سرویس سینمایی هنرآنلاین: ژاپن روز پنجشنبه فیلم درام "نور تنها اینجا می‌تابد" (The Light Shines Only There) به کارگردانی میپو اوه را به نمایندگی خود به اسکار فرستاد.

این فیلم از روی رمانی نوشته یاسوشی ساتو که سال 1989 نوشته شد، ساخته شده است و داستان آن در شمال ژاپن روی می‌دهد. تاتسو ساتو کار خود را رها کرده و بی‌هدف این سو و آن سو می‌گردد. او می‌کوشد از گذشته دردناک خود رها شود. تاتسو با تاکوجی اوشیرو آشنا می‌شود که در خانه‌ای کنار ساحل با پدر بیمار، مادر با رفتار دوگانه و خواهر بزرگش چیناتسو زندگی می‌کند. تاتسو چیزی ویژه در چیناتسو می‌بیند و...

"نور تنها اینجا می‌تابد" اولین بار در دنیا ماه مارس در جشنواره فیلم آسیا روی پرده رفت و از 12 آوریل اکران شد.

وسترن "دره تاریک" (The Dark Valley) ساخته آندراس پروچاسکا نماینده اتریش در اسکار است. سام رایلی بازیگر بریتانیایی و توبیاس مورتی بازیگر اتریشی در این فیلم بازی می‌کنند که درامی با موضوع انتقام است. داستان فیلم اواخر قرن نوزدهم در یک دهکده دورافتاده کوهستانی در اتریش روی می‌دهد.


"دره تاریک"

"دره تاریک" از روی رمانی پرفروش نوشته توماس ویلمان ساخته شده است. این فیلم اولین بار در دنیا در جشنواره برلین نمایش داده شد.

نروژ درام "1001 گرم" (1001 Grams) ساخته بنت همر را به آکادمی معرفی کرد.

آن دال-تورپ در این فیلم نقش یک دانشمند پرکار را بازی می‌کند که به تازگی طلاق گرفته است. او برای شرکت در یک سیمنار راهی پاریس می‌شود، سمیناری که موضوع آن درباره وزن واقعی یک کیلوگرم است. او در شهر نور عاشق یک دانشمند فرانسوی می‌شود و...


"1001 گرم"

"1001 گرم" بعد از "داستان‌های آشپزخانه" (2003) و "O'Horten" تولید 2007 سومین فیلم همر است که برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کرده است.

این فیلم اولین بار در دنیا در این دوره جشنواره تورنتو که 4 تا 14 سپتامبر برگزار می‌شود، روی پرده می‌رود و از 26 سپتامبر در نروژ به نمایش درمی‌آید.

درام تاریخی "ناجی" (The Liberator) به کارگردانی آلبرتو آرولو نماینده ونزوئلا در اسکار است.

این پروژه 50 میلیون دلاری تولید مشترک اسپانیا و ونزوئلا است و درباره سیمون بولیوار رهبر نظامی و سیاسی است که در قرن نوزدهم بخش زیادی از منطقه را از استعمار اسپانیا آزاد کرد. بولیوار را در کنار خوزه دی سان مارتین آرژاتنینی پدر آمریکای جنوبی می‌دانند.


"ناجی"

ادگار رامیرز بازیگر معروف ونزوئلایی که شهرت بین‌المللی دارد در این "ناجی" بازی می‌کند. موسیقی فیلم ساخته گوستاوو دودامل رئیس ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس است.

این فیلم از 24 ژوئیه در ونزوئلا اکران شد و تاکنون بیش از 500 هزار تماشاگر داشته است. "ناجی" از 3 اکتبر در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

کرواسی کمدی "کابوی‌ها" (Cowboys) به کارگردانی تومیسلاو مرشیک را به آکادمی معرفی کرده است.

این فیلم از روی یک نمایش موفق در کرواسی ساخته شده و درباره هشت غریبه است که می‌کوشند با زیر پا گذاشتن تمام قوانین تئاتر یک تئائر را به صحنه ببرند. "کابوی‌ها" سال 2013 در جشنواره فیلم پولا برنده جایزه فیلم منتخب تماشاگران شد.

فلاند فیلم "شب ملموس" (Concrete Night) به کارگردانی پیریو هونکاسالو را به نمایندگی از خود انتخاب کرد. این فیلم درام درباره یک پسر نوجوان در یکی از محله‌های فقیرنشین هلسینکی است که از برادر بزرگ خود که به زودی زندانی می‌شود، درس‌هایی می‌آموزد.

"شب ملموس" اولین بار سال 2013 در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و در جوایز یوسی فنلاند برنده شش جایزه شامل جوایز بهترین فیلم و کارگردانی شد.

صربستان فیلم "در مونته‌ویدئو می‌بینمنت" (See You in Montevideo) ساخته دراگان بیه‌لوگرلیچ را به اسکار فرستاد. این فیلم داستان موفقیت تاریخی تیم ملی فوتبال یوگوسلاوی در بازی‌های جام جهانی 1930 در اوروگوئه را به تصویر می‌کشد.


"در مونته‌ویدئو می‌بینمنت"

"در مونته‌ویدئو می‌بینمنت" دنباله فیلم "مونته‌ویدئو، خدا رحمتت کند" است. این فیلم از ماه ژانویه در صربستان اکران شد و بیش از 600 هزار تماشاگر را به سینماها کشاند.

"نارنگی‌ها" (Tangerines) به کارگردانی زازا اوروشادزه نماینده استونی در جوایز اسکار 2014 است. داستان فیلم سال 1992 و در دوران جنگ در آبخازی در دهکده‌ای کوچک روی می‌دهد، زمانی که این سرزمین می‌کوشید خود را از گرجستان جدا کند. تنها دو نفر در این مکان دورافتاده زندگی می‌کنند: ایوو و مارکوس، دو استونیایی که زندگی آن‌ها با چیدن نارنگی از درختان می‌گذرد. آن‌ها نارنگی‌ها را می‌فروشند و امیدوارند با پول آن بتوانند به استونی برگردند و از جنگ جان سالم به در ببرند. تا اینکه یک روز نبردی سخت درست جلوی خانه آن درمی‌گیرد و...

