فیلم میرو به کارگردانی حسین ریگی یکی از آثار حاضر در چهل‌ودومین دوره فیلم فجر  بود و در چهارمین روز از این رویداد سینمایی به روی پرده رفت تا با رقبای خود در سودای سیمرغ به رقابت بپردازد.

ریگی چند سالی است که با تمرکز بر فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان، سینمایی با امضای خودش تعریف کرده است. «میرو» آخرین کار این کارگردان بلوچ است که در کنار بازیگرانی همچون، سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور، آرزو تاج نیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی، محمد بصیرپور، عبدالمجید بلوچ شارکی، فاطمه شهرکی، مصطفی پرکان، محسن آراهیش، عباس ناروئی، دیانا حوت و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان از مقاومت مردم سیستان می گوید.

حسین ریگی در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: دقیقا در  فضای چند قومیتی سیستان و بلوچستان زیست کرده ام و هم و پدر و مادرم از دو قوم و مذهب متفاوت بوده اند، بنابراین از نزدیک این شرایط را درک کرده ام. پدرم اهل سنت است و مادرم شیعه بوده است، هیچ­گاه این مشکل را نداشتم و همیشه سعی کرده ام این تعادل را حفظ کنم. شناخت من از فضای سیستان و بلوچستان بسیار کمک کرد تا در ساخت فیلم هایم به چالش کشیده نشوم و در عین حال تلاش کردم تا هیچ کدام از اقوام و مذاهب مختلف با هم چالش و مشکل نداشته باشند و این تعامل میان آنها برقرار شود.

ریگی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان نماینده فیلمسازی سیستان و بلوچستان توانسته اید حق سینمای سیستان را بگیرید، بیان کرد: من به تنهایی نمی­توانم این حق خواهی را به نتیجه برسانم. چندین دهه در ایران فیلم ساخته می شود و حال یک فیلم ساز قرار است طی این سال ها به تنهایی برای سیستان فیلم بسازد و قطعا بسیار سخت است.

1402111517464884329320734

این کارگردان در خصوص عکس العمل مردم سیستان در ارتباط با سینمای ریگی و تصویری که از آن ها در سینما تصویر می شود، گفت: خوشبختانه همواره پیام های مثبتی از اهالی سیستان دریافت کرده ام. می توانم بگویم خیلی بازخوردهای خوبی داشتم الان فیلم هوک در فیلیمو دارد پخش می شود هم از نظر آمار لایک هایی که گرفتیم و پیام هایی که گرفتم و تلفن هایی که داشتم و پیام هایی که در جاهای مختلف به من رسانده اند خیلی انعکاس خوبی داشته است و این خوشحالم که این اتفاق افتاده و به عنوان فیلمساز هنرمند سیستان و بلوچستان توانستم سعی کردم یک تصویر درست تری از سیستان و بلوچستان به تصویر بکشم. مخاطبان بومی از این لحاظ برایشان جالب بوده است که ما خودمان را روی پرده سینما خارج از بحث قاچاق مواد مخدر و اشرار دیدیم و غیر بومی ها همین نوع نگاه را به فیلم های من دارند. همین که تصویر دیگری را از سیستان و بلوچستان در سینما دیدیم همان چیزی بود که طراحی و برنامه ریزی کرده بودیم و اتفاق افتاد.

وی در ارتباط با یک خطی پیام دراماتیک فیلم «میرو» گفت: مردانگی یک مرد برای اثبات خودش به مادرش یک خطی دراماتیک فیلم است.

ریگی در پایان ارتباط فیلم را با شهید میر حسینی توضیح داد: ما در ابتدا قصد داشتیم تا زندگی نامه او را کار کنیم اما قصه به سمت دیگری کشیده شد، شاید در پروژه ای دیگر زندگی شهید میر حسینی را به داستان تبدیل کردیم.

این کارگردان سینما در خصوص فروش فیلم در آینده و اینکه پرداخت به یک مساله بومی و عدم حضور چهره های شاخص چقدر مساله فروش اثرگذار است، توضیح داد: قاعدتا  دنبال این قصه هستیم که حضور بازیگران چهره می تواند  به فروش پروژه کمک کند و ما در هر سه کار  این موضوع  را لحاظ کردیم و این اتفاق افتاده است اما به طور کلی تلاش دارم تا در کنار بازیگران حرفه ای بازیگران بومی بتوانند  رشدی  کنند. من در فیلم هایم سی بازیگر سیستان و بلوچستان را وارد کردم. بازیگری نه به عنوان سیاه لشکر یا هنرور به عنوان بازیگری که سکانس دارد دیالوگ دارد و روند فیلم را پیش می برد در عین حال کار کودک و نوجوان کار بومی و ورزشی ریسک است ولی این ریسک را قبول می کنم برای اینکه بتوانیم جریان ژانر ورزش و کودک و نوجوان را حفظ کنیم.