سرویس سینمایی هنرآنلاین: آنجلینا جولی که نماینده ویژه سازمان ملل است لقب "دیم" را به خاطر تلاش خود برای مبارزه با خشونت جنسی در مناطق جنگی دریافت کرد. لقب "دِیم" (Dame) نسخه زنانه لقب "سِر" (Sir) است.

جولی 39 ساله در چند سال اخیر به خاطر فعالیت‌های انسان ‌دوستانه در شورای روابط خارجی و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان مورد توجه بوده است.

جولی ماه ژوئن یکی از برگزارکنندگان یک نشست بین‌المللی با موضوع خشونت جنسی در لندن بود که به میزبانی دولت بریتانیا با حضور نمایندگانی از بیش از 100 کشور برگزار شد. خبر اعطای لقب "دیم" به جولی همان زمان اعلام شد.

از آنجا که جولی، بریتانیایی و شهروند کشورهای مشترک‌المنافع نیست نمی‌توان لقب "دیم" را اول نام او آورد. استیون اسپیلبرگ کارگردان، بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت و رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین آمریکا، از جمله آمریکایی‌هایی هستند که پیش از این از سوی الیزابت دوم تقدیر شده‌اند. جولی یکی از صدها نفری است که هر سال در سالروز تولد ملکه بریتانیا به خاطر خدماتشان به اجتماع در فهرست تقدیرشده‌ها قرار می‌گیرند. اسامی افراد تقدیر‌شده هر سال دو بار - شب سال نو و سالروز تولد او در ماه ژوئن - منتشر می‌شود. این افراد به پیشنهاد دولت و مردم انتخاب می‌شوند. جولی دو سال پیش نیز در پنجمین دوره جوایز سالانه هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، جایزه انساندوستانه جین هرشولت را دریافت کرد.

او تابستان امسال در مقام بازیگر فیلم پرفروش "مالفیسنت" تولید شرکت والت دیزنی پیکچرز را روی پرده سینماها داشت.

جولی در مقام کارگردان فیلم "نشکسته" را در مرحله پس از تولید دارد که آن را از روی داستان واقعی لویی زامپرینی ستاره المپیک و زندانی ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم ساخته است. این فیلم روز کریسمس اکران می‌شود. "نشکسته" پس از "در سرزمین خون و عسل" در 2010 دومین تجربه کارگردانی جولی است.

جولی این روزها فیلم "کنار دریا" را برای شرکت یونیورسال کارگردانی می‌کند و قرار است فیلم زندگی‌نامه‌ای "آفریقا" را نیز کارگردانی کند.

سی ان‌ان / 10 اکتبر