گروه سینما هنرآنلاین: سال 1402 برای سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای ایران سال پرفراز و نشیبی بود. سینمای ایران در این سال جانی تازه گرفت و توانست چند رکورد جدید را در  بخش‌های مختلف خلق کند. این در حالی است که سینما سال قبل،  بحران‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. به عبارتی می‌توان گفت سال 402 آزمونی همه‌جانبه، جامع و گسترده برای محک و ارزیابی اندازه توان مدیریتی و ظرفیت‌های ساختاری سازمان سینمایی در حوزه منابع انسانی، توسعه زیرساخت‌ها، حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری و...  در مواجهه با اتفاقات و مشکلاتِ پیش‌بینی نشده بود. مشکلات تورم و گرانی و اثرات آن بر تولید و عرضه آثار سینمایی، جنبش می‌تو و تاثیر روانی آن بر جامعه و نیز، خانواده سینما، ناآرامی‌های چند‌ماهه جامعه و آسیب آن بر روند فروش گیشه فیلم‌ها، موضع‌گیری برخی از چهره‌های سینمایی در برابر حوادث سیاسی و تبعات آن، تخریب هدفمند، حساب شده و همه جانبه سینمای ایران توسط رسانه‌های معاند فارسی زبان که توسط فضای مجازی این هجمه پشتیبانی و حمایت شد، بایکوت جشنواره فیلم فجر از سوی برخی سلبریتی‌ها و چهره‌ها... سازمان سینمایی را در برابر یک کارزار ترکیبی حساب شده وتمام عیار از سوی اتاق فکر رسانه‌های معاند کشور قرار داده بود. سازمان سینمایی به عنوان بازوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالی که پشت سر گذاشت در بخش‌های مختلف تلاش کرده زمینه‌های تحقق چشم‌اندازها و اهداف کلان تعریف شده را فراهم سازد.

سینمای ایران در سال جاری شکل تازه‌ای از موفقیت‌های مختلف را در حوزه‌های گوناگون تجربه کرد که پیش‌تر آن را تجربه نکرده بود. هر چه سال گذشته پر از بحران‌های مختلف بود که جلوی تعالی سینما را گرفته بود، امسال سینما به مدد مدیریت فرصت‌ها، و در پرتو همدلی بخش بزرگی از جامعه سینمایی، فصل تازه‌ای از کامیابی و موفقیت را رقم زد و همه را به آینده این سینما امیدوار کرد.

 

تدوین آئین‌نامه‌های ساخت و نمایش

به‌روز نبودن مقررات و آیین‌نامه‌ها، همواره برای مدیران و فیلمسازان دست و پاگیر بوده است. در واقع کهنگی و به‌روز نبودن مقررات و آئین‌نامه‌های ساخت و نمایش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان سینمایی در دوره جدید برای بازنگری و واکاوی و تدوین آئین‌نامه‌های جدید شوراهای ساخت و نمایش و تایید آنها از مجاری ذی‌صلاح بوده است. این موضوع با بکارگیری چند کارشناس مجرب و قانون‌دان پیگیری، رصد و پالایش و مدوّن شد و یکی از دستاوردهای سال‌های اخیر در حوزه سینما به ثبت رسید.

cinema 0444444

فناوری‌های روز در خدمت سینمای ایران

سازمان سینمایی در این دوره عزم خود را جزم کرده که از فناوری‌های روز برای اعتلای سینمای ایران بهره گیرد. به همین خاطر بعضی از واژه‌های نوین در حوزه سینما در این دوره وارد ادبیات سینمایی شدند. یکی از این فناوری‌های نوین شناسا (شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران) است که  از طریق این شبکه، در قالب فضای ابری کل سینماهای کشور را با هم مرتبط شدند. امسال برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر، ۳۳ فیلم بخش مسابقه روی سامانه شناسا قرار گرفت. دراین فناوری کل کشور در آنِ واحد از طریق سامانه شناسای سینماشهر توانستند آثار جشنواره را دانلود کنند. این شبکه از طریق اینترانت و مودم‌های سرعت بالا قابل دانلود بود و باعث شد در هیات مرکزی کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران از آن تقدیر شود.

ساخت سرور ملی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان : یکی دیگر از دغدغه‌های فناوری حوزه سینما، سرور سینمایی است. پیش از این دو سرور سینمایی در ایران فعالیت می‌کردند که یکی از آنها اعلام کرد که بعد از سال 2025 دیگر خدماتی به ایران ارائه نمی‌دهد و دیگر کمپانی نیز از دسترس خارج شد و ۳۰۰ پرده سینمایی دچار مشکل شدند. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سینماشهر و با کمک شرکت‌های دانش بنیان ساخت سرور ملی انجام شد که در نتیجه کیفیت نمایش از «اچ دی» به «تو کی» افزایش یافت که در سالهای آینده کیفیت نمایش به « فور کی» ارتقا خواهد یافت. که جهش چشمگیری در حوزه استفاده بهینه فناوریهای روز است.