"نارنگی‌ها" در جشنواره فیلم ورشو جایزه بهترین کارگردان را برای زازا اوروشادزه به همراه داشت و در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین جایزه بهترین فیلم استونیایی را برد.

آلمان با فیلم "خواهران محبوب" (Beloved Sisters) ساخته دومینیک گراف در بخش فیلم خارجی‌زبان حضور دارد. این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

داستان "خواهران محبوب" تابستان 1788 در شهر رودل‌اشتات در آلمان روی می‌دهد و درباره فریدریش شیلر شاعر شورشی و ارتباط او با شارلوت و کارولین لنگفلد، دو خواهر بی‌پول از خانواده‌ای اشرافی است.

فلوریان اشتتر در این فیلم که مدت زمان آن حدودا سه ساعت است، نقش شیلر را بازی می‌کند و هانا هرشپرونگ و هنریت کونفوریوس در نقش خواهران لنگفلد ظاهر شده‌اند.

مجارستان با "خدای سفید" (White God) ساخته کورنل موندروتسو در هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی حضور دارد. این فیلم ماه مه پیش در جشنواره کن جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را برد. این فیلم درباره شورش سگ‌هاست. موندروتسو کارگردان فیلم‌هایی چون "دلتا"، "پسر حساس: پروژه فرانکنشتین" و "یوهانا" است.


"خدای سفید"

لوکزامبورگ با "هرگز جوان نمیر" (Never Die Young) به کارگردانی پول کروشتن در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. داستان فیلم در دهه 1960 روی می‌دهد و درباره یک پسر بچه 12 ساله شورشی است. "هرگز جوان نمیر" از 24 سپتامبر در سینماهای لوکزامبورگ اکران می‌شود.


"هرگز جوان نمیر"

نپال فیلم "Jhola" ساخته یاداوکومار بهاتارای را به آکادمی معرفی کرده است. این فیلم رسم و رسوم ساتی در آیین هندو را مورد توجه قرار می‌دهد که برابر با آن اگر شوهر زنی جوان بمیرد، او باید خود را زنده‌زنده در آتشی که جنازه همسرش در آن در حال سوختن است، بیندازد. "Jhola" داستان زنی جوان است که از این رسم جان سالم به درمی‌برد و...

"ایدا" (Ida) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی نماینده لهستان در اسکار است. این فیلم درباره یک راهبه تازه‌وارد است که در لهستان دهه 1960 با گذشته خانواده خود رودررو می‌شود.

این فیلم سال گذشته جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن، جایزه بزرگ جشنواره ورشو، جایزه فیپرشی جشنواره تورنتو و جایزه اصلی جشنواره گدینیا را دریافت کرد.


"ایدا"

"ایدا" اولین فیلم لهستانی‌زبان پاول پاولیکوفسکی کارگردان بریتانیایی متولد ورشو است که بیش از همه با فیلم «The Last Resort» و فیلم برنده جایزه بفتا «تابستان عشق من» شهرت دارد. "ایدا" تولید مشترک لهستان، بریتانیا و دانمارک است.

رومانی با "سگ ژاپنی" (The Japanese Dog) اولین فیلم بلند داستانی تیودور کریستیان یورگیو در بخش فیلم خارجی‌زبان شرکت می‌کند. این فیلم درباره یک کشاورز کم‌حرف است که همسر خود را در یک سیل از دست داده و با غم از دست دادن او دست و پنجه نرم می‌کند. او پسری دارد که در ژاپن زندگی می‌کند و از مرگ مادرش چیزی نمی‌داند.


"سگ ژاپنی"

ترکیه نیز با فیلم "خواب زمستانی" (Winter Sleep) به کارگردانی نوری بیلگه جیلان وارد رقابت شده است. فیلم جیلان ماه مه پیش جایزه نخل طلای شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن را دریافت کرد و جایزه فیپرشی را هم گرفت.

داستان این فیلم که تولید مشترک ترکیه، آلمان و فرانسه است، در دهکده‌ای دورافتاده در آناتولی روی می‌دهد و تا حد زیادی از بحث‌های طولانی اهالی ده درباره مسائلی مانند گناه و وجدان تشکیل شده است.


"خواب زمستانی"

جیلان کارگردان فیلم‌هایی چون "قصبه"، "ابرهای ماه مه"، "دوردست"، "اقلیم‌ها"، "سه میمون" و "روزی روزگاری در آناتولی" است.

درام "فورس ماژور" (Force Majeure) ساخته روبن اوستلوند نماینده سوئد در اسکار است. این فیلم ماه مه پیش جایزه داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برد و در جشنواره تورنتو هم در بخش نمایش‌های ویژه حضور دارد. "فورس ماژور" روایتی کمدی از خانواده‌ای است که هنگام گذراندن تعطیلات در اقامتگاهی در پیست اسکی با بحران روبرو می‌شوند.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان 1 اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2013 تا 30 سپتامبر 2014 (8 مهر) در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

پس از پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی می‌شوند.

اسامی نامزدهای هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی 15 ژانویه 2015 (25 دی) اعلام و مراسم اعطای جوایز یکشنبه 22 فوریه (صبح دوشنبه 4 اسفند 1393) در دالبی تیه‌تر برگزار می‌شود.

سال گذشته فیلم "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو از ایتالیا جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به خانه برد. سال 2013 76 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در این بخش به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید بود.

علی افتخاری