به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، بحرانهای ظاهرا بی شمار سینمای ایران این روزها از هر سویی چنگال خود را به تن رنجور این سینما انداخته اند و قطعه ای از آن را می درند.بحران اکران،مسائل حوزه و ارشاد،کمبود نگاتیو و پرتیو و داستان پروژه میایلردی تنها بخشی از این مسائل است اما نباید از یاد برد ضربات اکنون به جایی فرود می آید که تنها محل درآمدزایی سینمای است یعنی سالنهای نمایش.

از ابتدای طرف هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن هزینه های برق و انرژی،سالن داران و مدیران سالنهای سینما برای تامین هزینه های جاری خود به زحمت افتاده اند و این مشکل هر روز هم بزرگتر می شود. این مساله جدای از پرداخت حقوق کارمندان سینما است که به زحمت پرداخت می شود و بحران نمایش،سالنهای خالی را برای صاحبانش به ارمغان آورده،سالنهایی که هیچ بعید نیست به زودی تعطیل شوند.

هنر آنلاین برای بررسی این موضوع به سراغ کارشناسان این مساله رفت

شهیدی: سینماهای بخش خصوصی ترجیح می دهند تعطیل کنند

وجیه الله شهیدی رییس انجمن مدیران سالنهای سینما در گفت و گو با خبرنگار هنر آنلاین،با تایید وجود بحران در سالن داری گفت:این روزها مشکل همه جا گیر شده و دیگر سینما داشتن صرف ندارد.این روزها فقط وضع سینماهای دولتی خوب است چون ردیف بودجه دارند اما سینماهای خصوصی مرتب ضرر می دهند.

او افزود:در حال حاضر چند سینمای بخش خصوصی تعطیل شده اند و تنها سینماهای شهرداری فعالیت خوبی دارند.اگر روند نمایش فیلم تغییر پیدا نکند در سال آینده شاهد بسته شدن سینماهای بیشتری در بخش خصوصی خواهیم بود.

شهیدی در ادامه تاکید کرد:در حال حاضر شش سینمای بخش خصوصی بسته اند و متاسفانه نمی توان کار دیگری با این سینماها کرد.چون اجازه تغییر کاربری به سینما داده نمی شود و گرفتن این اجازه هزینه زیادی می خواهد.به همین خاطر مالکان این سینماها هم ترجیح می دهند سینماها بسته باشد تا ضرر کند و این وضعیت،سختی کار سینماداری را وحشتناک می کند.

وجیه الله شهیدی به تاثیر کیفیت فیلمها در استقبال مخاطبان اشاره می کند و می گوید:درست است که وضعیت اقتصادی در کشور نامناسب است اما باید قبول کنیم فیلمها هم خیلی ضعیف است و نمی تواند مخاطبان را به سینماها بکشاند.اگر سالی پنج فیلم خوب تولید شود،سینماداران می توانند در طول یک سال هزینه ها و در آمدهای خود را تنها با هم برابر کنند و خبری از شود هم نیست.اما حالا حتی پنج فیلم خوب هم در سال نداریم و این موضوع،سینماداران را تحت فشار قرار داده و سالنهای بخش خصوص ترجیح می دهند تعطیل کنند.

رییس انجمن مدیران سالنهای سینما در پایان در مورد راههای برون رفت از این وضع گفت:باید فیلمهای خوب و پرمخاب در سینما ساخته شود و دولت هم به سینماهای بخش خصوصی کمک کند چون در غیر این صورت،فعالیتهای این بخش از بین می رود.

علیخانی:وضعیت اکران فاجعه است.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما و از مالکان سینما عصر جدید در گفت و گو با خبرنگار هنر آنلاین در مورد وضعیت فعلی سالن داری در ایران گفت:در طول بیشاز چهل سال فعالیت در عرصه سینما،تا به حال وضعیت سینماداری تا این حد بد نبوده است و وضع فعلی به فاجعه شبیه است.

او افزود:یک سالن سینما امروز در تهران در یک روز ممکن است تنها پنجاه هزار تومان یعنی به اندازه هشت تماشاچی مشتری داشته باشد و این وضعیت باعث تامین نشدن هزینه ها می شود و تداوم آن به تعطیلی سینماهای بخش خصوصی می انجامد.

علیخانی در مورد دلیل این موضوع گفت:آثار سینمایی اکران شده بدون توجه به سلیقه عامه مردم ساخته می شود و سازندگانش فکر نمی کنند صاحب سالن سینما هم در فیلم آنها شریک است چون طبق قانون نیمی از درآمد فیلم به صاحب سالن تعلق دارد.

او تصریح کرد:اکثر فیلمها با حمایت دولت ساخته می شود که نگرانی برای بازگشت پولشان ندارند و در این میان تنها سینمادار است که با اکران این آثار متضرر می شود.اداره سینما با این درآمدهای اندک ممکن نیست و تنها سینماهای دولتی که بودجه دارند بدون مشکل هستند.این مساله باحث شده که سینماداری در بحران سختی فرو رود که تاکنون نظیر نداشته است.

علیخانی در ادامه با بیان اینکه اکثر سالنهای سینما در تهران،این روزها در سانسهایی هیچ تماشاگری ندارند،گفت:این مساله را به راحتی و با مراجعه به سینماهای تهران می توان از نزدیک دید.وقتی سینمایی با سه سالمن در یک روز صد و پنجاه هزار تومان می فروشد،با توجه به نرخ بلیط می بینیم تنها چهل تماشاچی در یک روز داشته که اصلا رقم خوبی نیست و زنگ خطر را مدتها است به صدا در آورده.

این تهیه کننده در پایان گفت:سینما خوراک خوب می خواهد و این خوراک فیلم با کیفیت است.در غیر این صورت سینما محکوم به نابودی است.

ساداتیان: بحران سینماداری از تولید هم بزرگتر است

سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما و از مالکان پردیس سینمایی قلهک در گفت و گو با خبرنگار هنر آنلاین گفت:در فضای غبار آلود به وجود آمده،سینمای ملتهب ما با اقدامات حوزه هنری متشنج شد و حوزه تیر خلاص خود را به سینمای ایران شلیک کرده.

او افزود:متاسفانه چرخه اکران و تولید معیوب شده و تولیدات بدون اکران شدن و کسب در آمد،تنها ضرر را به تهیه کنندگان بخش خصوصی وارد می کند اما کار سینماداران خیلی سخت تر است.

ساداتیان تصریح کرد:یک تهیه کننده می تواند فیلم نسازد و جلوی ضرر دادن را بگیرد اما سینمادار مجبور به اداره سالن سینما خود است که این کار هزینه دارد و تامین نشدن این هزینه های،سینما را دچار بحران کرده است.

او افزود:بحران سینماداری این روزها از بحران تولید هم بزرگتر است و به خاطر همین بحران است که ترجیح دادم فعلا فیلم"برف روی کاجها"را اکران نکنم چون در حال حاضر این کار فقط باعث سوختن فیلم می شود.