سینما کارت: سینماکارت هم از دیگر فعالیت‌های موسسه سینماشهر است که برای حمایت گسترده از حضور اقشار مختلف جامعه از سینما ایجاد شد که با کارت فیزیکی و نصب دستگاه در سینما و ارتباط با صاحب اثر خدمات این کارت را ارائه دهند. امسال تصمیم بر این شد که سینماکارت با تخفیفات ارگانی ارائه گردد تا همه پرسنل یک مجموعه با در اختیار قرار داشتن سینماکارت برای دیدن آثار سینمایی ایران برنامه‌ریزی کنند. با انجام این طرح این امیدوری هست که بتوان جامعه خاموش سینمای ایران را به دیدن آثار سینمایی دعوت کرد.

تارنمای سینماشهر: ازدیگر خدمات اطلاعاتی در حوزه سینما، طراحی تارنمای سینما شهر است. پیش از این فضایی برای تجمیع اطلاعات سالن‌های سینمایی کشور و خدماتی که ارائه می‌دادند وجود نداشت با این تارنما علاقه‌مندان و سهامداران روی نقشه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را ببینند و این اطلاعات را روی اطلس سینمای ایران در این تارنما بارگذاری گردید. گزارش فروش سینمای ایران نیز روی سامانه سمفا منتشر می‌شود و اخبار آن هر هفته و ماهانه پوشش داده و این گزارش‌ها در سامانه تجمیع می‌شود.

cinema 044

بهره گیری از شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران: یکی از کارهای مهم دیگر بحث راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است، درواقع موسسه سینماشهر در تلاش است همه سینماها از ظرفیت تبلیغات استفاده کنند. در مجموع ۱۵ سینما تبلیغات می‌گیرند و بیش از ۳۰۰ سینما از این امر بی‌بهره‌اند. وقتی از عدالت فرهنگی صحبت می‌کنیم باید همه بتوانند از این امر استفاده کنند. پس از طریق شناسا می‌خواهیم امکان نمایش تبلیغات در همه سینماها را داشته باشیم البته بهره اقتصادی آن به سینماها تعلق می‌گیرد. تلاش موسسه سینماشهر این است که قراردادها تسهیل شوند. از سوی دیگر با انجمن سینماداران هم تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است چون برنامه‌ریزی این است که در نوروز، این تبلیغات انجام شود تا هزینه‌های جاری سینماها از این طریق احصا کنیم تا از درآمد آن استفاده کنند.

ضریب اشغال سینماها: امسال ضریب اشغال برخی از سینماها در شهرستان از ۴۵ درصد گذشت که خبر بسیار خوبی است. به طور کلی فروش کلی سینمای ایران امسال دارای ضریب حدود 12 درصد است. این اتفاق بزرگی بوده که شروع شده تا توسعه عدالت فرهنگی و سینمایی ایجاد شود. همواره تلاشمان حمایت از سینماهای موجود و ارتقای سینماهای کشور بوده است.

cinema 04444

نقشه راه

بعد از گذشت چهار دهه، سینما در دامن انقلاب همچنان در حال رشد است. درسینمای منطقه و  جهان حرف‌های بسیار برای گفتن دارد وعلاقمندان بسیاری در داخل و خارج منتظر تولیدات تازه این سینما هستند.

در سالی که گذشت سازمان سینمایی در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:  

