سرویس سینمایی هنرآنلاین: آیین بزرگداشت پنج استاد با حضور سه تن از این اساتید بازیگری سینمای ایران، داوود رشیدی، علی نصیریان و جمشید مشایخی شامگاه شب گذشته در سینما فرهنگ برگزار شد.در این مراسم که به همت بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفت، چهره های مختلف در عرصه های بازیگری و کارگردانی در سینما فرهنگ حضور بهم رساندند.

این مراسم با تاخیر نیم ساعته راس ساعت 19 با بخش سرود جمهوری اسلامی در سینما فرهنگ آغاز شد.

در ابتدای مراسم مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی؛ مهندس محمدرضا جعفری جلوه روی صحنه آمد و در خصوص آیین بزرگداشت 5 استاد بازیگری گفت: خیر مقدم عرض می کنم به شما هنرمندان و هنر دوستان پیر و جوان، به آیین سپاس از کسوت مردم و هنرمندی خوش آمدید، آیین بزرگداشت اساتید عرصه‌های برتر هنر تئاتر و سینما پنج مرد بزرگ دور سالیان تجربه‌های سترک؛ آقایان عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان و داوود رشیدی که علیرغم سختی های حضور به حداکثر مقدور اینجا در جمع ما حاضرند خوش آمدید. این محفل سپاس و چراغ راه است، محفل دل سپردن به سینمای ملی، سینمای اصیل ایرانی، سینمای متعهد، سینمای شرقی، سینمای دینی و ایرانی و سینمای امید و امشب یادکردی نیز هست از او، مردی که می‌گفت : آیین چراغ خاموشی نیست، فروزنده باشید در عرصه های فرهنگ و هنر ایران عزیز و اسلامی.

در ادامه مراسم مسعود جعفری جوزانی روی صحنه آمد و درخصوص علی حاتمی و این مراسم گفت: من می خواستم متنی را بر روی کاغذ بنویسم و از رو بخوانم اما در مسیر که داشتم می آمدم این سوال ذهن من را مشغول کرد که چه اتفاقی افتاد که ما در سینمای ایران به بی راه رفتیم و داریم به فلج فکری مبتلا می شویم. چه اتفاقی افتاد که ما به اینجا رسیدیم. امشب شب بزرگداشت مردی است که متکبر و حریص نبود، در عین حال که این ویژگی ها را نداشت، شیرین بود. کم پیش می آید که کسی متکبر حریص نباشد. به فیلم علی حاتمی که نگاه می کنم به یاد اشعار مولانا می افتم.

کارگردان فیلم "شیر سنگی" ادامه داد: کوروساوا تنها کسی که قابل مقایسه با علی حاتمی است. من هیچ کس را ندیدم که چنین شهامتی داشته باشد. همان طور که کورو ساوا آداب و رسوم سامورایی ها و اسطوره های کشورش را به تصویر کشید، علی حاتمی هم در سینمای ایران آیین پهلوانی و آداب رسوم ایرانی و فرهنگ نقالی را در سینما زنده کرد.

جعفری جوزانی ادامه داد: این روزها حرف های جدیدی می شنویم که خالق را از هم وطنان اش جدا می کنند. اگر بخواهیم هر اثری را که فردی در جامعه پدید می آورد و از ویژگی های هنری نشات می گیرد از خالق اش جدا کنیم، نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود.

فرهنگی که علی حاتمی در سینمای ایران زنده کرد مختص ایران است. علی حاتمی مال ما است، او مال فرهنگ ما است. او قسمت بزرگی از روح ملی ایرانی است.

در ادامه مراسم علیرضا رضا داد مشاور رییس سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه و مسعود جعفری جوزانی از یگانه یادگار علی حاتمی تقدیر کردند.

کودکی من در کنار بزرگان بازیگری شکل گرفت

لیلا حاتمی که برای دریافت تابلوی یاد بود روی صحنه آمده بود گفت: خیلی خوشحالم که امشب در این جمع حضور دارم. نزدیکی من به بازیگری از ایام کودکی شکل گرفت،از کودکی در کنار بزرگان زندگی کردم و از نزدیک آنها را شناختم و این نعمت بزرگی برای من بوده است .

در ادامه مراسم امین تارخ آخرین بازیگری بود که روی صحنه آمد و گفت: وقتی در آن پایین نشستی آرامش بیشتری داری و حالت خوب است تا زمانی که در بالا قرار می گیری و اساتید بازیگری ات را تماشا می کنید. در راه که می آمدم داشتم به حرف های آقای جوزانی فکر می کردم که گفتند چه شد که ما کج رفتیم و به فلج فکری رسیدیم. خیلی از ما دلمان برای خودمان می سوزد، من زمانی که به مسیر خود نگاه می کنم می بینم که ما با بیضایی شروع کردیم و با فیلم های مهرجویی و صدر عاملی همراه شدیم اما امروز شرایط به گونه است که متن های زیادی به من می رسد و ترجیح می دهم که بیکار باشم تا به بیراه نروم و در مسیر کج قدم نگذارم.

