سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره موسسه فیلم آمریکا (AFI) همچنین عکس پوستر این دوره جشنواره را به تصویری از سوفیا لورن در فیلم نامزد اسکار "ازدواج به سبک ایتالیایی"‌ (ویتوریو دسیکا، 1964) اختصاص داده که امسال پنجاهمین سال نمایش آن است.

نسخه ترمیم‌شده این فیلم نیز در تی‌سی‌ال چاینیز تیه‌تر به نمایش درمی‌آید. تقدیر از لورن شامل یک جلسه پرسش و پاسخ با حضور اوست که لورن در آن از دوران کاری خود می‌گوید. فیلم کوتاه "صدای انسانی" به کارگردانی ادواردو پونتی پسر لورن نیز در جشنواره نمایش داده می‌شود.

"صدای انسانی" از روی نمایشی تک‌نفره نوشته ژان کوکتو نویسنده و شاعر فرانسوی ساخته شده است که اولین بار سال 1930 روی صحنه رفت. لورن در این فیلم نقش آنجلا را بازی می‌کند، زنی که با تلفن با مردی که او را ترک کرده، حرف می‌زند. صدای او هیچگاه شنیده نمی‌شود. فیلم 25 دقیقه‌ای "صدای انسانی" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در کن روی پرده رفت.

لورن سال 1961 برای فیلم "دو زن" برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد و برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را هم برد. او اولین بازیگری بود که برای فیلمی غیر انگلیسی‌زبان اسکار بازیگری دریافت کرد.

لورن برای "ازدواج به سبک ایتالیایی" نیز نامزد اسکار بود و در 1991 یک جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد. او یک جایزه سزار افتخاری، جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز و جایزه خرس طلایی افتخاری جشنواره برلین را هم در کارنامه دارد.

باب گازال رئیس AFI گفت: در دنیایی که ظاهرا دغدغه روزانه‌اش در این حد است که کار بعدی چیست؟ سوفیا لورن نمونه‌ای نادر است که به ما یادآوری می‌کند استعداد واقعی، ابدی و دور از دسترس زمان است. برای موسسه فیلم آمریکا این یک افتخار است که تمام هدایایی را که او در گذر سال‌ها به دنیا اعطاء کرده است به طور شایسته مورد توجه قرار دهد.

ژاکلین لیانگا رئیس جشنواره موسسه فیلم آمریکا نیز گفت: سوفیا لورن نمونه یک افسانه سینمایی است و باعث افتخار ما است که از او به خاطر شش دهه نفوذ و کار چشمگیر تقدیر کنیم.

"ارکیده سیاه"، "در ناپل شروع شد"، "ال سید"، "دیروز، امروز و فردا"، "کنتسی از هنک کنگ"، "مردی از لا مانچا"، "گذرگاه کاساندرا"، "یک روز خاص" و "لباس حاضری" از دیگر فیلم‌های لورن است.

ورایتی / 27 اوت

علی افتخاری