سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک پنجشنبه عصر به وقت ایران در شهرداری بریسبین در استرالیا برگزار شد.

هیئت داوران بخش بین‌الملل به ریاست اصغر فرهادی کارگردان ایرانی، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را به فیلم روسی "لویاتان" به کارگردانی آندری زویاگینتسف اعطا کرد. این فیلم ماه مه پیش در جشنواره کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. چهارمین فیلم بلند داستانی زویاگینتسف درباره فساد در حکومت روسیه است.

"عصبانی نیستم!" به کارگردانی رضا درمیشیان از ایران، "خواب زمستانی" ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک، "Memories on Stone" به کارگردانی شوکت امین کرکی تولید مشترک عراق، کردستان و آلمان و "مالکان" از قزاقستان، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه بزرگ داوران به طور مشترک به فیلم‌های "قصه‌ها" به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد از ایران و "پیام کور" ساخته یه لو تولید مشترک چین و فرانسه رسید. "قصه‌ها" سپتامبر پیش نیز در جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

نوری بیلگه جیلان کارگردان ترک برای "خواب زمستانی" برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. این فیلم ماه مه پیش جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد و نماینده ترکیه در اسکار است.

رخشان بنی‌اعتماد برای "قصه‌ها"، آندری زویاگینتسف برای "لویاتان"، رولف دی هیر برای "سرزمین چارلی" و ایم کوان-تائک برای "Hwajang" از کره جنوبی، دیگر نامزدهای بخش بهترین کارگردانی بودند.

در بخش بهترین فیلمنامه، "ملبورن" به کارگردانی نیما جاویدی از ایران جایزه گرفت. مانی حقیقی، پیمان معادی، نگار جواهریان و... در این فیلم بازی می‌کنند که پیش از این در جشنواره‌های سینمایی مختلف از جمله ونیز، مونیخ، توکیو، استکهلم و قاهره حضور داشته و جوایزی نیز دریافت کرده است.


نیما جاویدی برای "ملبورن" برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد

لو ژونگ بازیگر کهنه‌کار چینی برای فیلم "فراموشی سرخ" به کارگردانی وانگ زیاوشوای جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. در این بخش مریلا زارعی برای فیلم "شیار 143" از ایران تقدیر شد.

در بخش بهترین بازیگر مرد، کلیف کرتیس برای بازی در فیلم نیوزیلندی "اسب سیاه" برنده شد. داوران در این بخش از دیوید گالپیلی بازیگر فیلم استرالیایی "سرزمین چارلی" تقدیر کردند. نوید محمدزاده برای "عصبانی نیستم" در این بخش نامزد بود.

جایزه بهترین فیلم بلند کودکان به "سیواس" ساخته کان مژده‌چی تولید مشترک ترکیه و آلمان رسید. داستان فیلم در دهکده‌ای دورافتاده در شرق آناتولی روی می‌دهد و درباره دوستی پسربچه‌ای 11 ساله به نام اصلان با سگی به نام سیواس است. "سیواس" سپتامبر پیش در جشنواره فیلم ونیز جایزه ویژه هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را دریافت کرد.

جایزه بهترین دستاورد فیلمبرداری به دونگ جینسونگ برای فیلم "زغال سیاه، یخ نازک" تولید چین و هنگ کنگ اعطاء شد. این فیلم به کارگردانی دیائو یینان سال گذشته برنده جایزه خرس طلای بهترین فیلم شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین شد و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد (برای لیائو فن) را هم گرفت.

شوکت امین کرکی مهمت آکتاش تهیه‌کننده فیلم "Memories on Stone" جایزه یونسکو را دریافت کردند.

جایزه دستاورد چشمگیر فیاپف به امیل شرمن تهیه‌کننده استرالیایی اعطاء شد. او سال 2011 در مقام یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "گفتار پادشاه" برنده اسکار شد.

رضا درمیشیان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده برای "عصبانی نیستم!" جایزه تحول نتپک آکادمی APSA را دریافت کرد. این جایزه 10 هزار دلاری برای تقدیر از استعدادهای در حال ظهور در نظر گرفته شده است و با حمایت مدرسه فیلم گریفیث به فیلمسازان اول یا دوم اعطاء می‌شود‌.

در مجموع 36 فیلم از 21 کشور منطقه آسیا پاسیفیک برای دریافت جوایز این دوره رقابت کردند.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) سال 2007 تاسیس شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تاسیس شد و اکنون حدود 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند.

این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است. سینمای ایران از اولین دوره تاسیس جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک تاکنون حضوری پررنگ در این جوایز داشته است.

اسامی برندگان هشتمین دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "لویاتان" به کارگردانی آندری زویاگینتسف (روسیه)

جایزه بزرگ داوران: "قصه‌ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد (ایران) و "پیام کور" به کارگردانی یه لو (چین و فرانسه)

بهترین دستاورد کارگردانی: نوری بیلگه جیلان برای "خواب زمستانی" (ترکیه)

بهترین بازیگر مرد: کلیف گرتیس برای "اسب سیاه" (نیوزیلند)
تقدیر: دیوید گالپیلی برای "سرزمین چارلی" (استرالیا)

بهترین بازیگر زن: لو ژونگ برای "فراموشی سرخ" (چین)
تقدیر: مریلا زارعی برای "شیار 143" (ایران)

بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی برای "ملبورن" (ایران)

بهترین دستاورد فیلمبرداری: دونگ جینسونگ برای "زغال سیاه، یخ نازک" (چین و هنگ کنگ)

بهترین فیلم بلند کودکان: "سیواس"، کان مژده‌چی (ترکیه و آلمان)

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "قصه پرنسس کاگویا" به تهیه‌کنندگی یوشیاکی نیشیمورا (ژاپن)

بهترین مستند بلند: "1001 سیب" به کارگردانی طاها کریمی (عراق)

علی افتخاری