سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم بیست و ششمین دوره جوایز سالانه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) یکشنبه صبح به وقت ایران در هتل "هایت ریجنسی سنچری پلازا" در لس آنجلس برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های فیلم‌های سینمایی، انیمیشن و آثار تلویزیونی معرفی شدند.

در بخش فیلم‌های سینمایی، "بردمن" تازه‌ترین ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی از شرکت فاکس سرچ‌لایت پیکچرز جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را از آن خود کرد. ایناریتو، جان لشر و جیمز دبلیو اسکاچ‌دوپول این جایزه را دریافت کردند.

"تک‌تیرانداز آمریکایی" کلینت ایستوود، "بچگی" ریچارد لینکلیتر، "شکارچی روباه" بنت همر، "دختر رفته" دیوید فینچر، "هتل بزرگ بوداپست" وس اندرسن، "بازی تقلید" مورتن تیلدوم، "شبخیز" دن گیلروی، "نظریه همه چیز" جیمز مارش و "ضربه شلاق" دامین شازل دیگر نامزدهای این بخش بودند.

"بردمن" دریاره ریگین تامسن یک بازیگر شصت و چند ساله (با بازی مایکل کیتن) است که همه او را تنها با نقش ابرقهرمانی "بردمن" می‌شناسند که سال‌ها پیش با آن به شهرت رسید. ریگین از این مسئله متنفر است و فکر می‌کند کارگردانی و بازی در نقش اصلی یک نمایش در برادوی که از روی قصه‌ای از ریموند کارور اجرا می‌شود، دنیا را قانع می‌کند که او یک بازیگر جدی است.

"بردمن"‌ اولین بار در دنیا اوت پیش در مراسم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و از ابتدای فصل جوایز سینمایی یکی از رقبای جدی بوده است. این فیلم در 9 بخش از جمله بهترین فیلم نامزد شده که در کنار "هتل بزرگ بوداپست"‌ بیشترین تعداد نامزدی یک فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار است. ایناریتو به تنهایی نامزد سه جایزه شده‌ است.


آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان فیلم "بردمن" جایزه PGA را دریافت کرد

"بردمن" در حالی با رای بیش از 6700 عضو PGA جایزه این انجمن را برد که انتظار می‌رفت "بچگی" این جایزه را از آن خود کند. "بچگی" از ابتدای فصل جوایز اسکار فیلم محبوب بسیاری از گروه‌ها بوده است.

جوایز انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا شاخصی پرقدرت برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جوایز اسکار است. از 25 برنده قبلی انجمن تهیه‌کنندگان 18 برنده، اسکار بهترین فیلم را هم برده‌‌اند. در هفت سال گذشته برنده‌های PGA و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی - "پیرمردها کشوری ندارند"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "قفسه درد"، "گفتار پادشاه"، "هنرمند"، "آرگو" و "12 سال بردگی" - یکی بوده‌اند.

آخرین باری که انتخاب انجمن تهیه‌کنندگان و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی متفاوت بود سال 2006 بود. در آن سال این انجمن "لیتل میس سانشاین" را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد، اما آکادمی اسکار بهترین فیلم را به "مردگان" داد.

شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی که تقریبا تمام آن‌ها عضو انجمن تهیه‌کنندگان هستند، حدود هشت درصد از کل اعضای رای‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

وقتی آکادمی تعداد نامزدهای اسکار بهترین فیلم را به 10 نامزد افزایش داد، PGA نیز همین کار را کرد. PGA همچنین از سیستم رای‌گیری آکادمی برای جوایز اسکار استفاده می‌کند.

سال گذشته تهیه‌کنندگان آمریکایی برای اولین بار در تاریخ 25 ساله جوایز خود جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را به طور مشترک به دو فیلم "جاذبه" و "12 سال بردگی" اعطاء کردند.

انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا امسال جایزه بهترین فیلم انیمیشن را "فیلم لگو" اعطاء کرد. این در حالی است که 9 روز پیش این فیلم نتوانست در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد اسکار شود. "قهرمان بزرگ 6"، "کتاب زندگی"، "ترو‌ل‌های جعبه‌ای" و "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2" دیگر نامزدهای جایزه بهترین فیلم انیمیشن بودند.

جایزه بخش فیلم‌های مستند به "خود زندگی" (Life Itself) به کارگردانی استیو جیمز رسید که فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره راجر ابرت منتقد فقید سینما است. "شاهزاده سبز"، "تاجران تردید"، "Particle Fever" و "Virunga" دیگر نامزدهای بخش این بخش بودند. "خود زندگی" نیز در این دوره جوایز اسکار نتوانست در بخش مستند بلند نامزد شود.

در بخش آثار تلویزیونی، فصل آخر سریال "بریکینگ بد" تولید شبکه ای‌بی‌سی برنده جایزه نورمن فلتن بهترین سریال درام شد. "بریکینگ بد" برای دریافت این جایزه سریال‌های "دانتن ابی"، "بازی تاج و تخت"، "خانه پوشالی" و "کارآگاه واقعی" را از پیش رو برداشت.

"نارنجی، سیاه جدید است" تولید شبکه نت‌فلیکس نیز جایزه دنی تامس بهترین سریال کمدی را از آن خود کرد. "خانواده مدرن"، "The Big Bang Theory"، "لویی" و "Veep" رقبای "نارنجی، سیاه جدید است" در این بخش بودند.

"فارگو" تولید شبکه اف‌ایکس جایزه دیوید ال. وولپر را از آن خود کرد. "داستان وحشت آمریکایی" تولید شبکه اف‌ایکس، "قلب طبیعی" تولید اچ‌بی‌او، "روزولت: یک تاریخ شخصی" تولید پی‌بی‌اس و "شرلوک" تولید پی‌بی‌اس دیگر نامزدهای این بخش بودند.

ورایتی / 25 ژانویه

علی افتخاری