سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال برای دومین بار در تقریبا دو دهه اخیر تمام 20 نامزد جوایز اسکار بازیگری سفیدپوست هستند. در دو بخش بهترین فیلمنامه نیز تمام نامزدها مردان سفیدپوست هستند و حتی یک زن نیز در هیچ یک از این دو بخش نامزد نشده است. این مسئله واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است. شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جمعه شب یک روز پس از اعلام نامزدهای هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار، درباره ترکیب نامزدها صحبت کرد و به انتقادها پاسخ داد.

او گفت هرچند به نامزدهای این دوره افتخار می‌کند، اما سفیدپوست بودن تمام نامزدهای بازیگری او را ترغیب می‌کند که در رده‌های آکادمی به دنبال تنوع بیشتر باشد.

آیزاکس اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار و سومین زنی است که در تاریخ جوایز اسکار ریاست آکادمی را به عهده گرفته است.

او گفت: آکادمی خود را متعهد می‌داند که به دنبال تنوع بیشتر صداها و نظرها باشد و در دو سال گذشته توجه به زنان و هنرمندان رنگین‌پوست در مرکز توجه بوده است.

سال گذشته جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل به لوپیتا نیونگ‌اُ بازیگر آفریقایی‌تبار فیلم "12 سال بردگی" اعطاء شد و چوئیتل اجیوفور دیگر بازیگر رنگین‌پوست نیز در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد بود.

در میان بازیگران رنگین‌پوست که امسال شانس زیادی برای نامزدی داشتند می‌توان به دیوید اویلوو اشاره کرد که در فیلم "سلما" نقش مارتین لوتر کینگ جونیر را بازی کرده است. در سال 2011 نیز 20 نامزد بخش بازیگری همه سفیدپوست بودند. پیش از آن در سال 1998 چنین اتفاقی افتاده بود.

سفیدپوست بودن تمام رقبای اسکار بازیگری زمانی اتفاق افتاده است که هالیوود به خاطر اینکه به اندازه کافی در فیلمسازی تنوع را رعایت نمی‌کند، با انتقادهایی روبرو است. یک ماه پیش ایمی پاسکال یکی از روسای شرکت سونی پیکچرز و اسکات رادین تهیه‌کننده، به خاطر ایمیل‌های فاش شده خودشان که حاوی مطالبی نژادپرستانه بود، عذرخواهی کردند.

هرچند آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اطلاعات مربوط به اعضای خود را منتشر نمی‌کند، اما لس آنجلس تایمز در سال 2012 گزارش داد از حدود شش هزار عضو آکادمی، 94 درصد سفیدپوست، 77 درصد مرد و 86 درصد 50 سال به بالا هستند. در همین حال، جرج لوکاس خالق سری فیلم‌های "جنگ‌های ستاره‌ای" با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه سی‌بی‌اس از اینکه امسال تمام نامزدهای بخش بازیگری جوایز اسکار سفیدپوست هستند انتقاد کرد و گفت: این یک کمپین سیاسی است و به هیچ عنوان ربطی به تلاش هنری ندارد. او خطاب به اعضای آکادمی گفت: چرا ما کسانی را انتخاب می‌کنیم که نگاهشان متوجه بااستعدادترین، بهترین و باهوش‌ترین آدم‌های این کشور نیست... فکر می‌کنم این به همه لطمه می‌زند. لوکاس که برای تبلیغ انیمیشن جدید خود "جادوی عجیب" در برنامه صبحگاهی سی‌بی‌اس شرکت کرده بود، گفت او به خاطر جنجال‌های همیشگی آکادمی عضو آن نیست.