سرویس سینمایی هنرآنلاین: جامعه نشر حقیقت تاریخی، فیلم زندگی‌نامه‌ای "نشکسته" (Unbroken) ساخته آنجلینا جولی را "نژادپرستانه" نامیده است.

این گروه ملی‌گرا می‌گوید تصویری که فیلم از نگهبانان ژاپنی و رفتار خیلی بد آن‌ها با اسرای جنگی آمریکایی نشان می‌دهد، کاملا "گمراه‌کننده" است. گروه همچنین با قرار دادن یک تومار در وبسایت Change.org، خواستار ممنوعیت نمایش "نشکسته" در ژاپن به خاطر تحریف حقایق تاریخی شده است. تاکنون بیش از 8 هزار نفر این تومار را امضاء کرده‌اند.

"نشکسته" بر مبنای داستان زندگی لوییس زامپرینی، عضو تیم دو و میدانی ایالات متحده در مسابقات المپیک سال 1936 و ستوان دوم نیروی هوایی ارتش این کشور ساخته شده است. فیلمنامه از روی کتاب "نشکسته: داستانی از دوران جنگ جهانی دوم درباره بقاء، انعطاف‌پذیری و رستگاری" اثر لورا هیلنبرند نوشته شده است. این کتاب سال 2010 منتشر شد و 14 هفته در نیویورک تایمز در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها بود.

زامپرینی از سانحه سقوط یک بمب‌افکن بی-24 جان سالم به در برد و 47 روز را روی یک کَلَک گذراند. او در این مدت از حمله کوسه‌ها، حملات هوایی و گرسنگی نجات پیدا کرد، اما در نهایت در نزدیکی جزایر مارشال به دست ژاپنی‌ها افتاد و به یک اردوگاه اسرای جنگی فرستاده شد. زامپرینی بین ژوئیه 1943 تا پایان جنگ جهانی دوم در اوت 1945، اسیر ژاپنی‌ها بود و در این مدت به دفعات مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفت.

نقش زامپرینی در "نشکسته" را جک اوکانل بازی می‌کند. زامپرینی ژوئیه پیش در 97 سالگی درگذشت.

کتاب و فیلم می‌گویند که زامپرینی چطور توسط ماتساهیرو واتانه معروف به "پرنده"، نگهبان زندان شکنجه می‌‌شد، کسی که بعدها نامش در فهرست ژنرال داگلاس مک‌آرتور از 40 جنایتکار ژاپنی قرار گرفت. واتانابه یک بار زامپرینی ضعیف و گرسنه را وادار کرد 37 دقیقه یک تکه چوب سنگین را بالای سرش بگیرد و بعد با مشت به شکم او کوبید. کتاب در عین حال این ژاپنی‌ را متهم کرده است که اسرای جنگی را وادار به آدمخوری کرده و از آن‌ها برای انجام آزمایش‌های پزشکی مرگبار استفاده می‌کرد.

هیرومیچی موتکی دبیرکل گروه ملی‌گرای "جامعه نشر حقیقت تاریخی" به تلگراف گفت این اتهامات کاملا "ساختگی" است.

او گفت: وقتی چیزهایی که او گفته است قابل تایید نیست، پس هر کس می‌تواند چنین ادعاهایی کند. این فیلم قابل قبول نیست و غیراخلاقی است.

از "نشکسته" ابتدا به عنوان یکی از رقبای فصل جوایز سینمایی یاد می‌شد، اما منتقدان چندان از فیلم جدید جولی استقبال نکرده‌اند.

دونال گلیسن، گارت هدلوند، فین ویتراک و جی کورتنی از دیگر بازیگران این فیلم هستند که کریسمس اکران می‌شود.

استودیو یونیورسال ژانویه 2011 حقوق ساخت "نشکسته" را خرید و ابتدا قرار بود فرانسیس لارنس آن را کارگردانی کند. جولی دسامبر همان سال به عنوان کارگردان این پروژه انتخاب شد. «نشکسته» پس از "در سرزمین خون و عسل" در 2010 دومین تجربه کارگردانی اوست.

گاردین / 9 دسامبر

علی افتخاری