مراسم تقدیر از بزرگان بازیگری آغاز شد

بعد از حرف و حدیث ها و پخش کلیپ های مختلف در خصوص بازیگران کهنه کار سینمای ایران و اساتید کار بلد، مراسم تقدیر از آن ها صورت گرفت. قبل از تقدیر ابتکار جالبی از سوی برگزار کنندگان مراسم صورت گرفته بود که قبل از هر مراسم ویدیویی به صورت سوال جواب از بازیگران ضبط شده بود در سالن پخش می شد.

اولین مراسم تقدیر از محمد علی کشاورز صورت گرفت که او به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور پیدا کند. ارتباط زنده ای به صورت اینترنتی در منزل این بازیگر گرفته شد که به دلیل مشکلات ارتباطی و پخش، فقط سلام علیک استاد کشاورز با حاضرین در سالن پخش شد. اسماعیل شنگله تابلو خطاطی شده توسط غلامحسین امیرخانی به وی تقدیم شد.

دومین تقدیر از جمشید مشایخی صورت گرفت که تابلوی نفیس خوشنویسی امیرخانی توسط مسعود کیمیایی و داریوش فرهنگ به استاد مشایخی تقدیم شد.

مشایخی بعد از دریافت تقدیرنامه اش گفت: : شازده به کمال الملک گفت تو دامن هنر را آلوده کردی؛ از حافظ تا الان و از الان تا کی، بخش دوم این دیالوگ حذف شد. علی حاتمی آن زمانی که زنده بود تجلیل نشد.

تقدیر بعدی از علی نصریان صورت گرفت که یدالله صمدی تقدیرنامه و تابلوی خوش نویسی او را اعطا کرد.

نصیریان ضمن تقدیر از بنیاد سینمایی فارابی برای برگزاری برنامه بزرگداشت پنج بازیگر پیشکسوت در زمان حیات این افراد به بهانه تجلیل از فعالیت سینمایی زنده یاد علی حاتمی گفت: باید به این نکته توجه داشت که حاتمی هنرمندی از جنس همین مردمان بود و به عنوان تافته ای جدا بافته از آسمان به دامن هنر هفتم ایران نیفتاده بود.

او یاد آور شد:هنرمندانی چون او که تاثیر و رد پای آنها در جریان تعالی سینمای ایران قابل رصد و شایسته تکریم است افرادی بودند که طی یک جریان هنری از اواسط دهه 30 با حضور جوانان نخبه، تحصیلکرده ، علاقه مند به فرهنگ و بر خلاف جریان رایج در سینمای ایران طی سال های پیش از انقلاب مسیر خود را آغاز کرده و در دهه 50 و 60 به اوج پختگی وکمال رسیدند.

بازیگر نقش "ابوالفتح" در سریال ماندگار "هزاردستان" به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی اشاره کرد و گفت : این جریان تاثیرگذار و نخبه پرور از تئاتر کار خود را آغاز کرد و بعد وارد حلقه سینماگران شد ، در این میان بنیاد سینمایی فارابی در روزها و ماه های آغازین پیروزی انقلاب در هدایت این سینماگران متفکر و متعهد به هنر اصیل نقش تعیین کننده و بسزایی داشت.

او ادامه داد: اگر تفکر مدیران این بنیاد سینمایی نبود شاید امروز هنر هفتم ایران جریانی غیر از شرایط فعلی داشت و اگر بار دیگر شاهد تعالی و درخشش بیش از پیش این هنر هستیم باید مسئولان و محیط های آکادمیک کشورمان به تربیت و راه اندازی موج جدید نخبگان هنری از میان جوانان مستعد و خلاق همت گمارند.

نصیریان با بیان آنکه شرایط امروز جامعه با دهه 30 و 40 قابل قیاس نیست، گفت: به ما خرده می گیرند که چرا تجربیات خود را به جوانان منتقل نمی کنید، این در حالی است که جوانان امروز نمی پذیریند که مانند من و هم نسلانم به جای سالن های تئاتر در پارک به تمرین بپردازند و یا در چند فیلم ابتدایی مسیر زندگی حرفه ای شان بی توجه به قرارداد و دستمزد به فکر کسب تجربه باشند.

در ادامه مراسم از داوود رشیدی و عزت الله انتظامی تقدیر به عمل آمد که استاد انتظامی به دلیل بیماری ریوی نتوانسته بود در این مراسم حاضر شود.

داوود رشیدی جایزه اش را از دست داریوش ارجمند و سید جمال ساداتیان دریافت کرد.

کامبوزیا پرتوی، حمید نعمت الله، امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، مسعود و پولاد کیمیایی، یدالله صمدی، گلاب آدینه، بیژن امکانیان، لیلا حاتمی، سحر جعفری جوزانی، مجید جعفری جوزانی، مهدی مسعودشاهی، علی پویان، سعید سعدی، سیدجمال ساداتیان، حمید فرخ نژاد، علی معلم، بهرام عظیمی، عبدالرضا اکبری، داریوش فرهنگ، سیدضیاء ادین دری، امین تارخ، محمدرضا شریفی نیا، حسین فرخی و داریوش ارجمند؛ از حاضرین در این مراسم بودند.

گزارش تصویری مرتبط