  •  جهش و رشد مضاعف تولید هدفمند با ژانرگرایی و توجه به نیاز سلایق مختلف جامعه
  • تقویت تعامل با صنوف و مدیریت تنش‌ها و ثبات و آرامش در خانواده سینما علی رغم برخی سنگ اندازی‌ها
  •  ایجاد اشتغال برای سینماگران با تدبیر هم‌افزایی و مشارکت سایر موسسات و نهادهای دولتی در سال سخت و پربحران بیکاری سینماگران
  • رکوردزنی‌های متوالی در فروش فیلم‌ها
  • بازتعریف ساختار جشنواره‌های سینمایی تا شوراهای صنفی غیررانتی و پویا
  • تشکیل شورای راهبردی سینما
  • اصلاح الگوی غلط و پرهزینه «هنر و تجربه»
  •  اصلاح مسیر غلط فیلم اولی‌ها
  • تبدیل سینما به گفتمان و مطالبه ملی
  • تمجید نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه از از اقدامات و برنامه‌های سینمایی در استان‌های محروم
  • برداشتن خط تفکیک بین تهران و شهرستان‌ها:خط تفکیک همواره متمرکز بر شهر تهران به عنوان متن اصلی جریان‌های هنری و سینمایی کشور بوده است و شهرستان‌ها مدام به حاشیه رانده شده‌اند. برنامه‌ریزی در ۳ حوزه زیرساخت، توجه جدی به تولید و کشف استعداد‌ها از مهمترین اهداف در سفر‌های استانی است
  • شورای عالی سینما به عنوان یک دستاورد طلایی با ده ها مصوبه در راستای توسعه پایدار سینما
  • همگرایی بی سابقه در حوزه سینما( چنین همگرایی، هم‌افزایی و همکاری و تعامل در سطح نهادهای جبهه فرهنگی انقلابی از اوج، حوزه هنری، صدا و سیما، بنیاد روایت فتح، کانون پرورش فکری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مراکز سپاه و بسیج واقعا بی سابقه بوده است)
  • مدیریت و مهندسی اکران و شکست انحصار: که رونق گیشه و خیز فروش فراتر از 1000 میلیارد تومان از جمله نشانه‌های آن است
  •  اتخاذ مواضع انقلابی شخص رئیس سازمان سینمایی در بزنگاه‌های تاریخی و رویکردهای سریع و انقلابی
  • تقدیر نمایندگان مجلس و حوزه علمیه قم از عملکرد سازمان سینمایی در دو ساله اخیر که موید آن است افق به درستی هدف‌گذاری شده و روحیه جهادی و مجاهده است
  •  تلاش‌ها و اقدامات اساسی سازمان سینمایی برای ترمیم حقوق سینماگران پیشکسوت، مالیات، مسکن، رفاه،  ارتقای بودجه و منابع و ...
  • ایده ایجاد شهرک دیجیتال با سرمایه‌گذاری عظیمی که دارد یک شهامت انقلابی را می‌طلبید که امروز گام‌های اولیه آن برداشته شده است و خوشبختانه چشم‌انداز بسیار خوبی هم برای آن پیش‌بینی می‌شود
  • مقدمات تاسیس بنیاد ملی انیمیشن و خانه جشنواره
  • همراه شدن دستگاه‌های اجرایی استان در تولیدات مشارکتی و رویدادهای ملی و استانی
  • استاندارد سازی و کیفی‌گرایی محتوایی که در فیلم‌های سینمایی صورت گرفته است. با تغییرات آئین نامه‌ها و اصلاح روندهای فرسوده و فسادزا
  •  تغییر گزاره‌های مهم در زمینه آئین‌نامه‌های تولید و استانداردسازی، و سلامت محتوا
  • احیای شورای عالی سینما و مصوبات مهم و پایدار برای ارتقای امروز و آینده سینما
  • توسعه همکاری‌های بین‌الملل به سمت کشورهای همسو
  • توجه به سرمایه‌گذاری روی کارگردان‌ها و عوامل فیلم اولی‌ها
  • افزایش 40 درصدی زیرساخت و سالن‌های سینما
  • پیگیری افزایش بودجه و منابع سینما در راستای تقویت و ارتقای ساختارهای معیشیتی سینماگران و ...
  • راه‌اندازی بانک پژوهش
  • راهبری هدفمند جریان سینمای هنر و تجربه
  • تغییر رویکردهای تولیدی و مسئله محور شدن آثار بر اساس نظام مسئله راهبردی کشور
  • افزایش توان جذب مشارکت از نهادهای بیرون سینما و گسترش مشارکت با نهادهای انقلابی در تولید
  • متنوع کردن سبد تولیدات فیلم کوتاه در انواع ژانر گسترش عدالت فرهنگی شاخصه سینمای دولت سیزدهم
  • حضور میدانی مدیران در مناطق و استان‌های مختلف. 30 سفر استانی رئیس سازمان سینمایی و شکل‌گیری شورای هماهنگی سینمای استانی، احیای سینمای استانی (فقط امسال در جشنواره فجر 16 فیلم سینمایی از ره‌آورد این سفرها تولید شده و متقاضی حضور در این دوره جشنواره بودند) احیای رویدادهای سینمایی در استان‌ها
  • جدی شدن گفتمان سینما در استان‌ها و هم‌افزایی نمایندگان ولی فقیه و استانداران برای سینمای هدفمند استانی، 167 مصوبه برای احیای سینمای استانی مانند کمک به تجهیز سینماها با اولویت شهرهای بدون سینما و نقاط شهری نا‌برخوردار از سینما، حمایت از تولید فیلم‌های داستانی بلند، فیلم کوتاه، مستند، استفاده از ظرفیت‌های استانی به منظور ارتقا و توسعه سینما، تصویر و تجهیز و ارتقای فنی مراکز سینمای جوان و...