سرویس سینمایی هنرآنلاین: امروز روز ملی سینما است؛ روزی که به نام تولد سینما حدود سه سال پیش در تقویم به نام روز ۲۱ شهریور نامیده شد. اگرچه امروز که تقویم را ورق می‌زنیم، دیگر نام این روز را پیدا نمی‌کنیم اما همه می‌دانیم که روز ملی سینما بدون اثری از آن در تقویم در ذهن‌هایمان جا گرفته است.

امسال بر خلاف سال‌های گذشته تصمیم گرفتیم به سراغ پیشکسوتان سینما برویم تا جوان‌های سینما، و با آن‌ها درباره این روز با شکوه و ارزشمند به صحبت بپردازیم.

اگر چه در این گزارش نام خیلی از بزرگان سینما خالی است که یا در قید حیات نیستند و یا برای صحبت در دسترس نبودند، اما کسانی چون عزت الله انتظامی یا جمشید مشایخی بازیگران پیشکسوت سینما و خیلی از دیگر بازیگران همیشه یاد و خاطره‌شان پابرجاست. اما آنچه هنرمندان از روز ملی سینما گفتهاند را در این گزارش آورده‌ایم که بار دیگر به این موضوع برسیم که تاریخ سینمای ایران تا حدودی با نام و حضور همین بزرگان در عرصه بازیگری شکل گرفت.

سینما فرهنگ ایرانی را زنده می‌کند

محمدعلی کشاورز بازیگر برجسته و قدیمی سینما که مدتی است به دلیل کهولت سن، خانه‌نشین شده است و دیگر در عرصه بازیگری فعالیت نمی‌کند، درباره روز ملی سینما می‌گوید: یک عمر در سینما تلاش کردم؛ آنچه برای من خیلی اهمیت داشت، حرفه‌ام بازیگری بود. به همین خاطر حس می‌کنم اگر الان در این شرایط سخت به سر می‌برم، بانی آن سینما بوده است. همیشه سینمای ایران را دوست داشته‌ام، نه تنها سینمای ایران، مردم را هم دوست داشتم.

بازیگر سریال "هزاردستان" در ادامه بیان کرد: سینما یعنی مردم، عدهای در هر دورهای وارد این سینما شدند، اما این مردم بودند که در ‌‌نهایت سینما را شکل می‌دادند. همین سینما از ادبیات، هنر و تاریخ ما می‌آید. سینمای ایران هیچ وقت از کشوری تقلید نکرد. مردم شریف ایران همیشه برای فرهنگ و هنر تلاش کردهاند. با اینکه شرایط سخت مالی را همه می‌گذرانند اما بار فرهنگ را همیشه بر دوش کشیده‌اند.

کشاورز که به سختی صحبت می‌کرد در پایان گفت: مسئله مهم فرهنگ سرزمین ماست که نباید بگذاریم این فرهنگ نادیده گرفته شود و یا نسل‌های آینده آن را فراموش کنند. با این فرهنگ به دنیا آمد‌ه‌ایم و باید هم با فرهنگ ناب ایرانی از این دنیا برویم. سینما این فرهنگ را به راحتی می‌تواند پرورش دهد و به مردم یادآوری کند که تاریخ و تمدن ایران یعنی "هزاردستان"، یعنی "مادر"، یعنی "کمال‌الملک" و یعنی "ناصرالدین شاه آکتور سینما". امیدوارم سینمای ایران همیشه موفق و پیروز باشد.

سینما نیاز به بهاء دارد

پروانه معصومی بازیگر سینما، تلویزیون و تئا‌تر درباره روز ملی سینما به هنرآنلاین گفت: جشن ملی سینما دربرگیرنده سینمای ایران است. هر چقدر هم بخواهیم این گونه جشن‌ها را نادیده بگیریم، باز هم سینما زنده است. چرا که فیلم‌ها بیانگر این اتفاقات جامعه هستند. جشن سینمای ملی از همین اتفاقات تصویر سازی می‌کند تا روزی به همه ما بگوید سینما گذشته را زنده نگه می‌دارد.

بازیگر فیلم "رگبار" در ادامه عنوان کرد: آنچه این جشن‌ها برای من بازیگر باقی می‌گذارد، تعهدی است که روی دوش ما قرار می‌گیرد. بار‌ها شده فیلم‌های ایرانی در سراسر دنیا به نمایش درآمده و کلی موفقیت به همراه داشته، مطمئنا این برای هر کدام از ما یک افتخار است.

بازیگر مجموعه "پلیس جوان" گفت: در ایران جوان‌های زیادی داریم که به سینما علاقه دارند، در کنار موفقیت‌ها جانب احتیاط را هم باید داشته باشیم. چیزی که باعث سرشکستگی سینما می‌شود، نبود اتحاد میان هنرمندان خواهد بود. به نظر من به خصوص بعد از انقلاب اسلامی و تغییر رژیم سلطنتی سعی شد تا سینما هم تغییرات خوبی داشته باشد. همین اتفاق هم افتاد؛ فیلم‌هایی بعد از انقلاب ساخته شد که تاثیر آن هنوز هم در سینما دیده می‌شود. فیلم‌های ماندگاری که از ذهن خلاق فیلمسازان، بیرون آمد و تاریخ سینمای ایران را شکل داد. در‌‌ همان دوره و در اوایل انقلاب عدهای از فیلمسازان به سینما پر و بال دادند و سینما را با ساخت فیلم‌های چشمگیر، با ابهت پیش بردند. به همین دلیل سینما جایگاه ویژه و خاص خود را پیدا کرد.

معصومی در ادامه بیان کرد: کسانی که وارد این سینما می‌شوند باید به هنر سینما و هنرمندان سینما احترام بگذارند. و در جهت موفقیت سینما قدم بردارند. ارزش سینمای امروز ما به کسانی است که می‌خواهند سالم و آزادانه کار کنند و هنر خود را ارائه دهند. سینما نیاز به بهاء دارد. نیاز تنها نمی‌تواند مشکلات سینما را رفع کند بلکه حضور آدم‌های با‌سواد و دانش‌آموخته در سینما است که پیشرفت سینما را در بر می‌گیرد. اگر قرار است کسانی سنگ این سینما را به سینه بزنند، ایرادی ندارد اما با اعتقاد قلبی برای سینما قدم بردارند. این جشن‌ها می‌آید و می‌رود و سینما نیازی به این جشن‌ها ندارد. بلکه سینما زنده است و چه این جشن‌ها باشد و چه نباشد، چه روزی در تقویم برای سینما در نظر بگیرند و یا خیر، سینما آنقدر بزرگ است که با قدرت تصویر به مردم نشان دهد که واقعیت‌ها چیست.

فیلم‌های تاریخی ارتباط خوبی با مردم برقرار می‌کنند

علی نصیریان از دیگر هنرمندان پیشکسوتی است که ابتدا بازیگری را با صحنه تئا‌تر آغاز کرد و بعد‌ها به سینما و تلویزیون پیوست. نصیریان با بازی در فیلم "آقای هالو" و "گاو" به شهرتی رسید که مورد توجه مردم قرار گرفت. نصیریان درباره جشن ملی سینما معتقد است که زمانی که سینمای رایج قبل از انقلاب تعطیل شد همه فکر می‌کردند که چه اتفاقی خواهدافتاد اما خیلی از مدیران تلاش کردند تا سینمای ایران رونق بگیرد.

بازیگر ابوالفتح در سریال "هزاردستان" درادامه با اشاره به کارگردان‌هایی امثال علی حاتمی گفت: اصولا ریتم زندگی تغییر کرده و با شتاب بسیاری در حرکت است به همین دلیل بخشی از این تغییر مسیر‌ها را باید به حساب شرایط زندگی امروز گذاشت. وقتی در مجموعه "هزاردستان" به کارگردانی علی حاتمی بازی کردم، حسی به من گفت که دیگر مثل حاتمی در سینما نخواهیم داشت. همین اتفاق هم افتاد. باید قدر حاتمی‌ها را در سینما دانست. چهل سال پیش که فیلم "گاو" ساخته شد، کسی برای تماشای فیلم به سینما نیامد، اما امروزه می‌بینیم که مردم با با چه شور و هیجانی سالن‌های سینما را پر کردند و یاد و خاطره این فیلم را دوباره زنده نگه داشتند.

بازیگر فیلم "کفش‌های میرزانوروز" در ادامه بیان کرد: طی سه دهه اخیر قدم‌های خوبی برداشته شد، نسل دوم و سوم انقلاب سطح بسیار بالاتری از آنچه امروز در سینما و تلویریون می‌بینیم دارد؛ باید تلاش کنیم تا جوان‌ها سینما را از راه درست آن بیاموزند.

نصیریان در پایان به دلیل اینکه سر صحنه فیلمی مشغول بازی است بیان کرد: فیلمهای تاریخی زیادی تا کنون ساختهشده که تمدن و تاریخ ایران را به تصویر کشیده است اما چنانچه تاریخ و تمدن ایران و نیز اقوام ایرانی به سینما راه پیدا کنند و حرف سینما حرف مردم باشد، این سینما قادر خواهد بود، ارتباط بسیار خوبی را با مردم برقرار کند.

ما را فراموش نکنید

داوود رشیدی از جمله دیگر پیشکسوتان عرصه بازیگری است که تا حدودی هم دوره علی نصیریان، جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی به شمار می‌رود. رشیدی دیگر کمتر در عرصه بازیگری حضور دارد اما چهره این بازیگر را اغلب در محافل سینمایی و جشن‌ها شاهد هستیم.

وقتی با او درباره روز ملی سینما صحبت می‌کنم؛ سکوت طولانی می‌کند و بعد از چند دقیقه با خنده می‌گوید، آن‌قدر سینما را دوست دارم که چیزی به ذهنم نمی‌رسد تا در این روز بخواهم به زبان بیاورم.

رشیدی در ادامه بیان می‌کند: این روز‌ها بیشتر وقتم را در خانه سپری می‌کنم. گاهی خاطرات سینمایی و بازیگریام را مرور و برای خانوادهام تعریف می‌کنم. خوشحالم که سهم کوچکی در این سینما داشتم.

بازیگر فیلم "عبور از تله" در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر به پیشکسوتان بیشتر از گذشته اهمیت داده می‌شود، از اهالی سینما می‌خواهد که آن‌ها را فراموش نکنند.