سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "تیمبوکتو" (Timbuktu) به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو، فیلمساز موریتانیایی فاتح این دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه شد که برندگان آن جمعه شب در شاتلی تیه‌تر در پاریس معرفی شدند.

"تیمبوکتو" که یکی از نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان امسال است، جوایز هفت بخش شامل بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه غیراقتباسی، فیلمبرداری، موسیقی، تدوین و صدا را از آن خود کرد. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه 2013 در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد.

کریستن استوارت برای بازی در فیلم "سیلس ماریا" (Sils Maria) به کارگردانی اولیویه آسایاس جایزه سزار بهترین بازیگر زن مکمل را برد و اولین آمریکایی شد که در تاریخ برگزاری جوایز سزار در بخش بازیگری جایزه می‌گیرد.

استوارت پس از دریافت جایزه گفت: انگیزه آدم‌ها برای فیلم ساختن در آمریکا با انگیزه کسانی که اینجا در فرانسه فیلم می‌سازند، کاملا متفاوت است. من اینجا را ترجیح می‌دهم.

"سیلس ماریا" اولین بار در دنیا مه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد. این فیلم در شش بخش شامل بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر زن (ژولیت بینوش) نامزد دریافت جوایز سزار بود. بینوش در این فیلم نقش ماریا اندرس یک بازیگر میانسال فراموش‌شده را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد در نسخه جدید نمایشی که سال‌ها پیش او را به شهرت رساند، بازی کند، اما این بار به نقش شخصیت مسن‌تر نمایش ظاهر شود. استیوارت نقش دستیار ماریا را بازی می‌کند.

بینوش جایزه بهترین بازیگر زن را نبرد. این جایزه به اَدِل اینِل برای "عشق در نزاع اول" (Love At First Fight) فیلم محبوب جشنواره کن سال گذشته رسید. "عشق در نزاع اول" که اولین تجربه کارگردانی توماس کایلی است، جایزه سزار بهترین فیلم اول را برای او به همراه داشت. این فیلم در بخش بهترین بازیگر مرد تازه‌کار (کوین آزیس) هم پیروز شد.

"عشق در نزاع اول" در جشنواره کن سال 2013 هر سه جایزه بخش دو هفته کارگردانان شامل جایزه سینمای هنری، جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک و جایزه سینمای اروپا را دریافت کرد. اَدِل اینِل برای دریافت جایزه سزار بهترین بازیگر زن، نه تنها بینوش، بلکه رقبای قدرتمند دیگری چون ماریون کوتیار برای "دو روز، یک شب" و کاترین دونوو برای "در حیاط" را نیز پیش رو داشت. پی‌یر نینی برای بازی در فیلم "ایو سن لورن" (Yves Saint Laurent) به کارگردانی جلیل لسپر جایزه بهترین بازیگر مرد را برد.

"ایو سن لورن" یکی از دو فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره سن لورن طراح مد معروف فرانسوی است که سال گذشته میلادی در فرانسه به نمایش درآمد. فیلم دوم "سن لورن" (Saint Laurent) به کارگردانی برتران بونلو است که با نامزدی در 10 بخش پیشتاز نامزدهای این دوره جوایز سزار بود. این فیلم جایزه بهترین طراحی لباس را برد.

رضا کاتب بازیگر فیلم‌هایی چون "30 دقیقه بامداد" و "رود گمشده"، برای بازی در نقش یک انترن در بیمارستانی در پاریس در فیلم "بقراط" (Hippocrates) به کارگردانی توماس لیلتی، جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد.

درام پرفروش "خانواده بلیه" (The Belier Family) ساخته اریک لارتیگو برنده جایزه بهترین بازیگر زن تازه‌کار برای لوان امرا شد. جایزه سزار بهترین فیلمنامه اقتباسی به سریل گلی و فولکر شلوندورف برای فیلم "دیپلماسی" رسید. تی‌یری فلامان برای "دیو و دلبر" جایزه بهترین طراحی دکور را برد.

"مامان" ساخته زاویه دولان بهترین فیلم خارجی شناخته شد. "نمک زمین" به کارگردانی ویم وندرس جایزه بهترین مستند را دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم انیمیشن به "Minuscule" رسید.

شان پن بازیگر آمریکایی در این دوره جوایز سزار یک جایزه سزار افتخاری دریافت کرد. پن که با شارلیز ترون در مراسم شرکت کرده بود، از سینمای فرانسه به عنوان پناهگاهی در برابر فیلم‌های تجاری هالیوود یاد کرد و گفت: من همیشه با فیلم‌ها، کارگردان‌ها و بازیگران فرانسوی احساس قرابت کرده‌ام و این جایزه برایم بسیار ارزش دارد. آکادمی سزار سال 1976 تاسیس شد و با بیش از چهار هزار عضو شامل دست‌اندرکاران سینمای فرانسه، پس از آکادمی اسکار بزرگ‌ترین آکادمی سینمایی دنیاست.

ورایتی / 20 فوریه