سرویس سینمایی هنرآنلاین: جاناتان دمی که سال 1991 برای فیلم "سکوت بره‌ها" برنده اسکار بهترین کارگردان شد، به هافینگتن پست، گفت: می‌دانم یهودستیز نیستم. قویا اعتقاد دارم فلسطینی‌ها مستحق هستند ملتی مستقل باشند. چیزی که واقعا نمی‌فهمم این است که چطور می‌توانید این استفاده وحشتناک از زور را توجیه کنید.

اسرائیل پنجشنبه گذشته پس از 10 روز حملات هوایی سنگین، حمله زمینی به غزه را آغاز کرد. بیش از 600 نفر در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. دمی 70 ساله گفت: بیش از هر چیز، اول از همه به تمام این بچه‌های بی‌گناه فکر می‌کنم که کشته شدند و این وادارم می‌کند بگویم: خواهش می‌کنم احداث شهرک‌های یهودی‌نشین را متوقف کنید، خواهش می‌کنم دیوار حائل را خراب کنید، خواهش می‌کنم روی صلح کار کنید. با هر بار تکرار خشونت این حس ایجاد می‌شود که همه چیز را از نو شروع می‌کنید. واقعا نمی‌توانم تصور کنم چقدر می‌تواند غیر قابل تحمل باشد که یک فلسطینی ساکن در غزه باشید و این طور مورد حمله قرار بگیرید و ببینید بچه‌هایتان به خاک می‌افتند.

این فیلمساز نیویورکی سال 2007 مستند "مردی از دشت‌ها" را ساخت که درباره سفر جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا به سراسر این کشور برای تبلیغ کتاب جدیدش "فلسطین: صلح نه آپارتاید" است.

دمی در این گفت‌و‌گو هر نوع نمایش خشونت‌آمیز قدرت از جمله حملات پهپادی ایالات متحده را نیز محکوم کرد.

او گفت: با این حملات پهپادی و کل ایده تن دادن به یک ریسک قابل قبول موافق نیستم. ما ریسک کشتن غیرنظامی‌ها را می‌پذیریم و می‌گوییم در عوض به هدف خود رسیده‌ایم. این را نمی‌فهم.

"سکوت بره‌ها" به کارگردانی دمی از روی رمان معروف توماس هریس ساخته شد. این فیلم با بازی جودی فاستر و آنتونی هاپکینز سومین فیلمی بود که در تاریخ جوایز اسکار در هر پنج بخش اصلی شامل بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد، بازیگر زن و فیلمنامه برنده جایزه شد.

"ملوین و هوارد" "چیزی وحشی"، "فیلادلفیا"، "محبوب"، "حقیقت درباره چارلی"، "کاندیدای منچوری" و "ریچل ازدواج می‌کند" از دیگر فیلم‌های بلند داستانی اوست.

thewrap / بیست و دو ژوئیه