سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی سه‌شنبه شب اسامی 20 فیلم بلند انیمیشن را که برای رقابت در اسکار این بخش ارائه شده‌اند، اعلام کرد.

این فیلم‌ها عبارتند از "قهرمان بزرگ 6"، "کتاب زندگی"، "ترو‌ل‌های جعبه‌ای"، "Cheatin"، "جزیره جووانی"، "هنری و من"، "قهرمان شهر رنگی"، "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2"، "جک و قلب ساعت کوکو"، "افسانه‌های آز: بازگشت دوروتی"، "فیلم لگو"، "مینسکیول-دره مورچه‌های گمشده"، "آقای پیبادی و شرمن"، "پنگوئن‌های ماداگاسکار"، "پری دزد دریایی"، "هواپیماها: آتش و نجات"، "ریو 2"، "سنگ‌ها در جیب‌هایم"، "آوای دریا" و "قصه پرنسس کاگویا". فیلم‌های ارائه‌شده باید به لحاظ قوانین آکادمی درمورد اکران، واجد شرایط باشند و باید از سوی کمیته اجرایی شاخه فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشن آکادمی تایید شوند. این شاخه سال گذشته 366 عضو رای‌دهنده داشت.

آکادمی اعلام کرد تعدادی از فیلم‌های ارائه‌شده هنوز در لس آنجلس روی پرده نرفته‌اند.

برابر با قوانین، اگر 16 فیلم یا بیشتر برای حضور در بخش اسکار فیلم بلند انیمیشن واجد شرایط شناخته شوند، آکادمی می‌تواند در نهایت پنج فیلم را نامزد اسکار کند. از سال 2001 که بخش اسکار فیلم بلند انیمیشن راه‌اندازی شد، در پنج مورد - 2002‌، 2009، 2012، 2013 و 2014 - تعداد نامزدهای نهایی بخش فیلم بلند انیمیشن، پنج فیلم بوده است. اگر تعداد فیلم‌های واجد شرایط کمتر از 15 باشد، تعداد نامزدهای این بخش کمتر خواهد بود و اگر تعداد فیلم‌ها کمتر از هفت باشد، در آن سال بخش اسکار بهترین فیلم بلند حذف خواهد شد.

برابر با یکی از قوانین "بیشتر شخصیت‌های اصلی باید انیمیشن باشند و استفاده از انیمیشن نباید کمتر از 75 درصد مدت زمان فیلم باشد." طبق یکی دیگر از قوانین، "موشن کپچر" به تنهایی یک تکنیک انیمیشن نیست و فیلم‌های انیمیشن باید فریم به فریم خلق شود.

اسامی نامزدهای نهایی فیلم بلند انیمیشن 15 ژانویه 2015 (25 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

تعداد فیلم‌های ارائه‌شده برای رقابت در بخش فیلم بلند انیمیشن هر سال بیشتر می‌شود، برای اینکه کشورهای دیگر به اهمیت این بخش پی برده‌اند که در مقایسه با بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان فیلم‌های کمتری در آن رقابت می‌کنند. فرانسه، ایرلند، ژاپن، بریتانیا و لتونی کشورهایی هستند که در بخش انیمیشن نماینده دارند.

"سنگ‌ها در جیب‌هایم" از لتونی یکی از فیلم‌های ارائه‌شده است و به نمایندگی از لتونی در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان نیز حضور دارد. فیلم‌های واجد شرایط می‌توانند در دیگر بخش‌های اسکار شامل بهترین فیلم، فیلمنامه و... رقابت کنند.

در میان فیلم‌های ارائه شده سه فیلم "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2"، "ریو 2" و "فیلم لگو" در مجموع امسال حدود 1.5 میلیارد دلار در دنیا فروش داشتند.

"قهرمان بزرگ 6" تولید شرکت دیزنی از جمعه این هفته اکران می‌شود و شرکت فاکس به موفقیت "پنگوئن‌های ماداگاسکار" امید زیادی دارد که 24 نوامبر روی پرده سینماها می‌رود. هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه 22 فوریه 2015 (صبح دوشنبه 4 اسفند) در دالبی تیه‌تر برگزار می‌شود. سال گذشته "یخ‌زده" تولید شرکت دیزنی جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را برد.

ورایتی / 4 نوامبر

علی افتخاری