگردان: ریچارد لینکلیتر، "بچگی"

بهترین بازیگر مرد: مایکل کیتن، "بردمن"

بهترین بازیگر زن: جولین مور، "همچنان آلیس"

بهترین بازیگر مرد مکمل: جی. کی. سیمونز، "ضربه شلاق"

بهترین بازیگر زن مکمل: پاتریشیا آرکت، "بچگی" بهترین فیلمنامه: دن گیلروی، "شبگرد"

بهترین فیلمبرداری: امانوئل لوبزکی، "بردمن"

بهترین تدوین: تام کراس، "ضربه شلاق"

بهترین مستند: "شهروندچهار"، لورا پویتراس

بهترین فیلم بین‌المللی: "ایدا"، پاول پاولیکوفسکی، لهستان

بهترین فیلم بلند اول داستانی: "شبخیر"، دن گیلروی بهترین فیلمنامه اول: جاستین سیمین، "سفیدپوستان عزیز"

جایزه جان کاساوتیس: " Land Ho!"، آرون کتس و مارتا استفنز

جایزه رابرت آلتمن: "فساد ذاتی"، پل تامس اندرسن

جایزه ویژه: "شکارچی روباه"، بنت میلر

ورایتی / 21 فوریه

علی افتخاری