گروه سینما هنرآنلاین: لیست فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد و «ایلیا، جستجوی قهرمان» از جمله فیلم‌هایی است که در ایام نوروز بر پرده سینما خواهد رفت. با توجه به همزمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان و وجود فیلم‌های خوش‌گیشه‌ای چون تمساح خونی، پرویزخان، آپاراتچی و ... گیشه برای دیگر فیلم‌ها چالش‌هایی خواهد داشت. با این بهانه گفت‌وگویی با سید علی موسوی‌نژاد نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ایلیا داشته‌ایم تا با او از چالش‌های پیش روی فیلمش بپرسیم و از راهکارهایش برای موفقیت در گیشه صحبت کنیم.

سید علی موسوی‌نژاد کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان» با شکر بابت حضور فیلمش در سبد اکران نوروزی 1403 گفت: اکران نوروزی 1403 هم فرصت محسوب می‌شود و هم تهدید. چالش‌های زیادی پیش رو داریم از جمله حضور فیلمم‌هایی که پیش‌بینی شده گیشه را قبضه خواهند کرد و یا تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان که از قضا شب‌های قدر هم جز همین ایام است. اما فقط این موارد نیست. در مجموع موفقیت گیشه به سعی و تلاش و توانمندی تیم تبلیغات و تیم توزیع مربوط خواهد بود و البته بازخوردهای فیلم در جامعه و تبلیغ مردمی هم موثر است.

موسوی‌نژاد چالش دیگر «ایلیا، جستجوی قهرمان» را همزمانی اکرانش با فیلم دیگر حوزه کودک و نوجوان یعنی «نوروز» دانست و ادامه داد: جدای از فیلم‌هایی که گیشه‌ی پررونقی برایشان پیش‌بینی شده رقیب اصلی ما در واقع فیلم «نوروز» در رده سنی کودک و نوجوان است. هر چند فیلم «نوروز» به لحاظ فضای محتوایی نسبت به فیلم ما کاملا متفاوت است.

کارگردان «ایلیا، جستجوی قهرمان» افزود: چالش دوم ما در واقع این است که شروع اکران ما با پایان مدارس است و در واقع تا هفته‌ها اردو مدرسه‌ای نخواهیم داشت. چالش بعدی ما شروع اکران ایلیا با شروع ماه مبارک رمضان است که سبک و شیوه زندگی مخاطبان به مدت یک ماه تغییر خواهد کرد. این سلسله چالش‌ها تا به حال کم سابقه بوده است. ما هر چه در تاریخ اکران‌ها بررسی کردیم نتوانستیم نمونه‌ای از اکران فیلم کودک و نوجوان را پیدا کنیم که شروع اکرانش با تعطیلی مدارس و تغییر سبک زندگی مخاطبان گره خورده باشد. لذا چالش‌های پیش روی‌مان زیاد است که امیدواریم تبدیل به فرصت شوند.

او با بیان اینکه «ایلیا، جستجوی قهرمان» فیلمی ارزشی است، اضافه کرد: ما امیدواریم ایام ماه مبارک رمضان و روحیه‌ای که در این ماه بر جامعه حاکم است تمام چالش‌ها تبدیل به فرصت شوند. همه چیز به تدابیر درست و حساب‌شده تیم تبلیغات برمی‌گردد. در کنار این امر طبیعتا ما نیازمند حمایت از سوی سازمان سینمایی، صداوسیما و آموزش و پرورش و دیگر نهادها و ارگان‌های دغدغه‌مند خواهیم بود.

موسوی‌نژاد اظهار کرد: فکر نمی‌کنم مقارن شدن اکران نوروزی با شب‌های قدر از آنجا که چند روزی بیشتر نیست گیشه را خیلی دچار مشکل کند. البته فیلم ما مزین است به نام مولا امیرالمومنین و چون فضای مفرحی دارد طبیعتا عوامل فیلم هم از اکران همزمان با ایام شهادت رضایت نخواهند داشت و اکران نشدن در آن ایام را برکت می‌دانیم. ما این امر را فرصتی می‌دانیم برای دعا و طلب اتفاقات خوب برای فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان».

 

IMG_20230909_112839_202

 

کارگردان «ایلیا، جستجوی قهرمان» حوزه سینمای کودک و نوجوان را نیازمند حمایت ویژه‌ای دانست و گفت: اگر موفق‌ترین اثر این حوزه را «بچه زرنگ» در نظر بگیریم بدون حمایت آموزش و پرورش کسب چنین موفقیتی به سختی اتفاق می‌افتاد. داشتن محتوای سالم و نداشتن امکان آسیب به کودکان از شرایط گرفتن حمایت آموزش و پرورش است که الحمدالله ایلیا از این شرایط برخوردار است و می‌تواند پروانه حمایتی آموزش و پرورش را بگیرد. باید منتظر باشیم ببینیم دوستان چه تصمیمی می‌گیرند. قطعا حمایت صداوسیما هم در اکران‌ها موثر است. این حمایت‌ها می‌تواند آسیب‌های گیشه را برای ما کمتر و کمتر کند.

موسوی‌نژاد با بیان تجربیاتش در حوزه فیلمسازی ادامه داد: من برای اولین بار تولید فیلم سینمایی‎ را تجربه می‌کنم و بعد از ساخت این فیلم  مسیری که آمدم هم مسیر تازه‌ای بود که تا به حال تجربه نکرده بودم. فضای اکران فضای پیچیده و با فاکتورهای متنوع و در هم تنیده است. از دور که بررسی می‌کردیم ظاهرا معادله‌ای خطی می‌دیدیم اما با معادله‌ای چند مجهولی مواجه شدیم. به صورت کلی اکران به موارد زیادی بستگی دارد و اصلا نمی‌شود بر اساس قیاس با فیلم‌های دیگر پیش رفت. چرا که دائما شرایط در حال تغییر است. به طور مثال ژانر فیلم‌هایی که بر پرده هستند، مناسبت‌های تقویمی، شرایط جوی و جغرافیایی همه و همه گیشه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این تجربه برایم بسیار گرانبهاست و خدا را بابتش شکر می‌کنم. البته می‌توان از طریق مشورت با افراد باتجربه و خبره این حوزه چالش‌ها را پشت سر گذاشت. امیدواریم از پس این مسئولیت بربیاییم چرا که آمدیم تا جریان جدیدی را در سینمای کشور ایجاد کنیم. جریانی که می‌خواهد بگوید می‌شود با هزینه کمتر فیلم‌های ارزشی جذابتری ساخت و با اقبال مخاطب کودک و نوجوان همراه شد.

عوامل «ایلیا، جستجوی قهرمان» با همکاری دست‌اندرکاران عمار تلاش کردند تا با فعال کردن اکران‌های خارج از سینما و سینما سیار همزمان با اکران در سینماهای سراسر کشور این فیلم را در شهرهای فاقد سینما و روستاها هم در معرض تماشای عموم قرار دهند. این فرصتی است برای دیده‌شدن بیشتر فیلم. مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند از طریق ثبت درخواست در سایت اکران‌های مردمی تقاضای خود مبنی بر نمایش فیلم در شهر و یا روستای فاقد سینما را اعلام کنند.

 

«ایلیا، جستجوی قهرمان» روایت چهار نوجوان است که از گیمرهای برتر جهان هستند. آرش پسری ده ساله و یکی از نوجوان‌هاست. والدین آرش او را از انجام یک بازی نهی می‌کنند. در ادامه فیلم چالش آرش و والدینش را برای انجام بازی خواهید دید.

 

زهرا عباسی