سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره برلین روز چهارشنبه اسامی هشت فیلم دیگر بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره را اعلام کردند که 5 تا 15 فوریه 2015 (16 تا 26 بهمن) برگزار می‌شود.

"ملکه صحرا" به کارگردانی ورنر هرتسوگ کارگردان آلمانی یکی از فیلم‌هایی است که بخت دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای جشنواره را دارند. نیکول کیدمن، جیمز فرانکو، دامین لوییس و رابرت پتینسن در تازه‌ترین ساخته هرتسوگ بازی می‌کنند که اولین بار در دنیا در برلیناله روی پرده می‌رود.

"ملکه صحرا" داستان زندگی گرترود بل، کاوشگر، نویسنده، باستان‌شناس و مشاور سیاسی است که در جنگ جهانی اول با اداره اطلاعات بریتانیا کار می‌کرد. نقش بل را کیدمن بازی کرده است. این زن بریتانیایی به خاطر تاثیری که در خاورمیانه گذاشت و بخصوص نقش‌اش در تاسیس کشورهای نوبنیاد مانند عراق و اردن به نسخه زنانه لورنس عربستان معروف است. او یکی از دوستان صمیمی لورنس هم بود. "تاکسی" تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی کارگردان ایرانی یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل است که اولین بار در دنیا در جشنواره برلین روی پرده می‌رود. پناهی در 2006 با فیلم "آفساید" جایزه بزرگ داوران جشنواره برلین را برد و سال 2013 نیز با فیلم "پرده" در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره حضور داشت.

بیل کاندون کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی فیلم بریتانیایی "آقای هلمز" با بازی ایان مکلن و لورا لینی را به برلیناله می‌آورد. او کارگردان فیلم‌هایی چون "خدایان و هیولاها"، "کینزی"، "ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: سپیده‌دم - قسمت 1 و 2" و "رکن پنجم" است. "آقای هلمز" در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

"Body" به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا از لهستان، "پدر بزرگ، پدر کوچک و داستان‌های دیگر" ساخته دی فان دانگ تولید مشترک ویتنام، فرانسه، آلمان و هلند، "خاطرات یک مستخدمه" به کارگردانی بنوا ژاکو تولید مشترک فرانسه و بلژیک با بازی لیا سیدو، فیلم آلمانی "ویکتوریا" ساخته سباستین شیپر و "با گلوله رفته" به کارگردانی ون جیانگ تولید مشترک چین، آمریکا و هنگ کنگ دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هستند. در میان این فیلم‌ها، "با گلوله رفته" برای اولین بار در سطح بین‌المللی و باقی برای اولین در دنیا در برلیناله نمایش داده می‌شوند.

برلیناله پیش از این اسامی هشت فیلم بخش مسابقه بین‌الملل شصت و پنجمین دوره جشنواره را اعلام کرده است و اسامی باقی فیلم‌های این بخش هفته آینده اعلام می‌شود.

فیلم آمریکایی "شوالیه جام به دست" به کارگردانی ترنس مالیک، "همان طور که در خواب می‌دیدیم" ساخته آندراس درسن تولید مشترک آلمان و فرانسه، "ایزنشتاین در گواناخواتو" به کارگردانی پیتر گرین‌اوی کارگردان بریتانیایی تولید مشترک هلند، مکزیک، بلژیک و فنلاند، "Under Electric Clouds" ساخته الکسی جرمن کارگردان روس تولید مشترک روسیه، اکراین و لهستان، فیلم بریتانیایی "45 سال" به کارگردانی اندرو های با بازی شارلوت رمپلینگ و تام کورتنی، "Ixcanul Volcano" اولین فیلم بلند داستانی هایرو بوستامانته تولید مشترک گواتمالا و فرانسه و فیلم زنده/انیمیشن "سیندرلا" به کارگردانی کنت برانا دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هستند که اسامی آن‌ها قبلا اعلام شده است. "سیندرلا" در بخش خارج مسابقه نمایش داده می‌شود.

"هیچکس شب را نمی‌خواهد" به کارگردانی ایزابل کوشِت کارگردان اسپانیایی تولید مشترک اسپانیا، فرانسه و بلغارستان فیلم افتتاحیه جشنواره برلین 2015 است و در بخش مسابقه بین‌الملل نیز حضور دارد. دارن آرونوفسکی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را به عهده دارد.

در این دوره جشنواره ویم وندرس فیلمساز آلمانی و خالق فیلم‌های "پاریس، تگزاس"، "بال‌های اشتیاق"، "چنان دور، چنین نزدیک!" و "تا پایان جهان"، جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد.

اسکرین دیلی / 14 ژانویه

علی افتخاری