سرویس سینمایی هنرآنلاین: بوگوسلاوا مارکینکووسکا سخنگوی دادیاران دادستانی کراکوف اعلام کرد رومن پولانسکی به درخواست مقامات قضایی ایالات متحده درمورد اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در سال 1977 بازجویی شد.

مارکینکووسکا گفت پولانسکی بازداشت نشده، اما برای تحقیقات بیشتر در دسترس خواهد بود.

ماتیوش مارتینیوک سخنگوی دادستانی نیز گفت مقامات قضایی آمریکا خواستار بازداشت پولانسکی هستند و دادیاران لهستانی انتظار دارند به زودی درخواست استرداد او صادر شود.

پیش از این، رافال تراسکووسکی معاون وزیر امور خارجه لهستان به طور تلویحی گفت درصورت صدور درخواست استرداد پولانسکی به آمریکا، کشورش تمایلی به انجام این کار نخواهد داشت.

پولانسکی با حکم اینترپل اجازه سفر به 188 کشور را ندارد، اما آزادانه بین سوییس، فرانسه و لهستان سفر می‌کند. او که یهودی‌تبار است برای شرکت در مراسم افتتاح یک موزه یادبود در ورشو که به 1000 سال تاریخ زندگی یهودیان لهستان اختصاص دارد، به این کشور سفر کرده است. او بعدا به کراکوف در جنوب لهستان رفت. این شهری است که او در آغاز جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد.

پولانسکی 81 ساله در پاریس زندگی می‌کند و تابعیت فرانسوی دارد. اولین بار نیست که او با چنین مشکلی روبرو می‌شود.

پولانسکی سال 2009 در حالی که قرار بود جایزه افتخاری جشنواره فیلم زوریخ در سوییس را دریافت کند، به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده در فرودگاه این شهر بازداشت شد تا پس از استرداد به آمریکا محاکمه شود. کارگردان فیلم‌های "بچه رزماری" و "محله چینی‌ها" پس از بازداشت حدود دو ماه را در زندان گذراند و سپس بیش از شش ماه در کلبه شیک خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد در حبس خانگی بود تا مقامات سوییس درمورد استرداد او به آمریکا تصمیم بگیرند. پولانسکی در نهایت به دنبال مخالفت دولت سوییس با استرداد او آزاد شد.

او در 1977 در آمریکا مجرم شناخته شد و به مدت 42 روز در زندان تحت آزمایش‌های روانی قرار گرفت، اما پیش از کامل شدن پرونده از این کشور گریخت برای اینکه فکر می‌کرد قاضی دادگاه او را نهایت تا 50 سال به زندان محکوم می‌کند. پولانسکی دیگر هیچگاه به لس آنجلس بازنگشت، شهری که که شارون تیت همسر باردارش سال 1969 به دست پیروان چارلز مانسن به قتل رسید. پولانسکی سال 1933 در پاریس در خانواده‌ای لهستانی-یهودی به دنیا آمد. مادر او حدود یک دهه بعد در اردوگاه آشوئیتس کشته شد.

"چاقو در آب" اولین فیلم بلند پولانسکی برنده جوایزی از جشنواره‌های مختلف شد، اما فیلمی که باعث بیشتر شدن شهرت او شد "تنفر" با بازی کاترین دونوو بود. پولانسکی سال 1965 با این فیلم برنده جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره برلین شد و سال 1966 هم با "بن‌بست" جایزه خرس طلای این جشنواره را برد. او در آمریکا با تریلر ترسناک "بچه رزماری" (1968) و تریلر با موضوع فساد "محله چینی‌ها" (1974) به شهرت رسید و برای هر دو فیلم نامزد اسکار شد. پولانسکی برای فیلم "تس" هم نامزد اسکار بوده است.

او سال 2002 برای کارگردانی "پیانیست" برنده اولین و تنها جایزه اسکار خود شد، اما هریسن فورد بجای او جایزه را گرفت. پولانسکی همسر امانوئل سینیه بازیگر فرانسوی است و از او دو فرزند دارد. سینیه در آخرین فیلم پولانسکی "ونوس در پوست خز" بازی کرده است که سال گذشته در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن حضور داشت.

اسوشیتدپرس / 30 اکتبر