سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی نامزدهای این دوره جوایز فیلم اروپا شنبه عصر در جشنواره فیلم سویل در اسپانیا اعلام شد.

فیلم "خواب زمستانی" برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن از ترکیه و فیلم روسی "لویاتان" برنده جایزه بهترین فیلمنامه در بخش بهترین فیلم این دوره جوایز فیلم اروپا رقابت می‌کنند، بخشی که یک معیار خوب برای پیش‌بینی برنده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان است.

رقیب سرسخت هر دو فیلم فیلم لهستانی "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی است که در جشنواره تورنتو برنده جایزه فیپرشی شد و با نامزدی در پنج بخش پیشتاز نامزدهای بیست و هفتمین دوره جوایز فیلم اروپا است.

این فیلم در بخش‌های فیلم اروپا، کارگردان اروپا و فیلمنامه‌نویس اروپا (پاولیکوفسکی و ربکا لنکیه‌ویچ) نامزد دریافت جایزه است و دو بازیگر فیلم آگاتا تره‌بوکوفسکا و آگاتا کولشا نیز در بخش بهترین بازیگر زن نامزد شده‌اند. "ایدا" داستان یک راهبه جوان است که در لهستان دهه 1960 با گذشته خانواده خود رودررو می‌شود.

"لویاتان" به کارگردانی آندری زویاگینتسف در چهار بخش شانس دریافت جایزه است. این فیلم بجز بخش بهترین فیلم در بخش‌های کارگردان اروپا، بازیگر مرد اروپا (الکسی سره‌بریاکوف) و فیلمنامه‌نویس اروپا (اولگ نگین و زویاگینتسف) نامزد است. "لویاتان" فیلمی درباره فساد در حکومت روسیه است.

"خواب زمستانی" ساخته نوری بیلگه جیلان نیز بجز بخش بهترین فیلم در بخش‌های کارگردان اروپا، فیلمنامه‌نویس اروپا (ابرو جیلان و نوری بیلگه جیلان) نامزد دریافت جوایز فیلم اروپاست. داستان فیلم در دهکده‌ای دورافتاده در آناتولی روی می‌دهد و از بحث‌های طولانی اهالی ده درباره مسائلی مانند گناه و وجدان تشکیل شده است.

فیلم سوئدی "فورس ماژور" به کارگردانی روبن اوستلوند و "نیمفومینیاک: نسخه کارگردان - جلد 1 و 2" به کارگردانی لارس فون تریر دیگر نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا 2014 هستند. دو برنده آخر جایزه بهترین فیلم اروپا - "عشق" و "زیبایی بزرگ" - در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند. امسال در این بخش، "لویاتان" نماینده روسیه، "ایدا" نماینده لهستان، "خواب زمستانی" نماینده ترکیه و "فورس ماژور" نماینده سوئد در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هستند.

"فورس ماژور" بجز بخش بهترین فیلم در بخش کارگردان اروپا نیز نامزد است. این فیلم یک درام خانوادگی درباره خانواده‌ای است که هنگام گذراندن تعطیلات در اقامتگاهی در پیست اسکی با بحران روبرو می‌شوند.

بجز پاولیکوفسکی، زویاگینتسف، جیلان و اوستلوند دیگر نامزدهای کارگردان اروپا، استفن نایت برای "لاک" و پائولو ویرزی برای "سرمایه انسانی" هستند. "سرمایه انسانی" نماینده ایتالیا در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان است.

در بخش بازیگر زن اروپا، ماریون کوتیار برای "دو روز، یک شب" به کارگردانی لوک و ژان پی‌‌یر داردن بخت زیادی برای دریافت جایزه دارد. بازی او در این فیلم که نماینده بلژیک در بخش فیلم خارجی‌زبان است، با تحسین منتقدان روبرو شده است. "دو روز، یک شب" به شکلی عجیب از نامزدی در بخش‌های فیلم و کارگردان جا ماند، اما در بخش فیلمنامه‌نویس اروپا نامزد است.

ماریان آلوارس برای "زخمی"، والریا برونی تدسکی برای "سرمایه انسانی" و شارلوت گنزبورگ برای "نیمفومینیاک: نسخه کارگردان - جلد 1 و 2" در کنار تره‌بوکوفسکا و کولشا دیگر نامزدهای بخش بازیگر زن اروپا هستند.

برندان گلیسن برای "Calvary"، تام هاردی برای "لاک"، استلان اسکاشگورد برای "نیمفومینیاک: نسخه کارگردان - جلد 1 و 2"، تیموتی اسپال برای "آقای ترنر" به همراه سره‌بریاکوف نامزدهای جایزه بازیگر مرد اروپا هستند. آنیس واردا کارگردان موج نوی سینمای فرانسه جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا را دریافت می‌کند. استیو مکویین ("شرم" و "12 سال بردگی") نیز جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را دریافت خواهد کرد. بیست و هفتمین دوره جوایز فیلم اروپا شوند 13 دسامبر (22 آذر) در ریگا پایتخت لتونی برگزار می‌شود. آکادمی اروپا بانی جوایز فیلم اروپا حدود 3000 عضو دارد.

ورایتی / 8 نوامبر

علی افتخاری