سرویس سینمایی هنرآنلاین: کمیته انتخاب نماینده بلژیک در اسکار متشکل از شش چهره فعال سینمای بلژیک روز جمعه بار دیگر فیلمی از برادران داردن را برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برنده اسکار در "دو روز، یک شب" (Two Days, One Night) نقش مادری را بازی می‌کند که چیزی نمانده شغل خود را از دست بدهد. او در تعطیلات آخر هفته سراغ تک‌تک همکاران خود در کارخانه می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد از پاداش خود بگذرند تا او کارش را از دست ندهد.

"دو روز، یک شب" اولین بار ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و با استقبال منتقدان روبرو شد. این فیلم در هر دو جشنواره تلوراید و تورنتو نیز به نمایش درآمد و در جشنواره‌های نیویورک و موسسه فیلم آمریکا نیز نمایش داده می‌شود.

شرکت "آی‌اف‌سی فیلمز" حق پخش "دو روز، یک شب" در آمریکا را در اختیار دارد و این فیلم را از 24 دسامبر در سینماهای این کشور اکران می‌کند. حق پخش این فیلم به 60 منطقه از سوئد گرفته تا نیوزیلند، ژاپن و ... فروخته شده و یکی از 50 فیلمی است که بخت دریافت جوایز فیلم اروپا شامل جایزه فیلم منتخب تماشاگران را دارد.

گروهی اعتقاد دارند "دو روز، یک شب" جدا از بخش فیلم خارجی‌زبان در بخش بهترین بازیگر زن برای کوتیار نیز شانس نامزدی دارد. ستاره فرانسوی سال 2008 برای بازی در نقش ادیت پیاف در فیلم "زندگی به رنگ صورتی" برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد.

بلژیک پیش از این هم فیلم‌های برادران دارن را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرده‌اند، اما آن‌ها با وجود اینکه برای "رزتا" (1999) و "کودک" (2005) دو بار برنده نخل طلای کن شده‌اند، هنوز نامزد اسکار نشده‌اند. برادران داردن همچنین برای "سکوت لورنا" جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره کن گرفتند و برای "پسری با دوچرخه" جایزه بزرگ هیئت داوران این جشنواره را به خانه بردند.


"قمارباز"

روز جمعه همچنین "قمارباز" (The Gambler) اولین فیلم بلند داستانی ایگناس جونیناس به نمایندگی از لیتوانی برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی شد.

این تریلر درباره یک راننده آمبولانس است که اعتیادش به قماربازی باعث می‌شود با جان بیماران بازی کند. "قمارباز" اولین بار سال گذشته در بخش کارگردانان جدید جشنواره فیلم سن سباستین نمایش داده شد و بعدا در 30 جشنواره دیگر نیز روی پرده رفت.

این فیلم از 24 سپتامبر در لیتوانی اکران می‌شود و حق پخش آن به چند کشور چون ایتالیا، فرانسه، جمهوری چک، اسلواکی و... فروخته شده است. "قمارباز" تولید مشترک لیتوانی و لتونی است.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان 1 اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد. تا روز جمعه بیش از 40 کشور نمایندگان خود را انتخاب و معرفی کردند.

اسامی نامزدهای هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی 15 ژانویه 2015 (25 دی) اعلام و مراسم اعطای جوایز یکشنبه 22 فوریه (صبح دوشنبه 4 اسفند 1393) در دالبی تیه‌تر برگزار می‌شود.

هالیوود ریپورتر / 19 سپتامبر

علی افتخاری