گروه سینما و تلویزیون «هنرآنلاین» :وقتی دست صداوسیما برای تولید برنامه  و سریال سرگرم‌کننده بسته است، پلتفرم‌های مختلف برای جذب مخاطب از طریق تولید برنامه‌هایی که بیشترشان تکراری و کپی است، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و گونه‌ای از این برنامه‌ها رئالیتی‌شوها هستند. پلتفرم‌ها بدون توجه به این که چقدر در برنامه‌شان نوآوری و خلاقیت دارند، از روی دست هم می‌نویسند و برای برخی از آن‌ها هم تقلب جواب داده و مخاطب هم دارند.

جذابیت این گونه نمایشی و واقعی بودنش، پایین بودن هزینه‌های ساخت و تولید سریع آن و اتفاق‌های واقعی و بامزه و از سوی دیگر حضور بازیگران و سلبریتی‌ها که طیف مخاطب گسترده‌ای را برای برنامه به ارمغان می‌آورد، موجب این شده است تا برنامه‌سازان به سمت تولید آن بروند.

رئالیتی-شو

آفت این برنامه‌های با محوریت سرگرمی، تکرار است؛ اساسا عنصر تکرار سرگرمی را حذف می‌کند. چیزی که امروز در رئالیتی شوهایمان می‌بینیم، همین تکرار در ایده پردازی و حتی انتخاب نقش‌آفرینان و بازیکن‌ها است.

بارها پیش آمده که حضور مداوم یک چهره در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، بحث برانگیز شده و بعضا حتی به کنایه و متلک گفتن به آن بازیگر منجر شده که چرا در همه کانال‌ها حضور دارد، غیر از کانال کولر!

حال این مسئله گریبان‌گیر سریال‌ها و رئالیتی‌شو های شبکه نمایش خانگی شده است که انگار بازیگران را کپی و در برنامه دیگری آن را جایگذاری می‌کنند.

نمی‌توان کتمان کرد که حضور چهره‌ها در برنامه‌ها موجب دیده شدن آن برنامه می‌شود؛ اما در حقیقت استفاده مداوم از چهره‌های تکراری در بازی‌ها و برنامه‌های مختلف چقدر به تبلیغات اثر کمک می‌کند و چقدر مخاطب رغبت دارد که همان چهره همیشگی را در بازی یا برنامه مشابه مجدد تماشا کند؟

ایراد و نقد اصلی به برنامه‌سازان و کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها وارد است که از چهره‌های مشابه برای برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند و نسبت به انبوه بازیگران دیگر بی‌اعتنا هستند.

behtarinhaa_00

شاید این سوال پیش بیاید که مگر چقدر بازیگر داریم که علاقه‌مند به بازی و حضور در رئالیتی‌شوها و گیم‌شو ها باشند؟ طبیعتا تعداد چهره‌هایی که اهل بازی باشند کم است اما در وضعیت کساد سینما و تلویزیون که بازیگران کمتر پیشنهاد کاری مناسب خود را دریافت می‌کنند، برای گذران زندگی و کسب درآمد، تا دلتان بخواهد بازیگرانی هستند که مایل به حضور در برنامه باشند. اما طبیعتا برنامه‌ساز دوست ندارد الگویی که از پیش امتحانش را پس داده و دایره مخاطب خودش را دارد، کنار بگذارد و ریسک کند.این رویکرد منجر به نوعی انحصارگرایی در انتخاب چهره‌ها شده است  و به نظر می‌رسد که شبیه همان بازی مافیایی که انجام می‌دهند، در انتخاب بازیگران هم مافیا وجود دارد؛ این نه به نفع برنامه‌ساز است و نه چهره‌ها. این بازیگران خودشان منجر به محدود شدن پیشنهادات سریالی و سینمایی خود می‌شوند؛ چرا که رفته رفته هم مخاطب و هم تهیه‌کنندگان و کارگردانان آن‌ها را تنها در قالب بازیکن می‌بینند و نه بازیگر! و این بازیکن بودن هم تاریخ انقضا دارد که چندان هم دور نیست؛ چرا که همانطور که بالاتر گفتیم، تکرار آفت سررمی است و هر برنامه فاقد سرگرمی محکوم به سقوط است.

شبهای-مافیا

در پایان به برخی از این چهره‌ها و برخی از برنامه‌هایی که در آن حضور داشتند اشاره می‌کنیم:

 

امیرحسین رستمی: شام ایرانی – شب‌های مافیا _ پدرخوانده _ شب آهنگی _ ارتش سری _ ناتو _ ضد  

 

متین ستوده: شب‌های مافیا_ ارتش سری_ ناتو _ پدرخوانده_ تی ان تی_ ضد

 

آشا محرابی:  شام ایرانی_ شب‌های مافیا_ ارتش سری_ پدرخوانده_ ناتو

 

بهنام تشکر: شب‌های مافیا_ جوکر_ پدرخوانده_ ارتش سری_ ناتو  

 

یوسف تیموری: شام ایرانی_ شب‌های مافیا_ جوکر_ ناتو _ ضد

 

مریم مومن: شب‌های مافیا_ ارتش سری_ تی ان تی_ ضد_ چیدمانه

 

مجید واشقانی: شب‌های مافیا_ جوکر_ پدرخوانده_ شب‌آهنگی_ ضد