گروه سینما هنرآنلاین: سامان مقدم از اواسط اسفند با فیلم‌نامه‌ای از پیمان معادی سریال «افعی تهران» را در پلتفرم‌های نمایش خانگی به نمایش در آورد. این سریال ماجرای قاتلی را تعریف می‌کند که مقتولین خود را مسموم می‌کند و از همین رو به افعی معروف است. نکته جالب اما در مورد این قاتل این است که تمام مقتولین او، افرادی هستند که سابقه کودک‌آزاری دارند. رضا کوه‌پور که دوره آموزش فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران و موسسه کارنامه طی کرده است، معتقد است که این سریال قابلیت کالت شدن دارد. (کالت فیلم: فیلم یا سریالی که بعد از طرد شدن ابتدایی از طرف برخی مخاطبان اما بعدها می‌تواند گروه یا فرقه‌ای از مخاطبان را با خود همراه کند.) کوهپور در این خصوص با هنرآنلاین به گفت‌وگو نشست.

کوهپور درباره شخصیت‌ها و کنش‌ کارکترهای این سریال گفت: در این مدت سریال‌های زیادی از پلتفرم‌های مختلف ساخته و پخش شده که کاراکترهای تقریبا تیپیکالی از آدم‌های آشنا ارائه دادند؛ از قاچاقچیان مواد مخدر تا اراذل و اوباش و الواط و لمپن‌ها و ... اما کمتر سریالی بوده که مانند «افعی تهران» محصول جدید فیلم‌نت اینگونه از دل فضای یک رئالیسم تلخ، کاراکترهای چندبعدی و در عین حال شیرینی را خلق کرده باشد.

نکته مهمی که در مورد سریال وجود دارد این است که کنش‌ها و واکنش‌های کاراکترها نسبت به وقایع در اوج عادی بودن، در یک پروسه فکر شده، خروجی خاص و غیرعادی و آشنازدایانه به خود می‌گیرد. در این راستا دیالوگ‌نویسی کاراکترها در اوج قرار دارد. تمهیداتی مثل قطع کردن دیالوگ‌ها، در هم رفتن دیالوگ‌ها، پاسخ‌های بی ربط نسبت به موضوعِ دیالوگ از ابزارهای درست خروجی غیرمتعارف از یک امر متعارف است. 

IMG_3089

او با پرداختن به زوج پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده ادامه داد: به نظرم زوج نویسندگی پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده که در «بمب یک عاشقانه» هم خروجی خوبی را ارائه کرده بودند اینجا هم به خوبی جواب داده و کمتر سریالی توانسته اینگونه سینمایی و درست با دیالوگ‌های پینگ‌پنگی، درونیات مخاطبانش را نسبت به موقعیتی که می‌سازد ارضا کند و مخاطبانی که با سریال ارتباط می‌گیرند حتما لذت سکانس‌های خوش ایده سریال را خواهند برد.

کوهپور اضافه کرد: تا الان چهار قسمت از سریال پخش شده و نکته برجسته‌ای که در موردش وجود دارد ایده‌های خوش نشینی است که در هر سکانس با آن روبرو می‌شویم. با آنکه اتفاقات سریال حول زندگی روزمره یک فیلمساز سینما می‌چرخد که می‌خواهد بعد از چندین سال اولین فیلمش را بسازد و شاید اتفاقات و بزنگاه‌های کلاسیک و سریال‌های روز دنیا را نداشته باشد اما با ایده‌های متفاوت و یونیکش ریتم سریال را حفظ کرده و در ساده‌ترین لحظه‌ها ارضاکننده‌ترین واکنش‌ها را از کاراکترها می‌بینیم.

IMG_3097

این فیلمساز در پاسخ به انتظارات مخاطبان از افعی تهران افزود: نوع مواجهه با این سریال باید طبق انتظار و توقع و همچنان فضایی که برای ما می‌سازد باشد. این گره زدن تجارب زیسته کاراکترها با مخاطبانشان به ویژه برای مخاطبانی که هنری و سینمایی هستند و عمق این تجارب زیسته مشترک را درک کرده و فهمیده‌اند از دیگر لذت‌های دیدن این سریال است.

او در پایان تکمیل کرد: بعد از مسائلی که پیش از این عنوان کردم نکته بعدی پاسخ به این پرسش است که آیا افعی تهران قابلیت کالت شدن دارد؟ واژه کالت معمولا به فیلم‌هایی گفته می‌شود که شاید در دوران پخش از سمت بعضی مخاطبان به دلیل فضای خاص و غیرمتعارفی که دارند نادیده گرفته می‌شوند اما با گذشت زمان طرفداران جدی و پر و پا قرصی پیدا می‌کنند که دیالوگ به دیالوگ کاراکتر سریال را در زندگی روزمره خود به عنوان فن سریال به کار می‌گیرند. با این تعریف و با توجه به توضیحات و دلایل بالا فکر می‌کنم اگر سریال همین رویه خوش ایده خودش را پیش بگیرد جزو سریال‌های خاص و متفاوت و کالت ایرانی خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید.